تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۴۲
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۹۲۳۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازارسرمایه مطرح کرد:

صرافی ملی و یک استراتژی هلندی

می متالز - طی ماه‌های اخیر در برخی موارد، قیمت صرافی ملی از بازار آزاد نیز بالاتر رفته، اما دوباره قیمت کاهش یافته و به نظر می‌رسد تمامی این اقدامات در جهت کنترل دلار در حال شکل گیری است.
صرافی ملی و یک استراتژی هلندی

به گزارش می متالز، امیر سیاحی مدیرمعاملات کارگزاری آریا نوین در خصوص این اقدام گفت: یک استراتژی در بازار سرمایه وجود دارد به اسم استراتژی هلندی ؛ در تعریف این استراتژی آمده است زمانی که بازار یک رهبر داشته و در جهت تعیین قیمت بر کالا اقدام می‌کند، اگر قیمت در بازار آزاد، از قیمت رهبر فاصله گرفته و زیادتر شود، رهبرتا مدتی قیمتی بالاتر از نرخ بازار اعلام کرده و سپس درجهت کاهش نرخ اقدام می‌کند، با این اقدام بالطبع سایر بازار نیز با کاهش نرخ مواجه می‌شوند.


وی ادامه داد: نکته اینجاست که مشخص نیست در کشور اقدامات آیا براساس این استراتژی در حال انجام است یا خیر.


سیاحی به قیمت نوسانی صرافی ملی اشاره داشت و گفت: با این شکل نوسان قیمت در هر روز، می‌توان بحث استراتژی هلندی را مطرح کرد، اما قطعا تغییر قیمت دلار بر تمامی بازار‌های موجود از جملهه مسکن، طلا و خودرو و ... تاثیرگذار خواهد بود. 


مدیرمعاملات کارگزاری آریا نوین سیاست‌های همتی، مدیرکل بانک مرکزی را امری مناسب در کنترل دلار دانست و افزود: لازم است اقدامات به صورت بلند مدت و اصلاح ساختاری صورت گیرد چرا که هنوز اقتصاد کشور با مسائل مختلف دست و پنجه نرم می‌کند.


سیاحی خاطر نشان کرد: طی ماه‌های اخیر در برخی موارد، قیمت صرافی ملی از بازار آزاد نیز بالاتر رفته، اما دوباره قیمت کاهش یافته و به نظر می‌رسد تمامی این اقدامات در جهت کنترل دلار در حال شکل گیری است.

عناوین برگزیده