تاریخ: ۱۴ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۲۴۱
کد خبر: ۷۱۲۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

استانداردسازی تجهیزات معادن برای جلوگیری از بروز حادثه ضروری است

می متالز - مدیرکل بارزسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حوادث ناشی از کار در معدن را هشت برابر سایر مشاغل خواند و بر ضرورت ایمن سازی معادن تاکید کرد‌.
استانداردسازی تجهیزات معادن برای جلوگیری از بروز حادثه ضروری است

به گزارش می متالز، علی مظفری، امروز (14 آذر) در اختتامیه همایش ملی ایمنی معادن و صنایع در محل سالن آزادی شهر سرچشمه رفسنجان بیان کرد: حوادث منجر به فوت در کشور ما در دهه اخیر در حوزه  تخصصی معدن در سال 88 با رقم 57 کشته در کارگاه های کشور و 280 نفر حادثه دیده مواجه بودیم و طی یک دهه اخیر تا سال گذشته 34 نفر کشته و228 نفر  حادثه دیده در کارگاه های کشور داشتیم.

مدیر کل بارزسی کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این رقم بیانگر کاهش 40 درصدی حوادث منجر به فوت و کاهش حدود 20 درصدی آسیب ها است؛ طبیعتا آمار حوادث منجر به فوت و غیرفوت مهم است و جلوگیری از حادثه حتی منجر به یک فوت هم خیلی اهمیت دارد.

وی ادامه داد: برای حرکت به سمت کار بدون حادثه نیاز به مشارکت  تک تک افراد در بعد های اجتماعی، کارگری و کارفرمایی و نیروهای دولتی است؛ 365 میلیون حادثه کاری در سال رخ می دهد که 380 هزار منجر به فوت است در سال گذشته در بحث  ساختمان بیشترین آسیب های شغلی در قالب 48 درصد در حوادث ساختمانی، 5درصد حوادث در معادن، رخ داده است.

مظفری خاطر نشان کرد: میزان نرخ حوادثِ معادن رقمی معادل 8  برابر سایر مشاغل را نشان می دهد لذا ایمن سازی معادن  به عنوان یکی از چالش های جهانی است و استفاده از فناوری های مدرن و تکنولوژی باید به آن توجه ویژه شود و در  این راستا بحث استانداردسازی تجهیزات در معادن بسیار اهمیت دارد یکی از ارکان ایمن سازی معادن که باید به آن توجه کرد وجود تجهیزات استاندارد در معادن است زیرا در معادن ماشین آلات در ابعاد بزرگتری هستند و آسیب ها از ناحیه این موضع مهلک تر است.

وی گفت: باید تدوین استانداردهای اجباری برای ماشین آلات در کارگاه ها و معادن انجام شود در حال حاضر نیز این موضوع در دستور کار قرار دارد و امیدورایم با مشارکت دانشجویان و اساتید دانشگاهی بتوانیم این موضوع را به سرانجام برسانیم و ارتقا ایمنی در معادن را داشته باشیم.

مظفری ادامه داد: ارکان موضوعی تدوین مقررات ایمنی و بهداشت کار در شورای عالی حفاظت فنی پیش بینی شده و این شورا بیش از  60 آیین نامه ودستور العمل ایمنی را به تصویب رسانده است و تعدادی از آنها به عنوان آیین نامه های کلیدی در بحث ارتقا ایمنی مطرح هستند، از جمله آیین نامه تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران،  آیین نامه مرتبط با بگارگیری ایمنی در کارگاه ها، آیین نامه آموزش ایمنی کارگران است.

عناوین برگزیده