تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۷۹۲۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

شورای آهن و فولاد؛ شورایی برای کاهش دخالت دولت در تامین مواد خام کارخانجات معدنی

می متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: تشکیل شورای آهن و فولاد، خواسته ای قدیمی و یکی از راه های درست حل کردن مشکلات تامین مواد خام برای کارخانجات داخلی و تعیین رژیم توزیع این مواد در کشور است.
شورای آهن و فولاد؛ شورایی برای کاهش دخالت دولت در تامین مواد خام کارخانجات معدنی

به گزارش می متالز، «مهرداد اکبریان» افزود: این شورا متشکل از فعالان بخش معدن و فولاد و احتمالا نمایندگانی از ایمیدرو خواهد بود.

اکبریان خاطرنشان کرد: با تشکیل این شورا، دیگر شاهد مواردی همچون قیمت های دستوری مواد و محصولات معدنی نخواهیم بود.

این مقام صنفی بیان داشت: از آنجایی که نیت هر دو طرف در این شورا کمک به یکدیگر و پوشش دادن نیازهای همدیگر است، با ایجاد شفافیت در عرضه، تقاضا و انجام قیمت‌گذاری های درست مشکلات به حداقل خواهد رسید.

وی گفت: امروز باید بپذیریم که معدن داران، بهره برداران، کارگران و سرمایه گذاران معدن با کارخانه داران، کارگران و سرمایه گذاران آنها، هر دو ایرانی و سرباز یک سیستم اقتصادی هستند و به کاری جز اعتلای وضعیت اقتصادی کشور نمی اندیشند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: بر این اساس، هیچ دلیلی وجود ندارد قیّم وار با این افراد برخورد شود و به جای آنان تصمیم گیری، قیمت‌گذاری و غیره انجام دهیم.

وی تاکید کرد:‌ فلسفه و اساس شکل گیری شورای آهن و فولاد، برپایه اعتماد به بخش خصوصی صنعت و معدن است، به همین دلیل هم فعالان حوزه معدنی و هم فعالان حوزه فولادی از آن حمایت کرده و به دنبال تشکیل آن هستند.

اکبریان ابراز امیدواری کرد پیشنهاد تشکیل این شورا که مورد تایید دفتر رئیس جمهوری نیز قرار گرفته، مورد قبول واقع شود، زیرا جایگزین یک سری وظایف دولت خواهد شد و شاید از این پس نیازی به تعیین عوارض صادراتی، تعرفه واردات و ارائه لیستی برای تامین مواد اولیه نباشد.

وی با بیان اینکه قسمت عمده کار این شورا فنی و بازاریابی است، گفت: ‌این شورا موجب کوتاه شدن حمل و نقل ها در کشور شده و سبب می شود تا شرکت ها با نزدیک ترین کارخانه های تامین کننده کار کنند.

این مقام صنفی اظهار داشت: حتی می توان در این شورا کمیته هایی فرعی تعریف کرد تا به سر و سامان دادن مسائل بپردازد.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت دولت از تشکیل این شورا، دیگر شاهد داستان هایی که در یکی دو سال گذشته شاهد آن بودیم و دولت می خواست با دخالت 100 درصدی مشکلات را حل و فصل کند نباشیم، بلکه شاهد کاهش دخالت ها و اعتماد بیشتر به بخش خصوصی باشیم.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده