تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۵
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۸۳۷۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر معدنی کشور

می متالز - خراسان جنوبی ظرفیت های شناخته شده خوبی دارد که از جمله آن می توان به وجود بیش از 70 درصد ذخایر زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی اشاره کرد.
خراسان جنوبی جزو ۵ استان برتر معدنی کشور

به گزارش می متالز، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه بیش از ۵ درصد سهم معدن کشور در استان خراسان جنوبی شکل گرفته است گفت: استان خراسان جنوبی با ۶۳۰ معدن جزو ۵ استان برتر معدنی کشور است و این موضوع برای سرمایه گذاری و فعالان اقتصادی فرصتی مناسب است.

داود شهرکی در گفتگوی اختصاصی با برنامه تحریریه اقتصاد شبکه ایران کالا افزود: از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور ۴۲ نوع آن در خراسان جنوبی وجود دارد و استخراج می شود.

شهرکی بیان کرد: در ۴ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد مساحت استان تحت مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و مناطق مستعد معدنی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی ظرفیت های شناخته شده خوبی دارد که از جمله آن می توان به وجود بیش از ۷۰ درصد ذخایر زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی اشاره کرد.

شهرکی افزود: پیش بینی می کنیم استخراج زغال سنگ از ۳ میلیون تن به ۵ میلیون تن در استان افزایش یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در ماده معدنی منیزیت جز استانهای برتر هستیم به نوعی که بیش از ۷۰ درصد ذخایر شناخته شده کشور در این استان وجود دارد و بیش از ۷ میلیون تن ذخایر قطعی داریم.

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵ واحد صنعتی بزرگ در استان خراسان جنوبی شکل گرفته است عنوان کرد:۳۰ میلیون تن ذخایر شناسایی شده منحصر به‌فرد در خصوص خاک های صنعتی در استان داریم.

شهرکی گفت: ۲۰ تن طلای شناسایی شده در استان داریم و در این زمینه ۲ کارخانه فراوری طلا در استان در حال احداث است.

وی افزود: با توجه به ذخایر خوب مواد معدنی فلزی از جمله سنگ آهن، ۳ کارخانه فولاد و چدن در استان در حال راه اندازی و احداث است.

وی بیان کرد: تا سال ۹۳ حدود ۳۳۰ معدن به بخش خصوصی واگذار شده ولی هم اکنون این تعداد به حدود دو برابر افزایش یافته و به ۶۳۰ معدن رسیده است.

شهرکی با اشاره به اینکه ذخایر معدنی همچنین ذخایر قطعی شناخته شده از سال ۹۲ تاکنون به ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن رسیده است تصریح کرد: سیاست ملی در استان ایجاد واحدهای صنعتی مبتنی بر ذخایر معدنی است که ایجاد کارخانه های فرآوری بنتونیت، زغال سنگ، فولاد، طلا و … گواه بر این امر می باشد.

وی گفت: در حوزه صنعت بیش از ۵۵۰ واحد صنعتی در بخش های تولید کاشی و سرامیک، لاستیک سازی، سیمان، چینی بهداشتی، فراوری زغال سنگ و بنتونیت، تولید کک از زغال، صنایع نساجی، صنایع شیمیایی، صنایع چوبی، صنایع غذایی، خوراک دام و طیور و … در استان در حال فعالیت می باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار کرد : با توجه به اینکه خراسان جنوبی رتبه اول و دوم محصولات کشاورزی شاخص عناب، زرشک و زعفران را دارد، ایجاد واحدهای فرلوری این محصولات در دستور کار استان قرار گرفته است.

شهرکی بیان کرد: در حوزه صادرات، استان خراسان جنوبی به جهت دارا بودن ۴ بازارچه مرزی در شرق و هم مرزی با کشور افغانستان، ظرفیت و زیرساخت های لازم را برای صادرات دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه تجارت نیز تا سال ۹۶ حدود ۳۰ درصد خروجی کل از ایران به افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی صورت گرفته است افزود: سالانه ارزش صادرات تولیدات استان به افغانستان ۳۰۰ میلیون دلار و مجموع خروجی کالاهای تولیدی سایر استانها از خراسان جنوبی حدود یک میلیارد دلار بوده است.

شهرکی بیان کرد: در زمینه رونق تولید نیز طی ۳ سال گذشته بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی استان پرداخت شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت : همچنین امسال نیز تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات از محل تبصره ۱۸ طرح رونق و مشاغل خانگی پرداخت شده است و طی این دو سه سال گذشته واحدی در استان از چرخه تولید خارج نشده است.

عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند