تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۳
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۷۴۲۸۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

کاهش صادرات استان در 6 ماهه نخست امسال

می متالز - معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم، از کاهش صادرات استان در 6 ماهه نخست امسال خبر داد.
کاهش صادرات استان در 6 ماهه نخست امسال

به گزارش می متالز، فرهادی گفت: میزان صادرات استان را در شش ماه نخست پارسال و براساس عملکرد گمرک قم 151میلیون دلار اعلام کرد و افزود: این میزان در مدت مشابه امسال به 117 میلیون دلار رسیده است.

وی در تشریح علل این کاهش افزود:  بخشی از این کاهش ناشی از صادرات استان از گمرک استان های دیگر است، به عنوان مثال فرش دستباف قم 20 درصد صادرات فرش کشور را شامل می شود، اما به علت صادرات از گمرکات خارج استان در آمار گمرک قم محاسبه نمی شود.

معاون بازرگانی خارجی سازمان صمت، کاهش نرخ پایه صادراتی را از دیگر علل کاهش آمار صادرات استان برشمرد و گفت: کفش و دمپایی که از صادرات مهم قم به شمار می رود تا پارسال، با نرخ پایه  صادراتی 4 دلار محاسبه می شده که امسال از سوی مراجع تعیین قیمت مانند گمرک، 2 دلار محاسبه شده و همین امر نیز باعث کاهش آمار صادرات قم از نظر ارزی شده است.

وی تصریح کرد: به همین علت تولیدات صادراتی با کاهش از نظر ارزش روبرو شده نه از نظر وزنی.

فرهادی، در ادامه افزایش برخی هزینه ها در امر صادرات را از علل کاهش صادرات قم عنوان کرد و افزود: افزایش هزینه های حمل و نقل و افزایش مالیات بر ارزش افزوده از جمله این علل است.

وی با اشاره به اینکه سازمان توسعه تجارت بخشی از هزینه های حمل و نقل هوایی و دریایی را به صادرکنندگان بازمی گرداند تاکید کرد: از آنجا که بیشتر صادرات قم به صورت زمینی انجام می شود چنین یارانه ای به صادرکنندگان قم تعلق نمی گیرد که نتیجه آن کاهش صادرات استان است.

آقاجانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم هم که مهمان تلفنی این برنامه بود سهم کالاهای تولیدی استان را از صادرات حدود 30 درصد اعلام کرد و هشدار داد: در صورتی که برای رفع این مشکلات اقدامی نشود سال آینده صادرات کشور و قم نصف خواهد شد.

مهمترین کالاهای صادراتی استان کفش و صندل مواد پلاستیکی چسب فرش دستبافت انواع هیدروکربن ها و انواع اسنک هاست که به کشورهایی مانند ترکیه، هند، کره جنوبی، عراق،  افغانستان، ازبکستان و امارات صادر می شود.

عناوین برگزیده