تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۲
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۷۵۸۲۲
سرویس خبر : محیط زیست

پیام مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات طبیعی

می‌متالز - مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی این سازمان به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات طبیعی و سالروز زمینلرزه بم با بیان این‌که بر اساس آمار موجود سال 2018 طی 10 سال گذشته هر ساله 350 مورد بلایای‌طبیعی رخ داده، گفت: بر اثر بروز این مخاطرات متاسفانه بیش از 67 هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و زندگی بیش از 200 میلیون نفر را تحت‌تاثیر قرار داده و بیش از 166 میلیارد دلار خسارت وارد کرده است.
پیام مدیرکل دفتر مخاطرات سازمان زمین‌شناسی به مناسبت روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش مخاطرات طبیعی

به گزارش می‌متالز، به گفته دکتر رضا شهبازی بیش از 40 نوع مخاطره طبیعی در دنیا وجود دارد که بیش از 30 نوع از این مخاطرات در ایران مشاهده شده است.

وی با بیان این‌که مخاطرات طبیعی بر اساس منشا بروز به سه دسته اقلیمی یا آب و هوایی، ژئوفیزیکی و ترکیب هر دو مورد تقسیم می‌شوند، خاطرنشان کرد: سیل، خشکسالی، توفان، بروز دمای نامتعارف و ایستایی هوا جزو مخاطرات اقلیمی محسوب می‌شوند و زمینلرزه، سونامی، آتشفشان، زمین‌لغزش و ناپایداری‌های دامنه‌ای جزو مخاطرات با منشا ژئوفیزیکی هستند.

مدیرکل دفتر مخاطرات، زیست‌محیطی و مهندسی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بیان کرد: برخی مخاطرات در بازه زمانی کوتاه ایجاد می‌شود و اثر فراوان دارد به نحوی که تا سال  2018 بیش از 85درصد  تلفات جانی ناشی از بروز زمینلرزه، سیل و طوفان بوده است.

شهبازی تاکید کرد: از سویی مجموعه‌ای از مخاطرات طبیعی لزوما تلفات جانی گسترده‌ و سریعی دربازه زمانی ندارد و به‌طور فرساینده جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد که از آن جمله به آلودگی هوا، فرونشست و گردوغبار می‌توان اشاره کرد...

عناوین برگزیده