تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۰۰
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۸۱۵۵۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
نایب رییس اتاق بازرگانی استان:

ابهامات تعهد ارزی گریبان‌گیر صادرکنندگان سمنان است

می متالز - نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان گفت: برخی ابهامات در بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات سبب سردرگمی صادرکنندگان این استان شده است.
ابهامات تعهد ارزی گریبان‌گیر صادرکنندگان سمنان است

به گزارش می متالز، حمید علوی روز یکشنبه با اشاره به اقدام‌های دولت تدبیر و امید برای  بازگشت ارز صادراتی، افزود: اینکه ارز ناشی از صادرات تولید داخل به کشور بازگردد اقدام ارزنده‌ای است، اما باید ساز و کارهای درستی برای آن مشخص شود.

وی تصریح کرد: بخشنامه بانک مرکزی برای نحوه بازگشت ارز حاصل از صادرات دارای برخی ابهام‌ها و نیازمند اصلاح است.

علوی با بیان اینکه بخشنامه تعهدات ارزی بانک مرکزی، با در نظر گرفتن شرایط تحریم، نیاز به بازنگری دارد، ابراز داشت: اجرای این بخشنامه نه تنها تسهیل کننده صادرات نیست بلکه قطع کننده صادرات و از دست رفتن بازارهای صادراتی به ویژه برای صادرکنندگان کوچک سمنان و دیگر استان‌های کشور است.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان خاطرنشان کرد: در برخی از این بخشنامه ها، کار بازگشت ارز حاصل از صادرات به نوعی سخت‌تر شده و شرایط تحریم در آن برای صادرکنندگان در نظر گرفته نشده است.

تصمیم‌گیری برای صادرات کشور پشت درهای بسته مشکل‌آفرین است

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه بخشنامه‌های لحظه‌ای سبب سردرگمی صادرکنندگان می شود، تاکید کرد: تصمیم گیری‌های یک شبه و پشت درهای بسته مسوولان برای بخش صادرات کشور مساله‌ساز می‌شود.

علوی اضافه کرد: حداقل در شرایط تحریم دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی ایران باید ارتباط با فعالان اقتصادی در مسایل صادراتی افزایش یابد و به هنگام اخذ تصمیم‌های جدید، نظرات بخش خصوصی اعمال شود.

وی خاطرنشان کرد: روشنگری بخشنامه‌های جدید برای بخش اجرایی و تولیدی ضروری است.

علوی تصریح کرد: صادرکنندگان استان سمنان با اصل بازگشت ارز به داخل کشور موافق هستند، اما باید به گونه‌ای باشد که شرایط تحریم در آن دیده شود.

نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان یادآور شد: در شرایط تحریم، دولت با اعلام کالاهای مور نیاز وارداتی، به صادرکنندگان اجازه دهد که این قبیل اقلام را به کشور وارد کنند.

استان سمنان ۲ هزار و ۱۰ پروانه بهره برداری واحد تولیدی و صنعتی دارد.

۱۸۲ هزار و ۲۴۱ تن کالا از ابتدای فرودین تا پایان آبان ۹۸ به ارزش ۱۶۹ میلیون و ۵۰۵ هزار دلار از سمنان صادر شد و پیش‌بینی می‌شود ارزش صادرات کالا از استان تا پایان امسال به ۲۳۰ میلیون دلار برسد. 

کالاهای تولیدی استان سمنان به ۴۶ کشور صادر می شود.

عناوین برگزیده