تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۸
بازدید: ۱۵۷
کد خبر: ۸۰۹۵۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

تخصصی ترین سرفصل آزمون اصولی بازار سرمایه/ مزایای اخذ گواهینامه‌ حرفه‌ای

می متالز - کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به مزایای اخذ گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه، مهمترین و تخصصی ترین سرفصل این آزمون اصولی را نام برد.
تخصصی ترین سرفصل آزمون اصولی بازار سرمایه/ مزایای اخذ گواهینامه‌ حرفه‌ای

به گزارش می متالز، نگار قوامی پور با بیان اینکه توسعه پایدار اقتصادی محصول پیشرفت همزمان بخش های مالی و واقعی اقتصاد است، اعلام کرد: در سال های اخیر ضرورت اجتناب ناپذیر پیشرفت بخش مالی به عنوان موتور محرک بخش واقعی اقتصاد، دست اندرکاران را متوجه فراهم کردن زمینه های توسعه نظام مالی کرده است.

دهه اخیر شاهد رشد شگرف بازار سرمایه به عنوان بخش مهمی از نظام مالی و کسب و کارهای مبتنی بر آن بوده است. این تحول در بعد منابع انسانی و در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی، ضرورت وضع استانداردهای حرفه ای متناسب با شرایط تازه را بیش از پیش با اهمیت کرده است.

گواهینامه‌های حرفه‌ای بازار سرمایه موجبات ارتقای سطح تحلیل، دانش تخصصی و صلاحیت حرفه‌ای فعالان بازار سرمایه در راستای ایجاد بازاری کارآمد و شفاف و حرفه‌ای را فراهم می کند. با توجه به تخصصی شدن فعالیت های شغلی در بازار کار ایران و نیاز به منابع انسانی متخصص و در اختیار داشتن مدارک صلاحیت حرفه ای در بازار، جایگاه  یک تحلیلگر مسائل مالی و اقتصادی در مجموعه های صنعتی و خدماتی را به دارنده اعطا می کند.

هم‌اکنون برای تصدی برخی از سمت‌ ها در کارگزاری ‌های فعال در بورس اوراق بهادار، بورس کالایی و صندوق ‌های سرمایه‌گذاری، داشتن یکی از گواهینامه‌ های سازمان بورس شرط لازم محسوب می ‌شود. از مزایای ایجاد شده برای دارندگان مدارک حرفه ای بازار سرمایه می توان به کسب صلاحیت حرفه ای در بین فعالان بازار سرمایه، کسب مزیت رقابتی و بهبود در دور نما و پویایی شغلی، امکان فرصت دستیابی به برخی جایگاه های خاص شغلی، افزایش ارتباطات و امکان ورود به شبکه ارتباطی با افراد حرفه ای بازار سرمایه و امکان معرفی و شناسایی فرد به کارفرمایان و جامعه اشاره کرد. 

همچنین از سویی دیگر از آنجایی که نهادهای مالی فعال در این بازار تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند، طبق مقررات فعلی حاکم بر بازار سرمایه تصدی برخی از سمت‌ها در این نهادهای مالی و اعطای مجوز برخی از فعالیت‌ها به این نهادها، منوط به استخدام تعداد کافی از دارندگان این گواهی‌نامه‌ها خواهد بود.

لذا دارا بودن گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه نه تنها مزیت رقابتی بزرگی برای دارندگان آن بشمار می رود صد البته می تواند در بهبود فضای کسب و کار و ارتقای سطح توانمندی نهاد های مالی نیز نقش ویژه و غیر قابل انکار داشته باشد.

یکی از مهمترین سرفصل های آزمون اصول بازار سرمایه، بخش مربوط به امور مالی شرکتی است که در واقع می توان گفت تخصصی ترین سرفصل مالی آزمون اصول بازار سرمایه بشمار می رود و از آن جهت دارای تمایز ویژه نسبت به سایر دروس این آزمون است که در مرحله ای بالاتر از فضای کلی بازار بصورت تخصصی وارد فرآیند درونی اداره، تصمیم سازی و نحوه چینش ساختار مالی شرکت ها می شود.

در درس مقدمات امور مالی شرکتی با دیدی کارشناسانی و درون زا با مباحثی همچون سود شرکت عنصر و نحوه برآورد آن و وجوه تمایز سود نسبت به جریان های نقدی، انواع نقاط سر به سر و محاسبه آن و مفاهیم اولیه و اصلی در بازار سرمایه یعنی ریسک و بازده آشنا خواهید شد و در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت که شرکت ها برای بهبود عملکرد چگونه می توانند فرصت های سرمایه گذاری و پروژه های پیش رو را ارزیابی کنند و در نهایت پس از تعیین بهترین محل سرمایه گذاری جهت اخذ بهترین تصمیم انواع منابع تامین مالی را شناسایی و در تقابل هزینه- فایده هر کدام از این روش ها، هزینه سرمایه بهینه شرکت را برآورد خواهیم کرد.

دیگر سرفصل این آزمون مربوط به شناخت بازارها و ابزارها و نهادهای مالی است. موضوعی که فقر شناختی در خصوص آن در میام فعالان بازار سرمایه، گاهی خود را به بدترین شکل ممکن نشان می دهد. همان گونه که از اسم آن بر می آید در ابتدا به طبقه بندی انواع مختلف بازارهای مالی با در نظر گرفتن اولویت ها و ساختار های متفاوت می پردازیم.

مفهوم شاخص های بازار سرمایه را می شناسیم و نحوه محاسبه و موارد تمایز آن ها را بررسی می کنیم. ابزار های مالی مختلف را در جهت یافتن ویژگی های منحصر به فرد و مزایا و معایب آن ها مورد کنکاش قرار می دهیم. ریسک های مترتب بر هر یک از انواع اوراق بهادار را شناسایی و راهکارهای رفع این مخاطرات را در می یابیم. نهاد های مالی تعریف و نقش خاصی دارند که در این درس مفاهیم را درک و با انواع آن آشنا خواهیم شد. در توضیح فرآیند خرید و فروش اوراق بهادار هم انواع روش های سفارش گذاری با در نظر گرفتن ضوابط حاکم بر آن مطالعه خواهد شد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده
پنج ضلعی مخل فضای کار
وضعیت محیط کسب‌وکار در زمستان ۱۴۰۲ از نظر فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق بازرگانی بررسی شد

پنج ضلعی مخل فضای کار