تاریخ: ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۸۸۳۱۱
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
تاثیر همزمان کرونا و مشکلات مالی قطعه سازان بر تیراژ خودرو

ورق تولید برگشت

می متالز - مقطع طلایی خودروسازان ایران در دوران تحریم، گویا این روزها به پایان رسیده و روند تولید دوباره رو به نزول رفته است. آن طور که خبر می رسد، سه خودروساز بزرگ کشور طی تقریبا دو هفته اخیر، از روزهای پر تیراژ خود فاصله گرفته اند و دلیل آن، کمبود دوباره قطعات است.
ورق تولید برگشت

به گزارش می متالز، طی یک سال و نیمی که از تحریم صنعت خودرو ایران می گذرد، تولید خودرو در کشور در بیشتر مقاطع روندی نزولی داشته است. شرایط به شکلی پیش رفته که خودروسازان زیر ظرفیت تولید خود فعالیت می کنند، چه آنکه تامین قطعات چه از خارج و چه در داخل، روندی طبیعی نداشته و ندارد. در روزها و هفته ها و ماه های ابتدایی تحریم، افت تولید با شیبی تند رخ داد، اما خودروسازان رفته رفته از شوک های ابتدایی خارج و تا حدی بر اوضاع مسلط شدند. مشکل آنجا بود که تحریم اجازه نمی داد قطعات خارجی در روالی طبیعی وارد شوند، زیرا علاوه بر امتناع شرکت های خارجی از همکاری با ایرانی ها، مشکل نقل و انتقال پول نیز مانع بزرگ دیگری ایجاد کرده بود. در داخل نیز به دلیل مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه از خارج و همچنین بحران مالی، تامین قطعات روند طبیعی خود را از دست داد و نتیجه همه این اتفاقات، افت شدید تولید بود. با این حال، با توجه به شکل گیری نهضت داخلی سازی (که البته تردیدهایی درباره مسائل کمی و کیفی مربوط به آن وجود دارد) و همچنین یافتن روزنه هایی برای تداوم تجارت خارجی، اوضاع تولید به مرور بهتر شد، تا جایی که خودروسازان توانستند در آمارهای ماهانه خود، رشد مثبت را تجربه کنند. آنها حتی در نهایت توانستند آمار تولیدشان را در 11 ماه امسال و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش دهند تا برای اولین بار طی امسال، از تیراژ پارسال خود عبور کنند. این دوران خوش اما دوام نیافت، چه آنکه طبق آخرین اخبار، تولید خودروسازان دوباره وارد محدوده افت شده است. گفته می شود ایران خودرو و سایپا که تا همین اواخر بهمن ماه هر کدام تیراژی بالاتر از دو هزار دستگاه در روز داشتند، حالا به عدد هزار و 500 دستگاه رسیده اند.
در باب اینکه چرا تولید خودروسازان در این حدودا دو هفته افت کرده، دلایل مختلفی مطرح می شود، که مهمترین آنها اختلال در تامین قطعات خارجی (به ویژه از مبدا چین) و همچنین مشکلات مالی قطعه سازان است. با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و توقف پروازها از چین به کشور، خودروسازان و قطعه سازان با کمبود مواد اولیه و قطعات مواجه شده اند و در نتیجه، تولیدشان پایین آمده است. با توجه به اینکه گفته می شود یکی دو هفته آینده پیک کرونا در کشور است، شاید توقف پروازها از چین تداوم داشته باشد،که در این صورت، اختلال در تامین قطعات خارجی ادامه دار خواهد بود. مسئله دیگر اما به مطالبات قطعه سازان از خودروسازها مربوط می شود که همواره در انتهای سال حالتی بغرنج به خود می گیرد. گفته می شود قطعه سازان بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان از خودروسازها طلبکار هستند و در حال حاضر برای ادامه فعالیت خود و همچنین تامین نقدینگی بابت پرداخت حقوق و عیدی نیروی انسانی، نیازمند دریافت بخشی از این مبلغ هستند. گویا پرداختی ها از سوی خودروسازان چندان مناسب نبوده و کفاف هزینه های قطعه سازان را نمی دهد و از همین رو، تولید قطعه افت کرده است. با توجه به شرایط فعلی، به نظر می رسد روند کاهشی تولید در روزهای باقیمانده از سال همچنان ادامه داشته باشد و شاید از اواخر فروردین 99 و در صورت حل مشکلات، تیراژ رو به بهبود برود.

عناوین برگزیده