تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۰:۰۰
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۷۴۷۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صادرات 561 هزار تن کالا از مرزهای کردستان/ عراق عمده‌ترین مقصد صادراتی کردستان

می متالز - معاون امور بازرگانی سازمان صنعت استان کردستان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال 561 هزار تن کالا به ارزش 320 میلیون دلار صادرات از مرزهای استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 10 درصد و از لحاظ وزنی 16 درصد رشد داشتیم.
صادرات 561 هزار تن کالا از مرزهای کردستان/ عراق عمده‌ترین مقصد صادراتی کردستان

به گزارش می متالز، محمدبختیار خلیقی  اظهار داشت: در ۶ ماهه نخست سال جاری، کل مبادلات تجارت خارجی انجام شده از مرزهای استان شامل صادرات، واردات و ترانزیت 2 هزار و 696 میلیون دلار با ارزش وزنی یک هزار و 875 هزار تن بود که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش دلاری 13 درصد و از لحاظ وزنی 9 درصد کاهش داشته است.

وی افزود: همچنین در نیمه اول امسال میزان کل صادرات استان کردستان شامل صادرات از گمرکات استان و صادرات از سایر گمرکات 625 میلیون دلار با ارزش وزنی یک هزار و 64 هزار تن است.

افزایش 15 درصدی صادرات از لحاظ وزنی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان ادامه داد: میزان کل صادرات انجام شده در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 5 درصد و از لحاظ وزنی 15 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: همچنین در شش ماهه نخست امسال 561 هزار تن کالا به ارزش 320 میلیون دلار صادرات از مرزهای استان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 10 درصد و از لحاظ وزنی 16 درصد رشد داشتیم.

خلیقی گفت: حجم صادرات از سایر گمرکات در مدت زمان ذکرشده 305 میلیون دلار با ارزش وزنی 502 هزار تن بود که این ارقام در شش ماهه نخست سال گذشته به ترتیب 303 میلیون دلار با ارزش وزنی 441 هزار تن بود.

افزایش 14 درصدی صادرات از سایر گمرکات

وی یادآور شد: حجم صادرات از سایر گمرکات در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ ارزشی یک درصد و از لحاظ وزنی 14 درصد رشد داشته است.

کاهش 29 درصدی ترانزیت کالا از لحاظ وزنی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان به ترانزیت کالا از مرزهای استان اشاره کرد و گفت: در شش ماهه نخست امسال 800 هزار تن کالا به ارزش دو هزار و 51 میلیون دلار از مرزهای استان ترانزیت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 18 درصد و از لحاظ وزنی 29 درصد کاهش داشته است.

کاهش 9 درصدی واردات کالا از مرزهای کردستان

وی تصریح کرد: در شش ماهه نخست امسال 11 هزار تن کالا به ارزش 20 میلیون دلار از مرزهای استان وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزشی 9 درصد کاهش و از لحاظ وزنی 65 درصد افزایش داشته است.

عراق عمده‌ترین مقصد صادراتی کردستان

خلیقی یادآور شد: 5 کشور عمده هدف صادراتی استان کردستان عراق، ترکیه، هند، آفریقای جنوبی و کانادا است که البته عمده‌ترین مقصد صادراتی ما عراق با سهم ارزشی 97 درصد است.

وی گفت: عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان کردستان شامل سایر روغن‌های سبک و فرآورده‌ها بجز بنزین با 36 هزار تن، گوجه‌فرنگی با 49 هزار تن، هندوانه با 70 هزار تن، سیب با 19 هزار تن و بستنی و سایر شربت‌های یخ‌زده با 3 هزار تن است.

عناوین برگزیده