تاریخ: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۲۰۱
کد خبر: ۷۴۷۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

وحدت و انسجام مسوولان موجب تحقق توسعه مس سونگون شد

می متالز - نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وحدت و انسجام مسوولان ملی و استانی و نمایندگان منطقه در مجلس موجب تحقق مراحل توسعه مجتمع مس سونگون شد.
وحدت و انسجام مسوولان موجب تحقق توسعه مس سونگون شد

به گزارش می متالز، مسعود پزشکیان، روز شنبه در مراسم آغاز عملیات اجرایی طرح‌های تکمیلی چرخه تولید مجتمع مس سونگون با بیان اینکه سالیان گذشته طرح توسعه این مجتمع متوقف و امکانات آن به جای دیگری منتقل شده بود، افزود: با همکاری و هماهنگی مسئولان استانی، نمایندگان مجلس و دستگاه ها و نهادها هم اکنون طرح های بزرگی مانند توسعه مس سونگون و نفلین سینیت در آذربایجان شرقی اجرا می شود که این طرح ها در آینده تحول بزرگی در منطقه ایجاد خواهند کرد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای عدالت در کشور، اظهار داشت: قرار نیست یک منطقه تبدیل به بهشت و بقیه جاها به جهنم تبدیل شود، زیرا در کشور به دنبال عدالت هستیم و در این خصوص نباید سهم منطقه ای به جای دیگری داده شود.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت در سال های اخیر در آذربایجان شرقی از جمله راه اندازی خط آهن میانه - بستان آباد، ادامه مراحل اجرای قطار شهری تبریز، توسعه مس سونگون، نفلین سینیت، طرح های احیای دریاچه ارومیه و سایر طرح های زیرساختی گفت: بی انصافی است که این اقدامات را نادیده گرفت و از کارهای دولت قدردانی نکرد.

پزشکیان، با تاکید بر اینکه این کارها در سایه وحدت و انسجام مسئولان اجرا می شود، ادامه داد: با وحدت و انسجام می توان مملکت را در مقابل آمریکا و اروپا که می خواهند مردم ما را به زانو دربیاورند، روی پا نگه داشت.

وی گفت: همه باید دست به دست هم دهیم و در مقابل به زعم آن ها تحریم های نابود کننده آمریکا بایستیم.

ذخایر مس سونگون به بیش از یک میلیارد تن رسید

مدیرعامل مس سونگون نیز در این مراسم با اشاره به اکتشافات جدید در این مجتمع، گفت: بر اساس این اکتشافات ذخایر مس سونگون از ۳۴۰ میلیون تن به بیش از ۱ میلیارد تن رسیده است و این موضوع توسعه فازهای جدید مس سونگون را از نظر اقتصادی توجیه می کند.

رضا شریفی، افزود: هم اکنون عملیات اجرایی فاز ۳ تغلیظ این مجتمع آغاز شده و در این زمینه حدود ۵ میلیون متر مکعب خاکبرداری شده است و فاز ۴ آن نیز در میان مدت و فازهای ۵ و ۶ نیز در دراز مدت به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه از یک و نیم سال پیش تلاش‌های زیادی برای توسعه مس سونگون انجام شده است، اظهار داشت: مزیت مطلق منطقه معدن است و در سال های اینده توسعه بسیار زیادی در این مجموعه انجام خواهد شد.

مدیرعامل مس سونگون با اشاره به موانعی که سر راه توسعه این مجتمع بود، گفت: این موانع شامل ساختمان‌های اداری، قبرستان قدیمی سونگون و رودخانه ای که از وسط معدن می گذشت، بود که برای توسعه این مجتمع محدودیت ایجاد می کردند.

شریفی، ادامه داد: برای از بین بردن موانع ساختمان اداری تخریب شد، قبرستان قدیمی با همکاری ارگان های مختلف جابجا و اجساد در امامزاده دفن شدند و رودخانه نیز با احداث تونل ۳ تا ۴ کیلومتری از مسیر منحرف شد.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی بیش از ۴ درصد از برنامه تولید، پیش بینی و ظرفیت کارخانه جلو هستیم، یادآوریکرد: پروژه لیچینگ از پارسال شروع شده و تا ۱.۵ سال آینده در آن سالانه ۳ هزار تن کاتد لیچینگی تولید می شود و این پروژه هم اکنون ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرعامل مس سونگون، گفت: هم اکنون زیرساخت های لازم برای توسعه این مجتمع از جمله آب، برق و جاده آماده شده و  نیروی انسانی نیز در دسترس است و به زودی موارد مورد نیاز نیز برای توسعه تامین می شود.

شریفی، با اشاره به اینکه ۵ میلیون مترمکعب آب از سد اهر و ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد حاجیلار چای برای این مجتمع تامین می شود، افزود: ۹۰ درصد عملیات لوله گذاری برای انتقال آب از سد حاجیلار چای اجرا شده و ایستگاه های پمپ در حال اجرا است و برای توسعه فازهای بعدی نیاز به ۱۰ میلیون متر مکعب دیگر آب از سد حاجیلار چای داریم.

وی با اشاره به خدمات اجتماعی این مجتمع اظهار داشت: در روستاهای ورزقان و خاروانا بیش از ۱۰ میلیارد تومان برای تهیه مصالح، خیابان کشی، جدول گذاری و کانال کشی هزینه و ۴ هزار ۵۰۰ تن آسفالت برای آسفالت خیابان ها و معابر ورزقان تامین شده است.

در این مراسم، عملیات اجرایی فاز ۳ تغلیظ و عملیات ذوب و پالایش برای تولید ۱۰۰ هزار تن مس کاتدی در سال آغاز شد که با بهره‌برداری از آن امکان تکمیل چرخه تولید در مجتمع مس سونگون فراهم می‌شود.

معدن مس سونگون در ۱۰۰ کیلومتری شمال شرق تبریز و ۲۵ کیلومتری شهرستان ورزقان واقع شده است.  َ

در شرایط کنونی و با فعالیت ۲ کارخانه تغلیظ در مجتمع مس سونگون، ۱۴میلیون تن ماده معدنی (به عنوان خوراک) استخراج و در مجموع حدود ۳۰۰ هزار تن کنسانتره تولید می شود.

طرح توسعه مس سونگون به شکل یک بسته طراحی‌شده و شامل کارخانه ذوب و پالایش و اسید سولفوریک است که بدون هیچ‌گونه آلایندگی اجرا می‌شود.

عناوین برگزیده