تاریخ: ۲۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۹
بازدید: ۳۱۷
کد خبر: ۸۰۳۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
جنگ تجاری چین و آمریکا

ترامپ در مراسم امضای فاز اول صلح تجاری چه گفت؟/ نامه رییس جمهور چین چه پیامی به همراه داشت؟

می متالز - بالاخره پس از حدود یک ماه فاز اول توافق تجاری چین و آمریکا در واشنگتن به امضا رسید. ترامپ و مقامات آمریکایی در کاخ سفید میزبان مقامات ارشد چین بودند. روسای جمهور دو کشور چه گفتند؟
ترامپ در مراسم امضای فاز اول صلح تجاری چه گفت؟/  نامه رییس جمهور چین چه پیامی به همراه داشت؟

به گزارش می متالز، ترامپ در مراسم امضای فاز اول توافق تجاری گفت: «این یک موقعیت مهم و تاریخی است». این در حالی بود که هم‌ زمان مجلس نمایندگان در حال آماده کردن لوایح استیضاح رییس جمهور آمریکا برای ارسال به سنا بود.

این توافق 86 صفحه‌ای پس از قریب به دو سال مذاکرات سخت به دست آمده است. یکی از مهم‌ترین آسیب‌های جنگ تجاری معطوف به کشاورزان آمریکایی بود. اکنون با قولی که چینی‌ها برای دو برابر کردن خرید خود از کشاورزان آمریکایی داده‌اند، ترامپ می‌تواند در کمپین انتخاباتی کارت برنده‌ای برای آنها رو کند. ایالات میانه غربی آمریکا در انتخابات 2020 می‌توانند با این اقدام به ترامپ جذب شوند. در مجموع چینی‌ها وعده داده‌اند 200 میلیارد دلار خرید خود از آمریکا را افزایش دهند شامل محصولات کشاورزی، تولیدات صنعتی و همچنین انرژی. این توافق طی 30 روز اجرایی خواهد شد و باید دید تا چه حد اجرای می‌شود.

رییس جمهور آمریکا در این مراسم اینچنین اظهار کرد: «همراه با هم توانستیم اشتباهات گذشته را اصلاح کنیم و به یک عدالت اقتصادی و امنیت در آینده خواهیم رسید. اکثر افراد فکر می‌کردند این اتفاق نمی‌تواند بیفتد، اما افتاد.» ترامپ اضافه کرد «در زمانی نه چندان دور به چین می‌روم تا در ملاقاتی دیدار مقامات ارشد چینی در واشنگتن را پاسخ دهم.»

وی همچنین برای ادامه کار می‌گوید: «بلافاصله پس از اجرایی شدن این مرحله، فاز دوم صلح تجاری آغاز خواهد شد. من متعهد می‌شود اگر به فاز دوم برسیم، من تعرفه‌ها را برمی‌دارم. در غیر این صورت ما کارتی برای مذاکره نداریم.»

همچنین، لیو هی نماینده ارشد مذاکرات چین نامه رییس جمهور شی جینپینگ را قرائت کرد. در این نامه آمده بود «این توافق نشانه‌ای است بر اینکه دو کشور برای حل اختلافاتشان از مسیر گفت و گو گام برداشته‌اند. این توافق برای چین، آمریکا و همه جهان خوب است. چین بزرگترین بازار محصولات کشاورزی آمریکا بود، اما در یک تقابل تعرفه‌ای به جایگاه پنجم نزول کرده است. این توافق باعث چرخش مسیر دو سال گذشته خواهد شد.»

لیو هی به خبرنگاران پیش از امضای توافق گفته بود: «آیا این وضعیت ایده‌آل است؟ خیر. اما ایا این یک گام مثبت قدرتمند است؟ بله.»

البته بازارها که چند روزی است با خوش‌بینی به امضای توافق چین و آمریکا صعودی بودند، امروز وضعیت نه چندان مطلوبی را پشت سر گذاشتند. کارشناسان معتقدند این اقدامات بیشتر جنبه مانور سیاسی دارد و عدم کاهش تعرفه‌ها از سوی ترامپ باعث می‌شود اثر اقتصادی این ماجرا چندان زیاد نباشد. همچنین، تحلیل‌گران نسبت به تعهد چینی‌ها با توجه به باقی ماندن تعرفه‌ها مردد هستند. پیش‌تر البته (دوشنبه شب) کاخ سفید چین را از لیست کشورهایی که در نرخ ارز خود دستکاری می‌کنند خارج کرده بود.

عناوین برگزیده