تاریخ: ۲۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۱
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۶۳۹۳۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار آذربایجان غربی:

سهم آذربایجان غربی از ظرفیت معادن تنها ارائه آمار است

می متالز - استاندار آذربایجان غربی گفت: از ظرفیت های معدنی استان بخوبی استفاده نشده و صرفا افتخار بیان آمارها نصیب استان شده است، لازم است تا مدیران جدی تر کار کنند.
سهم آذربایجان غربی از ظرفیت معادن تنها ارائه آمار است

به گزارش می متالز، محمد مهدی شهریاری در جلسه ای که به منظور بررسی و حل مسائل و مشکلات واحدهای معدنی تشکیل شد، افزود: ظرفیت های معدنی استان به درستی احصا و معرفی نشده اند، مدیران مربوطه باید هر چه سریعتر لکه های معدنی قابل سرمایه گذاری را آماده کنند تا ظرفیت های بالقوه اشتغال در این حوزه توسعه یابد.

او ادامه داد: برای بهره مندی از قدرت معادن در تولید ثروت و اشتغال باید جدی تر از امروز مدیران برای شناسایی ظرفیت ها، حل مشکل معدنکاران و واحدهای معدنی پای کار بیایند.

شهریاری با اشاره به ضرورت حمایت از واحدهای نیمه فعال و فعال استان تاکید کرد: وظیفه داریم تا ضمن احیای واحدهای راکد، از تعطیلی واحدهای معدنی فعال نیز جلوگیری کنیم. بسیاری از واحدها با اندکی توجه در حوزه تقسیط بدهی های مالیاتی، تامین زیرساخت هایی چون برق،آب و راه توانایی اشتغال زایی بالایی را دارند.

استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: قابل قبول نیست که واحدی بخاطر کوتاهی و عدم مسئولیت پذیری ما مدیران تعطیل شود. مدیران به حل مشکلات این حوزه اهتمام بیشتری داشته باشند و هر ماه گزارش اقدامات مسئولین در حوزه حل مشکلات واحدهای معدنی را از مدیران مطالبه خواهیم کرد.

او ادامه داد: یکی از راهکارهای افزایش سرمایه گذاری در حوزه معدن، انجام استعلامات لازم از سوی سازمان های مربوطه و آماده سازی بستر برای سرمایه گذاری قانونی است.

در این جلسه مشکلات برخی از واحدهای معدنی اعم از مالیات، تسهیلات بانکی و تامین زیرساخت ها مورد بررسی قرار گرفت.

 آذربایجان غربی به لحاظ تعداد و تنوع مواد معدنی سومین، از نظر وجود معادن طلا، باریت و سنگ‌های تزئینی اولین و قطب معادن کشور به شمار می‌رود و هم‌اکنون از ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی‌شده در کشور، ۵۱ نوع آن در آذربایجان غربی موجود است.

 سیلیس، تیتان، کان‌سنگ طلا، باریت، فلدسپات، میکا، کان‌سنگ نقره و انواع سنگ‌های تزئینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت بخشی از مواد معدنی استخراج‌شده از معادن استان به شمار می‌رود.

اما نبود واحدهای فرآوری و تکنولوزی روز، عدم شفافیت قوانین در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن، ماشین‌آلات و تجهیزات قدیمی، خام فروشی، بوروکراسی اداری در واگذاری تسهیلات و ... در مجموع  رونق تولید، اشتغال و صادرات استان قطب معادن کشور را با تهدید رو به رو ساخته است.

منبع: کردپرس
عناوین برگزیده