تاریخ: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۵
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۷۲۶۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
زیر و بم لایحه بودجه ۹۹

حسینی: استفاده از منابع نفتی برای جبران کسری هزینه های جاری در لایحه بودجه ۹۹

می متالز - عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس می‌گوید در لایحه بودجه سال ۹۹ باید برای جبران کسری اعتبارات هزینه‌های جاری از بخش تملک دارایی سرمایه ای و تملک دارایی مالی استفاده شود.
حسینی: استفاده از منابع نفتی برای جبران کسری هزینه های جاری در لایحه بودجه ۹۹

به گزارش می متالز، محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس درباره لایحه بودجه سال 99، گفت: مهم‌ترین بخش درآمدهای عمومی موضوع درآمدهای مالیاتی است که در لایحه بودجه سال 99 حدود 30 درصد رشد داشته و از 126 هزار میلیارد تومان به 195 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

نماینده مرم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس شورای اسلامی افزود: در صورتی که دولت سازوکار مناسبی برای وصول مالیات فراهم نکند، در سال آینده در بخش وصول درآمدهای مالیاتی با مشکل روبه رو شده و کسری خواهد داشت.

وصول درآمد 50 هزار میلیارد تومانی از محل فروش اموال منقول و غیرمنقول با اما و اگر همراه است

وی اظهار کرد: بخش تملک دارایی سرمایه ای لایحه بودجه سال 99 از دو بخش تشکیل شده است؛ نخست 48 هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت و دوم 50 هزار میلیارد تومان از فروش اموال منقول و غیرمنقول دولت، این در حالی است که در بودجه سال 98 برای فروش اموال منقول حدود 10 هزار میلیارد تومان پیش بینی شد اما این اعتبار تاکنون محقق نشده است بنابراین وصول درآمدهای این بخش در سال 99 با اما و اگرهمراه است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: برای تملک دارایی مالی لایحه بودجه سال 99 حدود 125 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به سال های گذشته رشد بسیاری دارد. این بخش از 80 هزار میلیارد تومان فروش اسناد و اوراق خرانه -که مغایر با قانون برنامه ششم است-، فروش 11 هزار میلیارد تومان سهام - که در شرایط کنونی تحقق آن غیرممکن به نظر می رسد - و 30 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی- که تشکیل شده است.

منابع پیش‌بینی شده در لایحه بودجه سال 99 پایدار نیست

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس ادامه داد: از آنجایی منابع در لایحه بودجه سال 99 از پایداری برخودار نیست، کسری بودجه در حوزه پرداخت ها دیده می شود.

وی افزود: میزان هزینه های جاری در لایحه بودجه سال 99 حدود 367 هزار میلیارد تومان است که اگر به دنبال تامین آن از درآمدهای عمومی باشیم تراز منفی 107 هزار میلیارد تومانی ایجاد می شود.

حسینی ادامه داد: بخش هزینه‌ای تملک دارایی سرمایه ای در لایحه بودجه سال 99 حدود 70 هزار میلیارد تومان بیش‌بینی شده و از آنجایی که در این لایحه بخش درآمدی تملک دارایی سرمایه ای 99هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است بنابراین 28 هزار میلیارد تومان تراز مثبت ایجاد می شود.

وی یادآور شد: در لایحه بودجه سال 99 در بخش تملک دارایی مالی فقط بازپرداخت اوراق حدود 48 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که با 125 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده در بخش درآمدی تراز مثبت 77 هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود، بنابراین می‌توان از تراز مثبت ایجاد شده در بخش‌های تملک دارایی مالی و تملک دارایی سرمایه ای، 107 هزار میلیارد تومان، کسری اعتبارات هزینه ای را جبران کرد یعنی برای جبران کسری از منابع نفتی استفاده می شود.

لایحه بودجه 99 حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری دارد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس با بیان اینکه احتمال عدم وصول درآمدها در لایحه بودجه سال 99 بسیار است، ادامه داد: براساس بررسی ها دولت با بودجه در نظر گرفته شده برای سال 99 حدود 200 هزار میلیارد تومان کسری خواهد داشت که باید با اقدامات کارشناسی بیشتر اعداد بودجه را واقعی تر کرد.

عناوین برگزیده