تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۸۸۳۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تحلیل یک کارشناس از کاهش دامنه نوسان

می متالز - بازار سرمایه در روزهای پایانی سال با تصمیمات سازمان بورس و اوراق بهادار رنگ دیگری به خود گرفته است. کارشناسان بر این باورند که این تصمیمات از هیجانات مقطعی و غیر منطقی بورس چه در شرایط رشد و چه در زمان‌های ریزش بازار جلوگیری می کند.
تحلیل یک کارشناس از کاهش دامنه نوسان

به گزارش می متالز، رضا اعجازی- تحلیلگر بازار سرمایه- درمورد ابلاغیه‌های اخیر نهاد ناظر توضیح داد: طی روزهای اخیر مقرراتی در خصوص چگونگی تغییرات قیمت سهام در سازمان بورس اوراق بهادار مصوب شد که در آن سعی شده با افزایش نحوه محاسبه حجم مبنا و تغییر دامنه نوسان از پنج به دو درصد از هیجانات مقطعی و غیر منطقی بورس چه در شرایط رشد و چه در زمان‌های ریزش بازار جلوگیری شود.

وی ضمن ارزیابی مثبت تغییرات مذکور ادامه داد: به نظر می‌رسد در نهایت این مقررات موجب اطمینان خاطر و اعتماد بیشتر به بازار سرمایه کشور شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه  با اشاره به افزایش کدهای معاملاتی و حجم نقدینگی در بورس گفت: طی ماه‌های اخیر به دلیل افزایش نقدینگی مداوم در بازار پول و با توجه به مکانیزم های مناسب در بازار سرمایه، اقبال مردم جامعه به خرید سهام افزایش چشمگیری پیدا کرد و به تبع این ورود نقدینگی اخذ تدابیر لازم از جمله افزایش عرضه های اولیه، عرضه سهام های دولتی، انتشار اوراق با درآمد ثابت و تصویب مقررات متناسب همانند مقررات اخیر ضروری به نظر می‌رسد.

اعجازی ادامه داد: بررسی سوابق گذشته  نشان می‌دهد که وضع چنین قوانینی تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کلیات روند های بازار سرمایه نداشته و صرفاً برای جلوگیری از هیجانات زودگذر  اتخاذ می شود.

جلوگیری از رشد بدون پشتوانه سهام شرکت های کوچک

وی با تاکید بر کارایی قوانین جدید ابلاغ شده اظهار کرد: ایجاد حجم مبنا در شرکتها و کاهش دامنه نوسان در بازار سرمایه منجر به جلوگیری از نوسانات شدید و رشد بدون پشتوانه سهام شرکت‌های کوچک میشود و به تقویت معامله سهام شرکت های بنیادی و بزرگ کمک خواهد کرد. براین اساس به نظر می‌رسد وضع چنین مقرراتی، در جهت صیانت و حمایت از سرمایه افراد جدید الورود به بورس ضروری است و باعث امن تر شدن بورس خواهد شد.

اعجازی با اشاره به شاخص در سال‌های گذشته و اتفاقات دی ماه سال ۱۳۹۲، گفت: تازه واردان بورسی باید بدانند که بازار روزهای منفی هم دارد. درواقع بورس علیرغم داشتن شفافیت و نظارت مداوم، سبدی از سودها و زیان‌هاست که در صورت عدم دانش احتمال ضرر از اصل سرمایه نیز وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنم سرمایه‌گذاری در بورس از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام پذیرد.

عناوین برگزیده