تاریخ: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۹
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۶۶۸۵۰
سرویس خبر : انرژی

اجرای طرح‌های کلان اکتشاف نفت گامی برای ایجاد شبکه‌های علمی و نوآوری

می متالز - در جلسه هماهنگی شروع فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف نفت عنوان شد که با انجام این طرح‌های تحقیقاتی در دانشگاه‌های کشور، توانمندی‌های فناورانه حاصل‌ شود، شبکه‌های علمی و نوآوری در کشور ایجاد شود و مراکزی با قدرت ارائه خدمات فناورانه به وجود آیند.
اجرای طرح‌های کلان اکتشاف نفت گامی برای ایجاد شبکه‌های علمی و نوآوری

به گزارش می متالز، دکتر سعداله نصیری قیداری، سرپرست دانشگاه شهید بهشتی، در جلسه هماهنگی شروع فاز نخست طرح‌های پژوهشی در حوزه اکتشاف که با حضور مهندس هندی مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران دکتر غلامحسین خواجه رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز، دکتر عزیزالله حبیبی رئیس دانشگاه خوارزمی و دکتر محمدمهدی فاتح رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود و دکتر احمدرضا بهرامی به نمایندگی از سوی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، مهندس طالقانی مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و دکتر خان بیگی مدیرکل پژوهش وزارت نفت در تالار شهید شهریاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: خوشحالم که امروز برای یک اقدام ارزشمند گرد هم آمدیم؛ از حمایت‌های مهندس زنگنه وزیر نفت و اعتماد به مراکز دانشگاهی و پژوهشی قدردانی می‌کنم.

وی، همکاری دانشگاه‌ها و وزارت نفت را تعاملی ارزشمند توصیف کرد و افزود: این مشارکت علمی و پژوهشی یک الگوی مناسب برای ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه است و این رویکرد وزارت نفت برای سپردن طرح‌های تحقیقاتی با هدف رفع نیازها و مرتفع کردن چالش و معضلات موجود به دانشگاه‌ها ستودنی است.

دکتر نصیری قیداری با اشاره به ظرفیت‌های مراکز دانشگاهی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های کشور با بهره‌مندی از اعضای هیئت‌علمی نخبه و جوانان مستعد و با برخورداری از زیرساخت‌های تحقیقاتی می‌توانند بازوی توانمند کشور درگذر از شرایط سخت اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه باشند.

دکتر آدابی، نماینده دانشگاه شهید بهشتی در پروژه اکتشافی نفت نیز اظهار کرد: بعد از اجرای موفقیت فاز صفر در تدوین نقشه راه، فاز نخست اجرای طرح‌های کلان پژوهشی در حوزه اکتشاف با همکاری پنج دانشگاه مرجع خوارزمی، شهید بهشتی، شهید چمران اهواز، فردوسی مشهد و دانشگاه صنعتی شاهرود کلید می‌خورد. امیدوارم دانشگاه‌های مجری طرح در انجام فاز یک موفق باشند.

دکتر آدابی افزود: دانشگاه شهید بهشتی نخستین دانشگاهی بود که توانست با ارائه پیشنهاد به وزارت نفت، پروژه‌های ۱۰ ساله را تصویب کند و خوشبختانه سایر دانشگاه‌ها نیز با حرکت در این مسیر، راه را ادامه دادند.

مهندس سید صالح هندی، مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران نیز در سخنانی، با قدردانی از میزبانی دانشگاه شهید بهشتی در برگزاری این جلسه گفت: در این طرح‌های پژوهشی یکی از رکوردهای وزارت نفت جابه‌جا شد، پیش‌ازاین متوسط زمان تصویب پروژه‌های پژوهشی در وزارت نفت ۲.۵ سال بود که این زمان به چهار ماه کاهش‌یافته است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت، در خصوص بودجه طرح‌های پژوهشی گفت: مجموع اعتبار مصوب برای انجام فاز نخست پروژه‌های حوزه اکتشاف ۱۰۰ میلیارد تومان است.

مهندس هندی، با برشمردن الزامات اجرای پروژه‌ها تأکید کرد: در انجام طرح‌های پژوهشی حوزه اکتشاف تأکید بر مشارکت همه اعضای هیئت‌علمی و گروه‌های آموزشی و همچنین استفاده از تمام ظرفیت دانشگاه‌هاست و توجه به کارگروهی باید در سرلوحه امور قرار گیرد.

مهندس طالقانی، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران، با اشاره به رویکردهای نوین وزارت نفت در انجام پروژه‌های پژوهشی گفت: هدف از سپردن طرح‌های پژوهشی ۱۰ ساله به دانشگاه‌های کشور، ایجاد شبکه‌ای از مراکز علمی در داخل و خارج کشور با تأکید بر مشارکت همه اعضای هیئت‌علمی در انجام طرح‌های تحقیقاتی است. این طرح‌ها، تحقیقاتی کاربردی هستند و خروجی‌های آن‌ها باید متناسب با اهداف طرح باشند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، با اشاره به اهداف غایی از انجام طرح‌های پژوهشی مشترک با دانشگاه‌ها تصریح کرد: انتظار داریم با انجام این طرح‌های تحقیقاتی، توانمندی‌های فناورانه حاصل‌  شده، شبکه‌های علمی و نوآوری در کشور ایجاد شود و مراکزی با قدرت ارائه خدمات فناورانه به وجود آیند.

دکتر خان بیگی، مدیرکل پژوهش وزارت نفت نیز با اشاره به رویکرد وزارت نفت در انجام طرح‌های تحقیقاتی مورد نیاز، یادآور شد: در وزارت نفت ۲۶ طرح در قالب سبد طرح‌های کلان پژوهشی با هدف تعامل با مخاطبان دانشگاهی و برقراری پیوند میان صنعت و مراکز دانشگاهی تعریف شده است. این تعامل در قالب فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی، اعتبار ویژه پژوهشی و بازدیدهای دانشجویی طراحی و تدوین شده است.

مدیرکل پژوهش وزارت نفت، تهیه نقشه راه دقیق در فاز صفر طرح‌های مذکور را وجه ممیزه آنها عنوان کرد و گفت: انتظار می‌رود با به سرانجام رسیدن این طرح‌های تحقیقاتی به یک مدل کسب و کار موفق دست یابیم و مکانیزم حل مسئله در دانشگاه‌ها ایجاد شود تا پس از این با ارائه مسئله، به جواب برسیم.

دکتر علیرضا میقانی‌نژاد، مدیر طرح توسعه فناوری‌های حوزه اکتشاف، با اشاره به تاریخچه طرح‌ها و اقدامات انجام‌شده گفت: اولویت‌های توسعه فناوری در مدیریت اکتشاف در سال ۱۳۹۶ تعیین و سومین سری از طرح‌های کلان پژوهشی با دانشگاه‌ها تعریف شد، پس از انجام مذاکره و تعیین دانشگاه‌های مجری طرح، قرارداد همکاری با دانشگاه‌ها به امضای مقام عالی وزارت نفت و وزارت علوم رسید.

مدیر طرح توسعه فناوری‌های حوزه اکتشاف، در خصوص شناسنامه طرح‌ها اظهار کرد: طرح توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر مدل‌سازی هیدروکربنی حوزه رسوبی در ناحیه دزفول شمالی توسط دانشگاه شهید بهشتی، توسعه فناوری‌های بهبود تصویرسازی زیرسطحی در اکتشاف منابع هیدروکربنی در حوزه رسوبی کپه داغ توسط دانشگاه فردوسی مشهد، توسعه فناوری‌های نوین ژئوشیمیایی اکتشافی با تأکید بر ژئوشیمی سطحی و زیرسطحی در ناحیه دشت‌ آبادان توسط دانشگاه شهید چمران اهواز، کاربرد ژئومکانیک در اکتشاف منابع هیدروکربنی و فناوری‌های نوین حفاری و مهندسی نفت در چاه‌های اکتشافی توسط دانشگاه صنعتی شاهرود انجام خواهند شد و طرح توسعه فناوری‌های سنگ‌های کربناته شکافدار در ناحیه دشت آبادان بر عهده دانشگاه خوارزمی است.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه شهید بهشتی، دکتر میقانی نژاد، ایجاد توانمندی‌های فناورانه در بخش اکتشاف نفت و گاز کشور را چشم‌انداز پیش رو در انجام طرح‌های مذکور دانست و تأکید کرد: تشکیل شبکه نوآوری و شکل‌گیری کسب‌وکار در حوزه فناوری‌های اکتشاف نفت و گاز، با مشارکت بخش‌های مختلف داخلی و خارجی و با محوریت مجری طرح و همچنین ارائه الگوی موفق توسعه فناوری و نوآوری در بخش بالادستی صنعت نفت از اهداف برگزاری این طرح‌هاست.

عناوین برگزیده