تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۰۷
بازدید: ۱۹۷
کد خبر: ۹۲۱۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نظر دو کارگزار درباره اختلال سامانه معاملاتی فرابورس و تغییر زمان

می متالز - عضو هیات مدیره و مدیرعامل اسبق دو کارگزاری بانک پاسارگاد و ملت درباره اختلال سامانه معاملاتی فرابورس اعلام نظر کردند.
نظر دو کارگزار درباره اختلال سامانه معاملاتی فرابورس و تغییر زمان

به گزارش می متالز، عضو هیات مدیره کارگزاری بانک پاسارگاد و مدیرعامل اسبق کارگزاری بانک ملت دربارخ اختلال سامانه معاملاتی فرابورس و اعلام زمان بندی دوره سفارش گیری و حراج پیوسته اعلام نظر کردند.

براین اساس، هادی جمالیان عضو هیات مدیره کارگزاری بانک پاسارگاد اعلام کرد: با تغییر ساعت معاملاتی فرابورس و دو پاره کردن زمان بازار سهام مخالفم چرا که جدای از برخی مسایل فنی مانند محاسبه NAV صندوق ها و ایجاد عدم تعادل های قیمتی در تایم فریم روزانه و ... می توان برای آن راه حل هایی در نظر گرفت.

اما اینکه مسایل را با راه حل های کوتاه مدت و موقتی حل نکنیم مهمتر و بهتر است چراکه از راه حل های بلند مدت و اساسی رها می کند. کاری که در سامانه معاملاتی طی چند سال اخیر اتفاق افتاده همین کوتاه مدت نگریستن به مساله بوده است.

راه حل های ماژولار موقت بصورت متواتر انتخاب شده و حالا با نتیجه بلند مدت انباشت راه حل های کوتاه مدت روبرو هستیم . بنابراین بهتر است اراده جمعی فعالان بازار بر تغییر اساسی سامانه معاملات باشد تا این دست راه حل ها منجر به پیشروی در مسیر قبلی شود.

محمد غفارپور مدیرعامل اسبق کارگزاری بانک ملت نیز در این خصوص اعلام کرد: پر واضح است که وقتی هسته دچار مشکل می شود، فعالان بازار هم تا حدودی دچار مشکل می شوند. فراموش نکنیم که بازار سهام طی سال جاری برای فعالان خوب بوده در حالی که بار اصلی فشارها و استرس ها روی دوش مدیران و مسوولان و کارکنان سازمان و بورس ها است.

مشکل همواره و در مورد هر چیزی حتی در اروپا و آمریکا ممکن است پیش بیاید و دلیل هر مشکل هم ممکن است به گذشته یا به عوامل بیرونی مربوط باشد. این واقعیت در خصوص هسته معاملاتی فرابورس هم صدق می کند و باید فرصت داد تا حل شود. بخصوص اینکه همه آنقدر شناخت داریم که بدانیم پیشنهاد دادن برای حل مشکلات از بیرون خیلی راحت ولی در درون به راحتی نیست. چون قوانین، مقررات، ابزار، سخت افزارها، نرم افزارها، سیستم ها و ... به مرور زمان با یکدیگر مرتبط و مچ می شوند.

اگر بخواهیم خیلی سریع یک گوشه را همین امروز درست کنیم ممکن است چار گوشه آن به هم بریزد. پس باید کمی فرصت بدهیم. قطعاً و به یقین الان مدیران و مسئولان فرابورس با فشار و استرس خیلی زیاد در حال تدبیر و اقدام برای حل مشکلات سامانه معاملاتی هستند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده