تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۳۲
بازدید: ۳۱۰
کد خبر: ۹۳۲۳۸
سرویس خبر : محیط زیست

بسیاری از معادن «تهراندشت» مجوز ندارند

می متالز - فردین حکیمی در خصوص وضعیت فعالیت معادن شن و ماسه موجود در استان البرز و محل استقرار این معادن، اظهار کرد: عمده معادن شن و ماسه استان در منطقه تهراندشت شهرستان ساوجبلاغ واقع هستند و فعالیت بسیاری از آنها بدون مجوز محیط زیست بوده است.
بسیاری از معادن «تهراندشت» مجوز ندارند

به گزارش می متالز، وی با اشاره به ماده ۲۴ قانون معادن که طبق آن الزامی به اخذ مجوز از محیط زیست در خارج از مناطق چهارگانه برای فعالیت معادن وجود ندارد، گفت: این مناطق‌چهارگانه پارک‌های ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده است و در ماده ۲۴ قانون معادن ذکر شده که اگر معادن در خارج از این محدوده‌ها فعال شوند نیاز به اخذ مجوز از محیط زیست ندارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در ارتباط با اقدامات نظارتی که این نهاد بر فعالیت معادن شن و ماسه موجود در استان دارد، گفت: در این مورد پیگیری‌های لازم را داشته و در مواردی اخطاریه‌هایی را ابلاغ کردیم.

حکیمی افزود: نخستین مورد در خصوص رسیدگی به بحث پساب این مجموعه‌ها بود که بر این اساس سیستمی را برای تصفیه پساب نصب کردند تا بتوانند با بازچرخانی آب دوباره از آن استفاده کنند.

به گفته وی موضوع دوم دنبال شده در بحث فعالیت معادن شن و ماسه استان از جمله منطقه تهراندشت این بوده است که فضای سبز مجموعه فعالیتی خود را توسعه دهند همچنین آسفالت راه دسترسی به این معادن نیز مورد توجه قرار گیرد زیرا عمده راه‌های دسترسی به این معادن در گذشته راه‌های خاکی بود و با تردد خودروهای سنگین در این مسیرها شاهد بروز گرد و غبار در محیط بودیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه در حال حاضر تعدادی زیادی از جاده‌های دسترسی به معادن در استان آسفالت شده است، گفت: این مجموعه‌ها سیستم‌های کنترلی در جهت کاهش گرد وغبار نیز نصب کرده اند.

حکیمی در بخش دیگری با اشاره به نظارت محیط زیست بر کاهش ارتفاع دپوی مصالح معادن شن و ماسه استان، افزود: در گذشته بیش از شش متر ارتفاع سطح دپوی مصالح را در برخی از این معادن شاهد بودیم که با وزش باد موجب انتشار ذرات گرد و خاک در هوا می‌شد که این موارد را کاهش دادیم.

وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است که در حوزه شهری و در نزدیکی نقاط مسکونی نباید معادن فعال شوند، گفت: دلیلش این است که فعالیت معادن بر کیفیت هوا تأثیر می‌گذارد، اما مسئله این است که در همان محدوده تهراندشت شهرستان ساوجبلاغ موارد زیادی داریم که از سالیان قبل دایر شده و در حال فعالیت هستند و همانطور که اشاره کردم بسیاری از این معادن از محیط زیست مجوز فعالیت ندارند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شروع فعالیت هر معدن در استان البرز با اخذ استعلام از محیط زیست صورت می‌گیرد، عنوان کرد: از سال گذشته و طبق مصوبه شورای معادن استان این مهم عملیاتی شده است، بر این اساس اگر طبق استعلام محیط زیست یک معدن ضوابط استقرار در منطقه را نداشته و یا مواردی مانند فواصل و حریم را رعایت نکرده باشد به یقین از سوی محیط زیست نمی‌تواند مجوز فعالیت را دریافت کند.

عناوین برگزیده