تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۶
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۹۱۹۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سال سخت معدنکاران

می متالز - سال آینده بنا به پیش‌بینی اقتصاد‌دانان سال سختی برای اقتصاد ایران است، تحریم اقتصادی و سیاسی ایران، تولید کمتر نفت، مبهم بودن وضعیت FATF، تورم بالای ۲۰درصد، افزایش قیمت دلار، نبود مبادلات اقتصادی بین‌بانکی، سخت شدن صادرات و موارد دیگر فشارهایی را به بخش معدن وارد می‌کند.
سال سخت معدنکاران

به گزارش می متالز، افزایش قیمت ماشین‌آلات، افزایش قیمت سوخت، افزایش حقوق دستمزد، افزایش حقوق دولتی و موارد دیگر باعث می‌شود هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند. اگر خرید محصولات معدنی باقیمت مناسب در ایران انجام نشود، در ابتدا شرکت‌های کوچک ‌کم‌سود شده و با ادامه روند ممکن است شرکت‌های بزرگ دولتی دچار ورشکستگی یا کمبود نقدینگی شوند.
در این ‌بین باید راه‌حل‌های سریعی پیشنهاد و اجرا شود تا معدنکاران در سال آینده به‌کار خود ادامه دهند. کم ‌کردن حقوق دولتی، خرید مناسب محصولات معدنی در داخل، افزایش قیمت مواد معدنی، تسهیل قوانین معدنی و کار، افزایش صادرات حتی به‌صورت تهاتر و ایجاد محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر می‌تواند کمک مثبتی به این بخش باشد.
با وجود تمام موارد یادشده، سال آینده معدنکاران هم باید تمهیداتی برای خود داشته باشند و استراتژی مناسبی را با چالش‌های روبه‌رو برای خود در نظر بگیرند.
انتظارات بخش معدن را می‌توان به 2بخش تقسیم کرد، بخش اول مرتبط به دولت و دولتمردان است و بخش دوم به کارمندان شرکت‌ها مربوط می‌شود.
بخش مرتبط به دولت بیشتر به کم‌کردن هزینه‌هایی که مربوط به دولت است بر‌می‌گردد که شامل کمک دولت برای ورود ماشین‌آلات معدنی، ایجاد فضای مناسب برای معدنکاری، حمایت از معدنکاران و تسریع در امور اداری و دریافت مجوز‌های لازم و درنهایت ایجاد فضای مناسب بین بخش خصوصی و دولتی است. بخش مرتبط به کارمندان شرکت‌ها هم شامل کم‌کردن هزینه‌های اضافی، تصمیمات صحیح در اجرای کارها و پروژه‌ها، تحلیل دقیق از بازار، کاهش تولید و افزایش فروش، تحمل نوسانات اقتصادی، کار بیشتر و باانگیزه نگه‌داشتن شرکت‌ها است.

احمد مشکانی - کارشناس معدن

عناوین برگزیده