تاریخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۳:۱۹
بازدید: ۵۰۵۱
کد خبر: ۷۵۵۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیر عامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری گفت:

"ورق خودرو" تنها تولید کننده ورق گالوانیزه مخصوص صنایع خودرو در کشور است

می متالز - اصغر اسماعیلی مدیر عامل شرکت ورق خودرو فارغ التحصیل مهندسی برق از دانشگاه صنعتی اصفهان بوده و با افتتاح مجموعه فولاد مبارکه اصفهان در سال 1370 کار خود را در بخش نورد سرد به عنوان یکی از چهار ناحیه اصلی این مجموعه آغاز نمود و از سال 1379 تا سال 1393 به عنوان مسئول این بخش مشغول به فعالیت بود. ایشان ازسال 83 تا 89 عضو هیأت مدیره شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری بوده و پس از آنکه فولاد مبارکه سهام خود را در این مجموعه به بیش از 66درصد رساند، از مردادماه سال 93 به عنوان مدیرعامل این مجتمع مشغول به فعالیت شده است.
"ورق خودرو" تنها تولید کننده ورق گالوانیزه مخصوص صنایع خودرو در کشور است

به گزارش می متالز، به مناسبت دوازدهمین نمایشگاه قطعات خودرو به گفت و گو با اصغر اسماعیلی نشستیم:

لطفا شرحی مختصر در مورد تاریخچه فعالیت شرکت خود بیان کنید.

طرح تولید ورق گالوانیزه ویژه استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در منطقه سفید دشت از توابع شهرستان بروجن واقع دراستان چهارمحال و بختیاری احداث شده است. جهت اجرای طرح، زمینی به مساحت 150 هکتار در حاشیه ی  جاده بروجن - شهرکرد اختصاص داده شده و درفاصله ی 28 کیلومتری از شهرستان بروجن و 35 کیلومتری از شهرکرد واقع شده است.

ظرفیت نامی این کارخانه طبق مشخصات 400هزارتن در سال می باشد و دو نوع ورق خودرویی و صنعتی تولید می کند و تنها کارخانه تولید ورق در خاور میانه با قابلیت تولید ورق گالوانیزه با ضخامت 4دهم میلی متر تا 2میلی متر و عرض 800 تا 1880میلی متر است، و مواد اولیه اکثر صنایع داخل استان نیز از جمله کارخانه برفاب توسط این کارخانه تأمین می شود و در ایجاد ارزش افزوده صنایع استان نقش تعیین کننده ای را داراست.

 کارخانه ورق خودروی چهارمحال و بختیاری به خاطر استفاده از مواد اولیه کیفی و ویژگی دستگاه های مدرن و تجهیزات به روز از لحاظ تولید کیفی دارای توان بالایی است.

درحال حاضر شرکت شما چه کالا و خدماتی را ارایه می دهد و چه جایگاهی در بازارهای مرتبط با صنعت دارد؟

محصول تولیدی شرکت ما ورق گالوانیزه صنعتی و خودرویی می باشد. ورق گالوانیزه تولیدی این شرکت جایگزین ورقهای وارداتی مصرفی در صنایع ساخت بدنه خودرو شده که با ویژگی های عدم خوردگی و مقاومت بالا در برابر علت های گوناگون فرسودگی از قبیل نمک های محلول در آب، آلودگی هوا، رطوبت و سایر مواد خورنده بوده و بدین وسیله بدنه اتومبیل های تولید شده با این گونه ورق دوام و پایداری بسیار بالاتری خواهد داشت.

از ویژگیهای ورق تولیدی می توان به فرم پذیری بسیار بالا و مقاومت در عین نازکی، صافی فوق العاده بالا و رنگ پذیری بسیار خوب آنها اشاره نمود.

شرکت ورق خودرو با توجه به چشم انداز بلند مدت تعریف شده از سوی مجموعه مدیریتی این شرکت و با توجه به برخورداری از تکنولوژی روز دنیا در حوزه تولید محصولات گالوانیزه و نیز با توجه به دریافت گواهینامه های استانداردهای معتبر بین المللی نگاهی ویژه به بازارهای خارجی دارد.

وصل شدن به بازارهای جهانی برای هر مجموعه تولیدی نشانه تلاش و یک افتخار بزرگ است و اینکه شرکتی بتواند در بازارهای جهانی جایگاهی کسب نماید از ایمنی بیشتری در مقابل نوسانات و مشکلات غیر مترقبه بازار داخلی برخوردار خواهد بود.

سعی بر آن داریم که برند ورق خودرو را در بازارهای خارجی معرفی کنیم و با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت توان حضور در بازاهای جهانی را به صورت بالقوه داریم.

محصولات و خدمات شرکت شما از نظر کیفی چه مزیت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارد؟

ورق های مورد نیاز خودروسازان شامل گریدهای کششی و (E275,E335) و فوق کششی DX53,DX54,DX56 و استحکام بالای میکرو آلیاژی در حجم انبوه تولید و به خودروسازان ارسال می گردد. خاطر نشان می گردد درصد بالایی از نیاز خودروسازان گریدهای کششی و فوق کششی می باشد که بدون هیچ محدودیتی در شرکت تولید می گردد. در راستای تنوع سبد محصولات شرکت ورق خودرو هم اکنون تولید ورق های با کاربرد رویه (کیفیت سطح خیلی بالا) و باگریدهای (BH (Bake hardening و همچنین دو فازی (Duall phase (DP در دست اقدام می باشد.

برای گسترش فعالیت های خود چه برنامه وطرح های توسعه ای را دردست اقدام دارید؟

شرکت ورق خودرو باتوجه به برخورداری از تکنولوژی روز دنیا درحوزه تولید محصولات گالوانیزه ونیز با توجه به دریافت گواهینامه های استانداردهای معتبر بین المللی، در راستای افزایش رضایتمندی مشتریان و پاسخگویی به انتظارات آنان، طرح توسعه زیر سقف ماشین آلات و تجهیزات خودرا در دستورکار قرار داده است.

شرکت ورق خودرو برای به روز آوری تجهیزات خود استفاده از خدمات مشاوره ای فنی و پشتیبانی، اخذ دانش فنی از شرکت های صاحب تکنولوژی را مدنظر دارد که با هدف گذاری اولیه ای که انجام شده است، این پروژه در حدود یکسال زمان خواهد برد.

 گواهینامه ها و استانداردهای بین المللی خاصی راکه دریافت کرده اید را معرفی کنید.

در رابطه با استفاده از نظام ‏های مدیریت کیفیت و استانداردسازی در سطح شرکت موفقیت‏ های خوبی نیز حاصل شده که از جمله می‏ توان به دریافت گواهینامه ویژه صادرات محصولات فولادی (COC) از موسسه SGS سوئیس، دریافت گواهینامه صنعت خودروسازی ایزو 16949 TS، گواهینامه استاندارد ملی و همچنین گواهینامه اهتمام به کیفیت از موسسه ملی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اشاره کرد.

فعالیت شما چه نقشی در اشتغال زایی داشته و چه برنامه هایی برای افزایش اشتغال دارید؟

نقش شرکت ورق خودرو در توسعه منطقه نقشی ارزنده است توجه به این نکته بسیار قابل توجه است که هم اکنون 300 نفر به شکل مستقیم و حداقل 5 هزار نفر در ارتباط با فعالیت ‏های تولیدی ورق گالوانیزه خودرو مشغول به کار هستند. 99 درصد نیروی به کار گرفته شده در این کارخانه بومی استان چهارمحال و بختیاری هستند.

از دیگر موارد می‏ توان به شرکت بزرگی به نام برفاب اشاره کرد که تولیدکننده لوازم خانگی و هزاران نفر را مستقیم و غیرمستقیم در استان زیرپوشش دارد که در گذشته ورق‏ های مورد نیاز خود را از خارج وارد می‏ کرد و با افتتاح شرکت ورق خودرو تمامی نیاز خود را در حوزه ورق گالوانیزه با قیمت تمام شده بسیار نازل تر و با کیفیتی به مراتب بالاتر از نمونه خارجی، از شرکت ورق خودرو تامین می‏ کند. به طور کلی دانش فنی و تجربیات این شرکت به یقین نقش موثری در توسعه سایر صنایع استان خواهد داشت که بخش عمده آن در زمینه انتقال دانش فنی و تجربیات و ارائه خدمات فنی خواهد بود.

صنعت فولاد ایران چه توانایی هایی برای افزایش صادرات در کشور دارد؟

صنعت فولاد را می توان یکی از پایه های مهم اقتصادی هر کشوری دانست و حتی مصرف سرانه فولاد را به عنوان شاخصی جهت ارزیابی میزان صنعتی بودن یک کشور برشمرد. امروزه در کشور ما نیز فولاد با حضور در بخش های مهم تولیدی و صنعتی، نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

همزمان با افزایش تقاضای داخلی فولاد، سنگ بنای تاسیس اولین کارخانه تولید محصولات فولادی در ایران نهاده شد. صنعت رو به پیشرفتی که از تولید حدود 650 هزار تن در 45 سال پیش، هم اکنون به زیرساخت های تحقق تولید 55 میلیون تن در افق 1404 رسیده است.

امروزه صنایع استراتژیک فراوانی مانند صنایع دفاعی و اتومبیل سازی، همچنین مسکن و لوازم خانگی بصورت مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به صنعت فولاد هستند؛ بنابراین توسعه این صنعت می تواند موتور محرکه دیگر صنایع و استقلال اقتصادی کشور از واردات این محصول باشد. قابلیت آلیاژسازی و امکان انجام عملیات حرارتی سبب شده است تا فولاد یکی از کارآمدترین مواد در صنایع بخصوص خودروسازی باشد.

چه برنامه ای برای جذب بازارهای جدید صادرات در نظر دارید؟

باتوجه به اینکه شرکت ورق خودرو تنها تولید کننده ورق گالوانیزه مخصوص استفاده در صنایع خودرویی در کشور است، لذا رسالت اصلی ما، قطع وابستگی کامل کشور از واردات این نوع محصول و به دنبال آن ایفای نقش حمایتی از صنایع خودرو سازی کشور در راستای بومی سازی کامل این صنعت می باشد .

مجموعه مدیریتی و کارکنان پرتلاش این شرکت مطابق با چشم انداز و برنامه های بلند مدت شرکت سعی برآن دارند تا به عنوان تنها تولیدکننده ورق گالوانیزه خودرویی و دوشادوش با خودروسازان کشور جایگاه قابل اتکاء و مطمئنی ایجاد نماید تا صنایع فوق با اطمینان کامل به این مجموعه و بدون هیچ نگرانی مسیر تعالی و رو به رشد خود را طی نمایند.

هدف ما در آینده ای نه چندان دور جوابگویی کامل به نیازهای داخلی و کسب جایگاه  صادر کننده برتر ورق های گالوانیزه خودرویی در منطقه و هم زمان دستیابی به ظرفیت نامی تولید می باشد. دربحث صادرات، وصل شدن به بازارهای جهانی برای هر مجموعه تولیدی نشانه تلاش و افتخاری بزرگ است و اینکه شرکتی بتواند در بازارهای جهانی جایگاهی کسب نماید از ایمنی بیشتری در مقابل نوسانات و مشکلات غیر مترقبه بازار داخلی برخوردار خواهد بود. سعی بر آن است که برند ورق خودرو در بازارهای بین المللی معرفی شده و با توجه به کیفیت بالای محصولات تولیدی این شرکت توان حضور در بازاهای جهانی به صورت بالقوه وجود دارد.

دلایل موفقیت شما برای جذب مشتریان همیشگی چیست؟

تلاش شرکت ورق خودرو درجهت افزایش رضایتمندی مشتریان با ارتقا سطح کیفی محصول شرکت و اتخاذ تمهیدات موثر و اقدامات برنامه ریزی شده منسجم مدیریت استراتژیک وبا تعیین اهدف بلند مدت در شرکت ورق خودرو صورت گرفته است. به همین دلیل واحدهای کنترل کیفی و تضمین کیفیت با بازرسی دقیق کیفیت محصول شرکت رابه عنوان هدف اصلی تعریف و با تداوم این معنی مدیریت می شود.

شرکت فولاد مبارکه به عنوان سهامدار عمده شرکت ورق خودرو و در راستای ارتقاء سطح کمی و کیفی تولید و نوآوری و گسترش محصول را به عنوان یکی از اولویت ها و اهداف اصلی شرکت تعریف نموده است.

در این رابطه فعالیت ها وپیش بینی های لازم برای برون رفت از هرگونه چالش احتمالی در کوتاه ترین زمان ممکن و تثبیت چرخه تولید با توجه به نوسانات قیمت و بازار از جمله دغدغه های مدیریت سازمان بوده و ظرفیت و پتانسیل جذب  مهندسین و کارکنان سخت کوش شرکت ورق خودرو از جمله نقاط قوتی است که قابلیت این شرکت را برای قرار گرفتن در ردیف برترین شرکت های نه فقط ایران، بلکه منطقه تضمین می نماید.

درصورتی که مطلبی مورد نظر شماست که درقالب این سوالات مطرح نشده است، بیان فرمایید.

با توجه به خریداری عمده سهام شرکت ورق خودرو توسط شرکت فولاد مبارکه و نیز نقش و رسالت این شرکت در توسعه صنعت فولاد کشور و نیز مساعدت برای ایجاد و ارتقا ظرفیت های لازم در صنعت فولاد برای تحقق سند چشم انداز کشور در افق 1404 در بخش صنعت و با توجه به این نکته که فولاد مبارکه تأمین کننده مواد اولیه مورد نیاز شرکت ورق خودرو می باشد، جای امیدواری است که در کوتاه ترین زمان ممکن شرکت ورق خودرو به حداکثر ظرفیت تولید خود یعنی 400 هزار تن در سال برسد که این خود به ایجاد ارزش افزوده در این منطقه می انجامد و این شرایط شرکت ورق خودرو قطب های تولید کننده ورق های پوشش دار کشور تبدیل خواهد نمود.

به خدمت گرفتن تمامی ظرفیت تولیدی در شرکت ورق خودرو و اهتمام جدی به تولید محصول خاص استفاده در صنعت خودروسازی کشور، که ارزش افزوده ی بالاتری نسبت تولید ورق های صنعتی دارد، منجر به استقلال کشور در زمینه تامین ورق مخصوص خودرویی و عدم نیاز به واردات این محصول خواهد شد.

همچنین با راه اندازی طرح فولاد سفیددشت در مجاورت شرکت ورق خودرو که شامل احیاء مستقیم و فولاد سازی می باشد و نیزاحداث کارخانه ی نورد سرد در این مجتمع شاهد راه اندازی قطب سوم فولاد سازی کشور در استان چهارمحال و بختیاری خواهیم بود.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده