تاریخ: ۱۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۲۰
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۷۷۷۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بندر چابهار فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تاجیکستان است

می متالز - معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: کشور تاجیکستان می‌تواند از طریق بندر چابهار کالاهای خود بویژه آلومینیوم و پنبه را به کشورهای هدف از جمله حوزه اقیانوس هند صادر کند.
بندر چابهار فرصت مناسبی برای صادرات کالاهای تاجیکستان است

به گزارش می متالز، علی زینی‌وند روز چهارشنبه در دیدار سفیر تاجیکستان در ایران با وی در محل استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زبان فارسی و فرهنگ مشترک یکی از نشانه‌های عمیق در روابط بین ایران و تاجیکستان است.

وی گفت: بعد از سوء تفاهم بین ۲ کشور خدا را شاکریم که ایران و تاجیکستان درصدد رفع این مسائل هستند و این امر طلیعه خوب برای گسترش روابط است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: این روابط و مبادلات نشانه‌های خوبی برای تقویت ارتباطات است و مردم ایران علاقه‌مند هستند همه کشورها در امنیت، استقلال، پایداری و توسعه به سر ببرند و سیاست رسمی ایران نیز حمایت از تاجیکستان است.

وی بیان کرد: سطح روابط و مبادلات تجاری و دلاری ۲ کشور در حال حاضر قابل قبول نیست که بخشی از آن می‌تواند در سیستان و بلوچستان و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تحریم‌های ظالمانه آمریکا است، محقق شود.

زینی‌وند ادامه داد: راه‌آهن تنها خلاء چابهار بود که در حال حاضر پیشرفت بالای ۵۰ درصد دارد و تمامی بودجه آن تکمیل و تا پایان سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی گفت: زیرساخت‌ فرودگاهی این شهر نیز قابل قبول است و کلنگ فرودگاه مدرن دیگری در دل منطقه آزاد به زمین زده شده که تا ۲ سال دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان افزود: از لحاظ دریایی نیز این بندر در وضعیت خوبی بسر می‌برد و جاده‌ها نیز ۲ بانده خواهد شد.

وی اظهار داشت: البته چابهار تنها ظرفیت سیستان و بلوچستان نیست بلکه بازارچه میلک، مرز میرجاوه، ریمدان و بازارچه‌های مرزی متعدد دیگر که برای ترانزیت کالا بسیار موثر هستند از دیگر ظرفیت های این استان است.

زینی‌وند گفت: به لحاظ توریستی و گردشگری نیز سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های فراوانی دارد و با وجود دریا، کوه، دشت و باغ‌های سرسبز و میوه‌های استوایی یک زیبایی خاصی را به وجود آورده که هاب خدمات و ترانزیت کالا است.

وی افزود: مسائلی نیز در حوزه تحصیل برخی اتباع تاجیکستانی در این منطقه وجود دارد که امیدواریم به صورت اساسی حل شود زیرا علاقه‌مند به میزبانی از شهروندان تاجیکستانی به صورت رسمی و قانونی هستیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که حجمی از مبادلات فرهنگی، تجاری و گردشگری در آن شکل می‌گیرد.

وی گفت: اگر بخش‌های خصوصی ایران و تاجیکستان بیشتر به هم متصل شوند اتفاقات بهتری در آینده صورت خواهد گرفت و امیدواریم فتح بابی برای مبادلات بیشتر باشد زیرا پیشرفت ۲ کشور آرزوی ملت و دولت ایران است. 

عناوین برگزیده