تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۱
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۹۱۵۵۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامــل هلدینــگ کاوه پــارس اعلام کرد:

سرمایه گذاری 16هزارمیلیاردی هلدینگ پارس در توسعه صنایع معدنی

می متالز - میــزان ســرمایه گــذاری انجــام شــده در حــوزه توســعه صنایــع معدنــی در مدت 10 ماهه سال 1398 به میزان حدود 14 هزار میلیارد ریال بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال 98 به بیش از 16 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
سرمایه گذاری 16هزارمیلیاردی هلدینگ پارس در توسعه صنایع معدنی

به گزارش می متالز، شــرکت کاوه پــارس بعنــوان هلدینــگ صنایــع معدنــی بنیــاد مســتضعفان انقــلاب اســلامی کــه بــا هــدف گســترش و توســعه صنایــع زیرســاختی کشور از طریق 23 شــرکت زیــر مجموعــه خــود در شــش رشــته فعالیــت شــامل شــش شــرکت ســیمانی، چهــار شــرکت فــولادی، یــک شــرکت آلمینیومی، 2 شــرکت معدنــی و آهــک، هفت شــرکت خدمات مهندســی، مشــاوره و بازرگانــی و ســه شــرکت خدمــات ســاختمانی و ترابــری فعالیــت مــی کنــد. مدیرعامــل ایــن هلدینــگ مــی گویــد: در زنجیــره فــولاد ایــن هلدینــگ، تنهــا حلقــه باقــی مانــده گندلــه ســازی اســت کــه برنامــه ریــزی هــا جهــت اجــرای ایــن پــروژه در منطقــه ســنگان خراســان رضــوی صورت گرفتــه و بــا اجــرای آن پــروژه هــای هلدینــگ در زنجیــره فــولاد تکمیــل خواهــد شــد. در ادامــه گفتگویی با ســید محمــد اتابــک مدیرعامــل هلدینــگ کاوه پــارس درباره اقدامــات، برنامــه هــا و چشــم انــداز ایــن هلدینــگ توســعه ای در بخــش صنایــع معدنــی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 

هلدینــگ کاوه پــارس چــه تعــداد پــروژه صنعتــی را تعریــف  کــرده و اشــتغالزایی ایــن طــرح هــا چــه میــزان اســت؟

ایــن هلدینــگ در طــول مــدت 15سال اخیر بالغ بر 19 پروژه عظیم صنعتی تعریف و اجرا کرده است. 16 پروژه به مرحله تولید و بهره برداری رسیده و 3 پروژه نیز در دست تکمیل است. با اجرای این پروژه ها اشتغال زایی که هم اکنون در سطح شرکت های زیرمجموعه هلدینگ ایجاد شده بالغ بر 5400 نفر به صورت مستقیم و 45 هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم است.

 

میزان فروش و وضعیت صادرات هلدینگ طی سال 98 به چه صورت بوده است؟

با اجرای پروژه هایی با کیفیت و استانداردهای جهانی و دانش و تکنولوژی روز دنیا بهره وری منابع انسانی نیز همواره رو به رشد و افزایش بوده بطوریکــه در بیــن ســال هــای 90تاکنون سرانه فروش هلدینگ بیش از 1200 درصد رشــد داشــته کــه بــا محاســبات صــورت گرفتــه و خــارج کــردن اثــرات نــرخ تــورم و افزایــش نــرخ ارز، رشــد واقعــی  سرانه فروش منابع انسانی هلدینگ بالغ بر 800 درصــد بــوده اســت. رشد فروش هلدینگ در سال 98 نسبت به سال گذشته بالغ بر 60 درصد بوده که بالغ بر 11 درصد از آن از محل افزایش تولید و بهره وری بوده است. با اجرا و تکمیل پروژه های مختلف در هلدینگ در سالهای اخیر تنوع محصولات نیز افزایش داشته به طوریکه تعداد محصولات در سال 90 از هفت محصول به 15 محصول در سال جاری افزایش داشته که این موضوع در امر صادرات نیز کمک کننده بوده و تعداد مفاصد صادراتی شرکت های زیرمجموعه هلدینگ از سال 90 از یک مقصد(کشور عراق) به بیش از 19 مقصد رسیده است. تعداد محصولات صادراتی از یک محصول در آن سال به بیش از هشت محصول در سال 98 افزایش یافته و همچنین ارزش صادرات هلدینگ در سال 98 نسبت به سه سال گذشته بالغ بر 600 درصد رشد داشته است.

 

هلدینــگ چــه میــزان ســرمایه گــذاری در بخــش صنایــع معدنــی طــی ســال جــاری داشــته اســت؟

میــزان ســرمایه گــذاری انجــام شــده در حــوزه توســعه صنایــع معدنــی در مدت 10 ماهه سال 1398 به میزان حدود 14 هزار میلیارد ریال بوده و پیش بینی می شود تا پایان سال 98 به بیش از 16 هزار میلیارد ریال افزایش یابد.
ایــن هلدینــگ بــا اجــرای پــروژه هــای عظیــم در صنعــت فــولاد کشــور بــه طــور کامــلا متــوازن پــروژه هــای خــود را تعریــف و اجــرا کــرده اســت. در زنجیــره فــولاد ایــن هلدینــگ، تنهــا حلقــه باقــی مانــده گندلــه ســازی اســت کــه برنامــه ریــزی هــا جهــت اجــرای ایــن پــروژه در منطقــه ســنگان خراســان رضــوی صــورت گرفتــه و بــا اجــرای آن پــروژه هــای هلدینــگ در زنجیــره فــولاد تکمیــل خواهــد شــد. البتــه بــا توجــه بــه برنامــه ریــزی هــای صــورت گرفته ایــن هلدینــگ در خصــوص تکمیــل طــرح جامــع فــولاد کاوه ارونــد واقــع در منطقــه آزاد خرمشــهر نیــز اقدامــات لازم را صــورت گرفتــه و فازهــای بعــدی آن مجتمــع نیــز در دســت طراحــی اســت.

چه اقداماتی در حوزه مسوولیت های اجتماعی داشته اید؟

براساس تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص فهرست مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور، 10 پروژه از 19 پروژه در مناطق محروم کشور تعریف و اجرا شده است. 19 پروژه در 12 منطقه مختلف در 10 استان کشور تعریف و اجرا شده است به طوریکه 9 منطقه جزو مناطق محروم و کمتر توسعه یافته است.

 

چــه چشــم انــداز و اهدافــی را در ادامــه فعالیــت هــای هلدینــگ برنامــه ریــزی کــرده ایــد؟

با توجــه بــه بهــره بــرداری از واحدکنســانتره ســازی شــرکت فــولاد شــرق و واحدهــای تولیــد آهــن اســفنجی، بیلــت فــولادی، نــورد و میلگــرد در ســال هــای گذشــته، برنامــه ریــزی جهــت دســتیابی بــه چرخــه کامــل فــولاد از معــدن تــا محصــول نهایــی در حــال انجــام اســت کــه بــا اجــرای پــروژه گندلــه ســازی ایــن چرخــه تکمیــل خواهــد شــد. از ســوی دیگــر بــا برنامــه ریزی-هــای انجــام گرفتــه در خصــوص توســعه فعالیــت هــای معدنــی در شــرکت معدنــی ــر، افزایــش ظرفیــت ُ دماونــد بــا بهــره بــرداری مجــدد از معــدن ب تولیــد کنســانتره ســرب و همچنیــن تولیــد آهــک صنعتــی در شــرکت آهــک کاوه قلعــه گنــج موجــب توســعه ایــن فعالیــت هــا در هلدینــگ خواهــد شــد.

 

برنامه هلدینگ برای سال 99 چگونه دسته بندی شده است؟

به صورت موردی برنامه های سال 99 هلدینگ کاوه پارس: 1. بهره برداری از پروژه فاز 2 فولادسازی شرکت فولاد کاوه جنوب کیش در خرداد ماه سال 1399، 2. بهره برداری از پروژه کنسانتره سازی سنگ آهن شرکت فولاد شرق کاوه با ظرفیت 2.5 میلیون تن در بهمن ماه 1399. 3. بهره برداری از پروژه کارخانه تولید آهک صنعتی شرکت آهک کاوه قلعه گنج با ظرفیت 370 تن در روز در فروردین 99. 4. برنامه ریزی جهت توسعه کارخانه تولید کنسانتره سرب دونا متعلق به شرکت معدنی دماوند. 5. برنامه ریزی جهت اجرای پروژه گندله سازی کاوه پارس به ظرفیت 5میلیون تن در استان خراسان رضوی.

عناوین برگزیده