تاریخ: ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۳۶
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۸۶۸۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تثبیت شاخص بالای مرز نیم میلیون

تحلیل بورس امروز / نقشه نیمروز دوشنبه ۵ اسفند ۹۸

می متالز - نماگر اصلی بازار سهام در همان دقایق نخستین معاملات امروز مرز ۵۰۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. سطحی که کمتر کسی در ابتدای سال تصور می‌کرد بورس تهران در سال جاری از آن عبور کند.
تحلیل بورس امروز / نقشه نیمروز دوشنبه ۵ اسفند ۹۸

به گزارش می متالز، با این حال رشد فزاینده نقدینگی، رشد نرخ ارز و انتظارات تورمی همچنان بورس تهران را به پیش می‌برد و روندهای اصلاحی را به سرعت تغییر می‌دهد. تا آنجا که در همین جلسه معاملاتی نیز اصلاح قیمت‌ها نه فراگیر شد و نه تا پایان دادوستدهای امروز دوام آورد.

معاملات روز گذشته بورس با قدرت‌نمایی همه‌جانبه تقاضا به پایان رسید. همین مساله راه را برای صعود پرقدرت شاخص‌ها در دقایق اولیه بازار باز کرد. به این ترتیب نماگر اصلی بازار سهام در کمتر از ۱۰ دقیقه ۸۳۶۵ واحد رشد کرد و به کانال ۵۰۷ هزار واحدی رسید. به دنبال این رشد سریع فشارهای فروش در بازار تقویت شد و شاخص تا مرز ۵۰۲ هزار واحدی عقب نشست. با این حال همان گونه که اشاره شد قدرت نقدینگی بار دیگر فرصت اصلاح ادامه‌دار را به سهام نداد و بار دیگر قیمت‌ و شاخص‌ها را در مسیر صعودی قرار داد تا آن که نهایتا دماسنج اصلی بازار کار خود را با رشد ۴۸۳۱ واحدی به پایان برد و در نیمه دوم کانال ۵۰۳ هزار واحدی آرام گرفت.

آمارخوانی معاملات دوشنبه

تشدید فشارهای فروش در ساعات میانی بازار سبب شد تا ارزش معاملات امروز بار دیگر مرز ۴ هزار میلیارد تومان را درنوردد و به عدد ۴۲۳۹ میلیارد تومان برسد. با این حال به صورت مشخص سهام سبزپوشی یکدست روز گذشته را تجربه نکرد.

در دادوستدهای امروز بورس، از ۳۰۱ نماد فعال در این بازار ۲۰۰ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند. با این حال ثبت آخرین معاملات ۲۱۰ نماد در محدوده مثبت دست کم نشان از آن دارد که فشار فروش به صورت فزاینده در بازار تقویت نشده است و از جایی به بعد حالتی از ثبات را تجربه کرده است. آمار و ارقام مربوط به صف‌های خرید همچنان جلب توجه می‌کند:‌ در تابلوهای بورس ۱۲۹ نماد با صف خرید معاملات امروز را به پایان بردند و ارزش تقاضای منتظر در صفوف خرید این نمادها به ۹۴۵ میلیارد تومان می‌رسید. البته از این رقم ۱۹۲ میلیارد تومان به نماد تازه‌ عرضه‌شده «قرن» اختصاص داشت. با این حال این ارقام بار دیگر از تقاضای بالقوه و قدرتمند برای سهام خبر دارد. با این حال نکته‌ای که باید به آن توجه کرد آن است که این تقاضا به صورت یکدست میان نمادهای بازار توزیع نشده است و همچنان سهام کوچکتر، بازار شلوغ‌تری دارند.

تعداد صف‌های فروش امروز بورس، در پایان معاملات، تنها ۳ مورد بود و ارزش ۱۷ میلیارد تومانی داشت.

در تابلوهای اول و دوم فرابورس نیز از ۱۱۶ نماد فعال، ۷۶ نماد رشد قیمت پایانی را تجربه کردند و ۸۰ نماد آخرین معاملات را در محدوده مثبت به ثبت رساندند. ۴۴ نماد نیز با صف خرید به پایان کار رسیدند و ارزش تقاضای این صفوف در حدود ۵۷۰ میلیارد تومان بود. از این مبلغ، ۴۰۸ نماد به ۳ نماد تازه عرضه‌شده اختصاص داشت. نکته جالب توجه آن که برخی از این نمادهای تازه‌عرضه شده در کوتاه‌ترین زمان ممکن رشدهای بیش از ۱۰۰ درصدی را به ثبت رساندند و با این حال همچنان در نگاه معامله‌گران خرد جزو امن‌ترین نقاط تقاضا به شمار می‌آیند.

دست آخر و در بازار پایه همچنان صف‌نشینی برای نمادهای پرحاشیه ادامه دارد. از ۱۳۸ نماد فعال این بازار ۹۳ نماد کار خود را با صف خرید به پایان بردند و ارزش تقاضای آن‌ها بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان بود.

آیا بورس تهران از کرونا گذر کرده است؟

آخرین آمار از تعداد جان‌باختگان این بیماری نه ‌تنها نگران‌کننده، بلکه جان‌گداز است. پرداختن به علل و آثار عمومی این موضوع، مساله‌ای اساسی و جدی است که نه در صلاحیت نگارنده است و نه محل شکافتن آن این‌جاست. با این وجود بررسی آثار این ویروس بر بازار سهام برای فعالان این بازار ضروری است.

بورس تهران در بسیاری از قسمت‌های بازار مرزها و مبانی ارزندگی را پشت سر گذاشته و تنها به پشتوانه نقدینگی مسیر صعودی را ادامه می‌دهد. همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شده است بسیاری از پیشتازان صعود سهام نه تنها نیروی انسانی فعال در محیط کارخانه یا شرکت ندارند، حتی از لحاظ فیزیکی فاقد چنین اماکنی هستند. نمونه فراوانی از این موارد را در صف‌های خرید بازار پایه می‌توان مشاهده کرد. در این موارد در همان حال که صعود ادامه‌دار سهام سوال‌برانگیز است، اثرگذاری ویروس کرونا بر روند دادوستد سهام نیز عجیب خواهد بود.

در رابطه با شرکت‌های کالایی که ارزش‌گذاری سهام عملا ما به ازای بیرونی دارد باید سنجید که گسترش این بیماری تا چه حد عملکرد این بنگاه‌ها را مختل می‌کند و این موارد تا چه اندازه درآمدزایی و سودآوری این بنگاه‌ها را تحت فشار قرار می‌دهد. تا به این جا که هیچ نشانه‌ای از تعلیق فعالیت‌ این بنگاه به دست نیامده است، با این وجود تاکید بر این نکته نیز ضروری است که ابعاد اقتصادی کشور، به هیچ عنوان با سطوح فعالیت اقتصادهای بزرگی همچون چین قابل قیاس نیست که بتوان اثرگذاری مشابهی را در هر دو مورد جستجو کرد.

در چنین وضعیتی به نظر می‌رسد اوج تاثیرپذیری بازار سهام از بیماری نوظهور می‌تواند در صورت قرنطینه شهرهای بزرگ و تعلیق کلیه فعالیت‌ها رخ دهد که به نظر نمی‌رسد عزمی جدی برای کنترل بیماری در این شکل وجود داشته باشد.

ادامه معاملات داغ کالایی

هفته گذشته دادوستد محصولات فولاد مبارکه اصفهان به دلیل رشد قابل ملاحظه قیمت‌ها مورد تایید قرار نگرفت. از هفته گذشته تاکنون قیمت دلار بیش از ۱۰ درصد رشد کرده است و مواردی همچون ورود کشور به فهرست سیاه اف ای تی اف بر چشم‌انداز فعالان بازارها اثر گذاشته است.

از سوی دیگر وزارت صمت همچنان تمام تلاش خود را می‌کند تا با اعمال محدودیت‌های عجیب و اعطای رانت‌های سوال‌برانگیز قیمت‌ها را کنترل کند.

در آخرین مورد حجم عرضه محصولات فولاد مبارکه در جلسه امروز بورس کالا به ارقام کاملا قابل توجهی رسید: عرضه ۹۰ هزار تن ورق گرم بی و ۴۰ هزار تن ورق گرم سی یکی از اتفاقات کم‌تکرار در این بازار است. با این وجود بار دیگر رقابت برای این محصولات به صورت جدی ادامه یافت تا آن جا که میانگین قیمتی معاملات محصول اول به ۶۸۸۷ تومان به ازای هر کیلوگرم و محصول دوم به ۷۳۶۷ تومان رسید. باید دید این بار نیز معاملات فولاد مبارکه با عدم تایید همراه خواهد شد یا خیر. در صورتی که معاملات امروز ورق‌های فولادی مورد تایید قرار بگیرد «فولاد»  تنها در این جلسه بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد تومان فروش را به ثبت رسانده است.

این مساله بر معاملات این سهم نیز به وضوح اثرگذار بود. با این حال تجربه عدم تایید معاملات نیز نقش خود در تردید معامله‌گران را ایفا کرد. همچنان باید در انتظار بود تا دید که این دادوستدها تایید و یا لغو می‌گردند.

عناوین برگزیده