تاریخ: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۷۳۰۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیشنهاد تشکیل کار گروهی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن

می متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: امروز ذوب آهن اصفهان باید به دنبال شیوه های چابک تری برای تهیه سنگ آهن مورد نیاز خود باشد و در این راستا، تشکیل کارگروهی متشکل از معادن تامین کننده سنگ آهن و اعضای انجمن سنگ آهن پیشنهاد شد.
پیشنهاد تشکیل کار گروهی برای تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن

به گزارش می متالز، ”مهرداد اکبریان” عصر چهارشنبه در خصوص نشست برگزار شده امروز برای تامین سنگ آهن مورد نیاز شرکت ذوب آهن اصفهان، افزود: جلسه امروز یک نشست دوستانه و تخصصی بین هیات مدیره انجمن سنگ آهن ایران، مدیرعامل ذوب‌آهن و مدیران ارشد این کارخانه بود تا بررسی کنیم در این مقطع زمانی چگونه می توان به شرکت هایی مثل ذوب آهن که مشکل تأمین سنگ آهن از بازار داخل دارند، کمک رسانی کرد؟

وی بیان داشت: در این جلسه مشخص شد راهکارهایی که در ماه‌های گذشته به خصوص از سوی دولت برای بخش فولاد، معدن یا در قالب روش های تنظیم بازاری دیکته شده بود‌، نه تنها کارا نبوده و کمکی به این صنایع نکرده، بلکه موجب رکود در بخش معدن به ویژه معادن سنگ آهن هماتیتی شده است.

این مقام صنفی تاکید کرد: حتی وضع عوارض ۲۵ درصدی بر صادرات محصولات معدنی از ابتدای مهرماه کمکی به شرکت های نظیر ذوب آهن اصفهان برای تامین سنگ‌آهن مورد نیازشان نکرده است.

وی گفت: در این جلسه آشکارا به مسوولان ذوب آهن اعلام کردیم شرایط در بازار داخلی کشور عوض شده و رقیبان زیادی برای تهیه سنگ از سفره تامین کنندگان داخلی وجود دارند که فقط شامل بخش صادرات یا خارجی ها نیستند، بلکه شرکت های داخلی از جمله آنهایی که کنسانتره تولید می کنند رقبای دیگری در این راه هستند.

اکبریان ادامه داد: اینکه ذوب آهن اصفهان همچون گذشته خواستار تامین سنگ آهن با مشخصاتی همچون اندازه خاص، عیار بالای ۶۰ درصد، مگنتیت بودن و عدم وجود سولفور یا فسفر است، امکانپذیر نیست و سنگ آهن با چنین مشخصه هایی محدود و کم شده است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: باید پذیرفت اینکه امروز با وضع عوارض صادراتی ۸۰ میلیون تن سنگ آهن کشور را درگیر قوانین محدود کننده با آزار دهنده ای کنیم که بین ۲ تا سه میلیون تن سنگ آهن خاص با ویژگی های یاد شده از بین آنها تهیه و تامین شود، نتیجه نداده است.

وی اضافه کرد: بر این اساس، حال که شرایط جدید شده و رقبای جدیدی نیز وجود دارند، اینکه ذوب آهن همچون پنج دهه گذشته بخواهد برخوردی ارباب منشانه بابازار تامین سنگ داشته باشد امکان پذیر نیست.

اکبریان بیان داشت: امروز ذوب آهن باید از شیوه‌های چابک تر و سریعتری برای تهیه سنگ آهن استفاده کند و روابط برد-برد با معدن داران داشته باشد؛ در این راستا پیشنهاد کردیم کارگروهی با حضور معادنی که توانایی تامین سنگ آهن مورد نیاز ذوب آهن به لحاظ فیزیکی و شیمیایی را دارند، همچنین اعضای انجمن سنگ آهن ایران تشکیل شود تا پس از این همه شیوه‌های قیمت‌گذاری، پرداخت ها و غیره با نظارت این انجمن بوده و پس از آن تصمیم گیری انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: در صحبت‌هایی که با مدیران ارشد ذوب‌آهن داشتیم، اعلام کردیم معدن داران باید کار خود را انجام داده و فولادی‌ها و کارخانه‌داران نیز فعالیت تخصصی خود را انجام دهند و اینکه معدن دار به جای کار معدنی، در فولادسازی سرمایه گذاری، یا کارخانه فولاد به فکر معدن داری باشد، امری غلط و اشتباه است و باید به تفکیک وظایف خود بازگردیم.
این مقام صنفی در توضیح اینکه چرا امروز شرکت های مثل چادرملو، گل گهر و غیره به دنبال حرکت عمودی به سمت فولادسازی هستند، یادآور شد: در سال های گذشته ذوب‌آهن و سایر شرکت‌ها، با شرکت‌های یاد شده رفتار عادلانه و منصفانه برای برای خرید سنگشان نداشتند و لذا در صدد برآمدند که برای خود کارخانه‌ای تأسیس کرده، تا حاشیه سودشان را افزایش دهند و نقدینگی مورد نیازشان را تامین کنند .

وی اظهار داشت: اگر ذوب آهن و دیگر شرکت‌های فولاد سازی از آنها حمایت می‌کردند، این شرکت ها نیز به فکر معدنداریشان بودند و به سایر حوزه‌ها ورود نمی کردند.

اکبریان تاکید کرد: اشتباه دوم نیز این است که فولاد سازان را به سمت معدن داری سوق دهیم، بنابراین پیشنهاد می شود که هر حوزه کار تخصصی خود را انجام داده، تعامل درست با سایر حوزه ها داشته و دولت نیز دست از دخالت در قیمت گذاری، دخالت در قراردادها و نحوه پرداخت ها بردارد و اجازه دهد تا شرایط بازار تعیین کننده قیمت، نوع قرارداد و پرداختی ها باشد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده