تاریخ: ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۰
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۷۳۱۵۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی عملکرد فنوال در آبان ماه؛

کاهش 11 درصدی میزان درآمد مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم

می متالز - میزان تولیدات مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم در آبان ماه نسبت به مهر ماه کاهش 12.2 را تجربه کرد. همچنین کاهش نرخ فروش اکثر محصولات تولیدی، موجب شد که درآمد این کارخانه حدود 11 درصد افت پیدا کند.
کاهش 11 درصدی میزان درآمد مجموعه کارخانجات نورد آلومینیوم

به گزارش می متالز، همان‌طور که در نمودار 1 آمده، مجموع تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در مهر ماه به میزان یک هزار و 323 تن بوده که با کاهش 12.2 درصدی در آبان ماه به میزان یک هزار و 162 تن رسیده است؛ البته نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، رشد 21.3 درصدی را شاهد هستیم.

شرکت نورد آلومینیوم در حوزه‌هایی همچون ورق کامپوزیت، ورق آلومینیومی، کلد، کویل و تسمه فعال است و همچنین محصولات درجه 2، محصولات کارمزدی و صادراتی را نیز تولید می‌کند؛ البته سهم عمده‌ای از سبد تولیدی این شرکت مربوط به حوزه ورق است که در آبان ماه، میزان تولیدات این محصول 527 تن بود.

شرکت نورد آلومینیوم بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده ورق و کویل در کشور است که بیشترین سهم تولیدات کارخانه‌های پایین‌دستی آلومینیوم، به آن اختصاص دارد. این شرکت به دلیل تولیدات متنوعی که در صنعت آلومینیوم دارد، همواره بازارهای سایر کشورها را در نظر داشته و بخشی از تولیدات خود را به صادرات  اختصاص می‌داد که متاسفانه در سال جاری به دلیل محدودیت‌های نقل و انتقال ارز و تحریم‌های وضع شده، امکان فعالیت این شرکت در زمینه صادرات به شدت کاهش یافته است.

افزایش 82 درصدی تولید ورق

تولید ورق شرکت نورد آلومینیوم در آبان ماه علی‌رغم کاهش چشمگیر میزان تولیدات در این ماه تنها 0.1 درصد، نسبت به مهر ماه، کاهش داشته و از 528 تن به 527 تن رسیده است. همچنین این میزان تولید نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته 185 تن بوده که به این ترتیب، 185 درصد رشد را نشان می‌دهد.

گفتنی است، تولید ورق کاپوزیت این شرکت از 677 تن به حدود صفر رسیده است که این کاهش چشمگیر میزان تولید در حوزه کاپوزیت برخلاف نیاز بازار است؛ البته با توجه به رکود ساختمان‌سازی در کشور، عدم تمایل مدیران شرکت نورد آلومینیوم به فعالیت در این حوزه قابل پیش‌بینی است.

با افزایش میزان فعالیت این شرکت در زمینه تولید ورق در دو ماه اخیر، میزان تقاضا برای خرید این محصول شرکت نورد آلومینیوم، نیز افزایش یافت؛ در نتیجه فروش ورق این شرکت از 510 تن در مهر ماه به 511 تن در آبان ماه رسید؛ به این ترتیب، شرکت نورد آلومینیوم رشد 0.2 درصدی را در حوزه فروش ورق تجربه کرد.

نرخ فروش ورق در آبان ماه نسبت به مهر ماه روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که از 27 هزار و 73 تومان به ازای هر کیلوگرم، با رشدی بالغ بر 1.6 درصد به 27 هزار و 507 ریال به ازای هر کیلوگرم رسید که البته این میزان افزایش مبلغ فروش، نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 13.4 درصد افت داشت.

افت 38.9 درصدی تولید کویل

کویل تولید شده در مجموعه کارخانه‌های نورد آلومینیوم در مهر ماه، 276 تن بود که با 38.9 درصد کاهش میزان تولید به 168 تن در آبان ماه رسید، در حالی که میزان افت تولید این کارخانه  نسبت به سال گذشته نیز در این ماه قابل توجه بود؛ به گونه‌ای که این شرکت در مدت زمان مشابه در سال 1397، 185تن تولید داشته که افت 6.6 درصدی را در این زمینه شاهد هستیم.

میزان فروش کویل شرکت نورد آلومینیوم، در آبان ماه  184 تن بود که نسبت به فروش 233 تنی مهر ماه، افت 20.9 درصدی داشت؛ البته این میزان فروش نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، 8.3 درصد رشد را نشان می‌دهد. چنانچه عملکرد شرکت نورد آلومینیوم نشان می‌دهد، تقاضا برای خرید کویل در آبان ماه بیشتر از میزان تولید، است.

نرخ فروش کویل تولید شده این کارخانه، در آبان ماه 2.3 درصد نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت به گونه‌ای که از 29 هزار و 526 تومان به ازای هر کیلوگرم به 28 هزار و 841 تومان به ازای هر کیلوگرم رسید.

کاهش 43.6 درصدی فروش تسمه

میزان تولید تسمه کارخانه نورد آلومینیوم در آبان ماه سال جاری، 190 تن بود و نسبت به مهر ماه که میزان فعالیت این کارخانه حدود 279 تن بود، شاهد افت 38 درصدی در این زمینه بوده‌ایم؛ البته این میزان تولید تسمه نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 6.6 درصد رشد داشته، به گونه‌ای که تولید این محصول در آبان ماه سال گذشته 185 تن بود.

گفتنی است، میزان فروش این محصول 43.6 درصد نسبت به مهر ماه که کارخانه نورد آلومینیوم 306 تن فروش داشته، کاهش یافته است؛ البته این میزان افت نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397، حدود 6.4 درصد است.

رشد 79 درصدی تولید کلد

میزان تولیدات شرکت نورد آلومینیوم در زمینه کلد در مهر ماه سال جاری، 122 تن بود و در آبان ماه با  افزایش 79 درصدی به 218 تن رسید. این میزان تولید، نسبت به دوره مشابه سال گذشته نیز دارای رشدی قابل ملاحظه است؛ تولیدات این کارخانه نسبت به آبان ماه سال 1397 که میزان تولید این محصول تنها سه تن بود، افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

نرخ فروش اکثر محصولات آلومینیومی در کشور در آبان ماه، دارای روند نزولی بوده، به گونه‌ای که مبلغ فروش کلد در آبان ماه، 1.4 درصد نسبت به مهر ماه افت داشته و از 36 هزار و 265 ریال به ازای هر کیلوگرم در مهر ماه به 35 هزار و 754 ریال به ازای هر کیلوگرم در آبان ماه رسید.

کاهش میزان تولید محصولات کارمزدی

شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات کارمزدی، فعالیت خود را در آبان ماه 1398، نسبت به ماه گذشته (مهر ماه)، 17.5 درصدکاهش داد؛ میزان تولید این محصول در مهر ماه 70 تن بود که در آبان ماه به 58 تن کاهش یافت؛ همچنین میزان تولید این محصول نسبت به مدت زمان مشابه در سال 1397 حدود 80.9 درصد کاهش یافت، به گونه‌ای که میزان تولید این محصول در سال گذشته، 302 تن بود.

نرخ فروش این محصول برخلاف سایر محصولات تولید شده این شرکت در آبان ماه، افزایش یافت و از 9 هزار و 847 تومان به ازای هر کیلوگرم به 13 هزار و 966 تومان به ازای هر کیلوگرم بالا رفت که رشدی 41.8 درصدی را نشان می‌دهد. البته نرخ فروش این محصول نسبت به سال گذشته (آبان ماه 1397)، 102 درصد افزایش یافته، به گونه‌ای که این محصول در سال گذشته به قیمت 6 هزار و 909 تومان به ازای هر کیلوگرم به فروش می‌رسید.

میزان تولیدات محصولات صادراتی متوقف شد

با اینکه شرکت نورد آلومینیوم در زمینه تولید محصولات صادراتی در ماه‌های گذشته روند صعودی مناسبی را طی کرده اما در آبان ماه تولید این‌گونه محصولات به شدت کاهش یافت و دلیل عمده عدم تمایل مدیران این مجموعه برای تولید در این حوزه، مشکلات مالی و موانع بانکی بوده که برای صادرات ایجاد شده است.

گفتنی است، میزان تولیدات محصولات صادراتی در مهر ماه، 49 تن بود که در آبان علی‌رغم وجود تمام زیرساخت‌ها و امکانات لازم، این شرکت هیچگونه تولیدی در این زمینه نداشت.

 میزان فروش محصولات شرکت نورد آلومینیوم در آبان ماه 12 درصد کاهش یافت

همان‌گونه که در نمودار شماره 2 آمده است، کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در آبان ماه 1398، جمعا حدود یک هزار و 602 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی تولید کرد که 58 تن آن کارمزدی بود. کل تولیدات این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن 12.2 درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 21.3 درصد رشد پیدا کرد.         

کارخانه‌های تولیدی نورد آلومینیوم در آبان ماه 1398، حدود یک هزار و 142 تن انواع محصولات نورد آلومینیومی فروخت که 58 تن آن از محصولات کارمزدی بود. کل فروش این شرکت در این ماه، نسبت به ماه پیش از آن 12.4 درصد کاهش داشت. این میزان نسبت به دوره مشابه سال گذشته 19.9 درصد رشد پیدا کرد.

عناوین برگزیده