تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۳
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۸۴۵۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدید سفیر کشور قزاقستان از شهرک صنعتی کاسپین قزوین

می متالز - سفیر قزاقستان در ایران به منظور آشنایی با توانمندی‌های صنعتی استان قزوین و زمینه‌سازی برای جلب سرمایه‌گذار خارجی، از شهرک صنعتی کاسپین بازدید کرد.
بازدید سفیر کشور قزاقستان از شهرک صنعتی کاسپین قزوین

به گزارش می متالز، اسخت اورازبای و هیأت همراه روز سه‌شنبه با حضور در شهرک صنعتی کاسپین، از چند واحد تولیدی و نمایشگاه دائمی توانمندی‌های صنایع کوچک و متوسط استان قزوین در محل این شهرک صنعتی بازدید کرد.

سفیر قزاقستان در ادامه سفر به استان قزوین، در نشست با تجار و تولید کنندگان عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی قزوین حاضر شد و گفت: کشور قزاقستان در آخرین رتبه‌بندی صورت گرفته از سوی بانک جهانی، از بین ۱۹۰ کشور دنیا دارای رتبه ۲۵ است.

اورازبای افزود: بدون تردید، قزوین یکی از شاخص‌ترین و پیشرفته‌ترین استان‌های ایران به لحاظ صنعتی، کشاورزی و حتی گردشگری است و با توجه به وجود ظرفیت‌های قابل توجه آن، ما نیز تمایل داریم تا دامنه همکاری‌های خود را با این منطقه از ایران گسترش دهیم.

وی اضافه کرد: قزاقستان پس از کسب استقلال خود و طی سه دهه گذشته هیچ کاری که باعث ناراحتی کشور دوست و همسایه خود، یعنی ایران شود را انجام نداده و در طول سخت‌ترین شرایط تحریمی این کشور از سوی آمریکا نیز همکاری‌های لازم را با کشور شما داشته است.

سفیر قزاقستان با اشاره به بازدید خود از استان گلستان ادامه داد: خوشبختانه مسئولان این استان با توجه به نزدیکی آنان به کشور ما از طریق مرز آبی، تمایل فراوانی برای تبادل کالا دارند؛ اما به‌نظر می‌رسد وجود ظرفیت‌های فراوان در استان قزوین، طوری است که می‌شود کارهای زیادی را انجام داد تا جایی که به‌عنوان مثال محصولاتی مانند سیب که طرفداران زیادی را در کشور ما و به‌خصوص روسیه دارد، از این نقطه به کشور ما صادر شود.

 

اورازبای قزاقستان را در بین پنج کشور واقع شده در اوراسیا مجهز و قوی توصیف کرد و گفت: بسیاری از تولیدات کشور ایران و حتی استان قزوین طرفداران زیادی در کشور ما دارد، به‌خصوص آن‌که زمینه مناسب آن‌ها برای صادرات به سایر مناطق جهان از کشور ما نیز فراهم است؛ اما باید بتوانیم زمینه حضور این نوع کالاها را در قزاقستان فراهم کنیم.

وی خاطرنشان کرد: طی ۲۷ سالی که از استقلال کشور ما از شوروی سابق می‌گذرد، تا کنون ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در آن صورت گرفته که این میزان ۷۰ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های خارجی بوده که طی این مدت وارد کشورهای آسیای میانه شده است.

به گفته سفیر قزاقستان، این مسأله بیان‌گر آن است که با توجه به شرایط و مقررات موجود قزاقستان، این کشور ثبات خوبی برای سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرده تا جایی که قوانین کشور ما ضمانت تمامی سرمایه‌گذاری‌های خارجی را برعهده دارد.

اورازبای تصریح کرد: کشور قزاقستان توانسته ضمن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی، رابطه اقتصادی خوبی را با تمامی کشورهای جهان ایجاد کند، تا جایی که بر اساس سیاست‌های کشور ما، در حال حاضر هیچ دشمنی در دنیا نداریم و در این میان ایران به لحاظ نزدیکی با تاریخ و تمدن ما، از جایگاه خوبی برخوردار است که باید از ظرفیت‌های موجود هر دو کشور استفاده‌های بهینه‌ای صورت پذیرد.

وی افزود: همکاری‌های مشترک بین قزوین به‌عنوان یکی از استان‌های مهم صنعتی ایران و بندر آکتائو در قزاقستان با توجه به ظرفیت‌های دو طرف باید توسعه پیدا کند.

سفیر قزاقستان اضافه کرد: با توجه به پیشنهادات مطرح شده از طرف ایرانی، به نظر ما همه آن‌ها عملی و قابل اجراست که یکی از آن‌ها، ایجاد منطقه هاب، یعنی مرکزی مشترک بین ایران که قزوین باشد و بندر آکتائو در قزاقستان که منطقه آزاد اقتصادی نیز محسوب می‌شود برای تبادل کالا پیشنهاد شده است.

عناوین برگزیده