تاریخ: ۱۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۵۵
بازدید: ۲۵۸
کد خبر: ۸۱۸۲۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رایزن اقتصادی سابق ایران در روسیه:

گلستان ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانزیت کالا را داراست

می متالز - رایزن اقتصادی سابق جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: گلستان با ظرفیت‌های موجود خود به ویژه راه‌آهن اینچه برون، قابلیت تبدیل شدن به هاب ترانزیت کالا را داراست.
گلستان ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانزیت کالا را داراست

به گزارش می متالز، داوود میرزاخانی عصر چهارشنبه در نشست با فعالان اقتصادی گلستان اظهار کرد: هم‌اکنون نیازمند ایجاد امنیت اقتصادی در کشور هستیم و توافقنامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند امنیت اقتصادی در ایران ایجاد کند.

وی افزود: روسیه بیشترین جمعیت، مساحت، تولید ناخالص داخلی و تجارت را نسبت به سایر کشورهای عضو اتحادیه داراست و تولید مشترک دارو، برندسازی محصولات آرایشی، تولید صادرات محور محصولات کشاورزی، ذائقه سازی پیش درآمد ورود به بازار روسیه مثل زعفران و خرما، ایجاد نمایشگاه های دائمی کیف و کفش و چرم و ایجاد فروشگاه های خرده فروشی باید به عنوان استراتژی ورود به بازار روسیه مورد توجه قرار گیرد.

دستیار وزیر نیرو در امور کمیسیون‌های دائمی همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و روسیه با بیان اینکه روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا هیچ شناختی از توانمندی‌های تولیدی ما ندارند، متذکر شد: امضاء تفاهنامه با اوراسیا فرصت و دریچه جدیدی باز کرده است و با تغییر نگاه و استراتژی‌ها باید زیرساخت مناسب برای توسعه تجارت با این کشورها را فراهم کنیم.

به گفته میرزاخانی گلستان قابلیت و ظرفیت تبدیل شدن به هاب ترانزیت را داراست و هم بخش خصوصی و هم دولتی باید تلاش کند با فراهم کردن زیرساخت‌ها به سمت امنیت اقتصادی پیش برویم.

وی گفت: هم‌اکنون بیش از نیمی از ظرفیت کارخانه آرد گلستان خالی است و امکان واردات گندم از اوراسیا و تبدیل آن به آرد در گلستان و صادرات آن به غراق و افغانستان وجود دارد اما به بهانه خودکفایی گندم نمی‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با وجود راه آهن اینچه برون امکان تبدیل شدن گلستان به هاب ترانزیت کالا و ارسال کالاها به کشورهای جنوب شرق آسیا و … از کریدور شمال به جنوب میسر است.

رایزن اقتصادی سابق ایران در روسیه، بلاروس و ازبکستان تاکید کرد: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا در تجارت دارای برنامه هستند و ما در این حوزه برنامه نداریم و امضاء این توافقنامه بهانه ای است تا بر اساس مزیت های نسبی هر استان برنامه ریزی کرده و برنامه محور حرکت کنیم.

عناوین برگزیده