تاریخ: ۰۹ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۸
بازدید: ۴۷۶
کد خبر: ۶۵۰۵۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن آلبلاغ اسفراین باز هم یک قربانی گرفت

می متالز - معدن آلبلاغ در اسفراین استان خراسان شمالی که چهارشنبه‌ شب ریزش کرد، برای سومین بار در سال جاری قربانی گرفت.
معدن آلبلاغ اسفراین باز هم یک قربانی گرفت

به گزارش می متالز، از ابتدای امسال تاکنون این معدن چهار نوبت ریزش کرده که منجر به مرگ سه نفر و مصدومیت یک نفر شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر اسفراین روز پنجشنبه اظهار داشت: هر چند نیروهای امدادی این جمعیت به محل اعزام شدند اما فرد مصدوم به علت شدت جراحات وارده پیش از رسیدن نیروهای امداد فوت کرده بود.

ابراهیم سارمی افزود: معدن روی و سرب آلبلاغ  در منطقه سخت گذر واقع شده که برای رسیدن به این معدن زمان زیادی لازم است.

وی گفت: به دلیل بارش باران و نامساعد بودن شرایط جوی و نبود دید کافی در شب، امکان اعزام بالگرد امداد برای امدادرسانی به محل حادثه وجود نداشت.

معدن آلبلاغ اسفراین در ارتفاعات سخت گذر آلبلاغ و در محدوده پارک ملی ساریگل در شمال شرق این شهرستان قرار دارد.

برداشت غیرمجاز از این معدن سرب و روی، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای امسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور

سودجویان پاکسازی شد ولی اینک پس از گذشت چند ماه با حضور مجدد برخی افراد محلی و غیرمحلی، برداشت غیرمجاز از این معدن مجددا افزایش یافته است.

استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از معدن آلبلاغ اسفراین، پیش از این منجر به وقوع ۳ حادثه ریزش کوه و مرگ ۲ نفر و مصدومیت یک نفر دیگر در این منطقه شده بود.

واقع شدن این معدن در منطقه حفاظت شده زیست محیطی ساریگل، موجب شده تا سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی تاکنون در ثبت آن ناکام بماند ولی به‌تازگی وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز مطالعات و اکتشافات اولیه بر روی این منطقه معدنی را برای ایمیدور صادر کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

عناوین برگزیده