تاریخ: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۴۹۹
کد خبر: ۷۱۱۶۱
سرویس خبر : انرژی

اسماعیل نمازی از ساخت داخل پره های متحرک توربین گازی BBC Type 9 با کارفرمایی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خبر داد

می متالز - بعد از انجام فرآیند ریخته گری، فورج (تغییر شکل)، ماشینکاری کلیه پره ها و انجام کلیه تست ها مطابق با استانداردهای شرکت سازنده اصلی تعداد 20 دست پره تحویل نیروگاههای ارومیه و دورود گردید که تا کنون بالای 5000 ساعت کارکرد معادل داشته اند.
اسماعیل نمازی از ساخت داخل پره های متحرک توربین گازی BBC Type 9 با کارفرمایی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی خبر داد

به گزارش می متالز، اسماعیل نمازی، مدیر کل دفتر تحقیقات و ساخت داخل در خصوص ساخت پره های توربین های گازی خاطر نشان کرد: توربین BBC Type 9 ساخت کشور آلمان بوده و با ظرفیت اسمی 30 مگاوات دارای 4 ردیف پره می باشد که به دلیل قدیمی  بودن واحدها و مشکلات موجود در تأمین پره­ های این توربین و همچنین تکنولوژی بالای  ساخت این قطعات از سوپرآلیاژ، در دستور کار این دفتر قرار گرفت.

وی افزود: بعد از انجام مراحل قانونی برگزاری مناقصه، این پروژه به شرکت موادکاران واگذار گردید و با نظارت گروه متالورژی پژوهشگاه نیرو و نظارت عالیه دفتر ساخت داخل، ساخت پره­ ها آغاز گردید.

مدیر کل دفتر تحقیقات و ساخت داخل با اعلام اینکه سه ردیف اول این توربین از جنس سوپر آلیاژ IN 738LC می باشد اضافه کرد: این سوپرآلیاژ خوشبختانه با برنامه ریزی انجام گرفته طی سال های گذشته هم اکنون در داخل کشور و توسط شرکت فولاد آلیاژی تولید می گردد که شرایط تحریم و مشکلات متعدد تأمین مواد اولیه در روند پیشرفت پروژه کمک فراوان نمود.

اسماعیل نمازی در خصوص روند تولید این محصول اظهار داشت: فرآیند تولید پره های ردیف اول تا سوم به روش ریخته گری دقیق می باشد و بعد از انجام فرآیند ریخته­ گری و ماشینکاری کلیه پره­ ها مطابق استانداردهای شرکت سازنده اصلی کنترل گردید، همچنین بعد از انجام کلیه تست­ها مطابق با استانداردهای شرکت سازنده تعداد 20 دست پره تحویل نیروگاه های ارومیه و دورود گردید که تا کنون بالای 5000 ساعت کارکرد معادل داشته اند.

وی در رابطه با بهره گیری از روش فورج (تغییر شکل با اعمال حرارت و فشار) در ساخت پره گفت: فرآیند تولید پره ردیف چهارم نیز به روش فورج بوده و با توجه به پیچیدگی­های فورج سوپرآلیاژ و دانش فنی محدود در این خصوص، تولید این پره اولین تجربه فورج سوپرآلیاژ در ایران بوده است.

اسماعیل نمازی افزود: فورج این پره در شرکت تراکتور سازی تبریز انجام و بقیه مراحل تولید در شرکت موادکاران انجام گردید و برای تولید این پره نیز از استانداردهای شرکت سازنده اصلی استفاده شد.

عناوین برگزیده