تاریخ: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۱۹۴
کد خبر: ۶۴۰۱۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
زهرا ساعی:

کشور نیازمند بودجه‌ای با کمترین وابستگی به نفت است

می متالز - روز ۲۶ شهریور موضوع اخذ عوارض ۲۵ درصدی برای صادرات مواد خام معدنی (سنگ آهن) به گمرک جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد و از یکم مهرماه این موضوع شکل اجرایی به خود گرفته است؛ تصمیمی که به گواه اکثر کارشناسان گامی بزرگ در جهت خودکفایی در کشور بود.
کشور نیازمند بودجه‌ای با کمترین وابستگی به نفت است

به گزارش می متالز، در همین خصوص، زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس دهم گفت: ایران یک کشور با پتانسیل و دارای ظرفیت‌های بالایی است که یکی از آن ظرفیت‌ها، داشتن میزان قابل ملاحظه‌ای مواد خام معدنی است که متاسفانه در گذشته و در تبدیل این منابع به کالای نهایی خیلی موفق عمل نکردیم.

وی افزود: همه باید یاد بگیریم که برای درآمدزایی باید تلاش و کوشش دوچندانی داشت و ساده‌ترین مسیر لزوماً بهترین کار نیست. اینکه ما مواد خام معدنی خود را استخراج و به دیگر کشورها بفروشیم خیلی دستاوردی برای ما به همراه نخواهد داشت، بلکه هنر ما این است که روی فرآوری این مواد به‌طور جدی کار کنیم، زیرا در آن صورت است که با ارزش افزوده و درآمد بیشتر ارزی مواجه می‌شویم.

عضو فراکسیون زنان مجلس تصریح کرد: در تمام این سال‌ها که عادت به خام‌فروشی کردیم دیدیم که چه عواقبی دامن اقتصاد مملکت را گرفت. به‌طور مثال خام‌فروشی کردیم و در ادامه کالای نهایی که حاصل از فرآوری روی آن مواد خام بوده را گران‌تر خریدیم، یعنی نه‌تنها برای کشور درآمدزایی نشده که حتی ارزبری هم داشته است.

ساعی اظهار داشت: به هر تقدیر در طول این سال‌ها یک‌سری زیرساخت‌هایی برای فرآوری روی مواد خام ایجاد شده و هنوز نیاز است هم برخی سخت‌افزارها در این رابطه تهیه شود و هم بر دانش خود برای کار در این حوزه بیفزاییم. پس چاره‌ای نیست جز اینکه قاطعانه و با اراده قوی در مسیر خودکفایی حرکت کنیم. زمانی که این اراده به‌معنای واقعی خود را نشان دهد خواهیم دید که دیگر تحریم‌ها مثل شرایط کنونی نمی‌تواند تاثیر محسوسی بر اقتصاد ما بگذارد، زیرا خود صاحب تولید و صادرات خواهیم شد و دیگر دغدغه ارزآوری را نخواهیم داشت.

وی عنوان کرد: دولت و مجلس باید یک بار برای همیشه بودجه سالیانه‌ای را به تصویب برسانند که کمترین وابستگی به نفت در آن دیده شود. باید در مسیر تولید و تجارت شجاع و نترس ظاهر شویم. تفکر اقتصاد نفتی برای کشور همیشه مضر بوده و ضرورت دارد این ذهنیت تغییر پیدا کند که البته تا حدودی در این مسیر گام‌هایی برداشته شده است.

ساعی در پایان گفت: وقتی می‌گوییم دانش و تکنولوژی لازم برای فرآوری روی مواد خام ایجاد شده یعنی موفق به اشتغال‌زایی شدیم که امیدوارم این رویکرد که توسط وزارت صمت کلید خورده با قدرت و قوت ادامه پیدا کند. 

عناوین برگزیده