تاریخ: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۹۳۶۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن ایران:

رکود تورمی صنعت سنگ آهن در سال ۹۹ قطعی است

می متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اتفاق‌ها احتمالی صنعت سنگ آهن در سال ۹۹ از رکود تورمی سنگ آهن در این سال خبر داد.
رکود تورمی صنعت سنگ آهن در سال ۹۹ قطعی است

 رکود تورمی سنگ آهن امسال قطعی است

به گزارش می متالز، مهرداد اکبریان با اعلام این مطلب، اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های خارجی و تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور رکود تورمی سنگ آهن امسال حتمی است.

وی درباره شرایط صنعت سنگ آهن در سال ۹۹ بیان داشت: برای داشتن پیش‌بینی صحیح از شرایط این صنعت، باید دو محور اصلی را مورد توجه قرار داد.

نگاه مثبت به آینده صنعت سنگ آهن کشور

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه اولین محور نگاهی مثبت به آینده صنعت سنگ آهن کشور دارد، ادامه داد: در سال ۹۷ اتفاقاتی رخ داد که باعث تشویق سرمایه‌گذاران در واحدهای تولیدی این صنعت شد که از صنعت فولاد و معدن به عنوان یکی از این بخش‌ها می‌توان نام برد.

اکبریان با بیان اینکه فولاد، یکی از صنایعی بود که با بهترین رشد مواجه شد، افزود: با این روند فولاد می‌تواند تا سال ۱۴۰۰ و حتی در هدف‌گذاری های ۱۴۰۴ تولید فولاد را با رکوردی تاریخی همراه کند.

به گفته وی، اتفاق های مثبتی در این عرصه رخ داده و افرادی در این زمینه، سرمایه‌گذاری کرده یا کارخانجاتی را راه اندازی کرده‌اند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: در این راستا، برای تکمیل روند تولید فولاد حلقه‌های واسط نیاز به یکدیگر دارند که در نهایت رشد این حلقه‌ها را نیز در پی خواهد داشت؛ چراکه صنعت فولاد کشور نیازمند محصولاتی میانی بوده و این محصولات میانی نیز مواد معدنی از جمله ارکان اصلی آنها است؛ پس می‌تواند هم فعالیت‌های معدنی و هم فعالیت کارخانجات میانی و فولاد را برای سال ۹۹ رقم بزند.

نگاهی منفی به آینده صنعت سنگ آهن کشور

وی دومین محور را با نگاهی منفی به آینده صنعت سنگ اهن کشور بیان کرد و گفت: با توجه به پیش بینی های مثبت این صنعت اما شرایط سیاسی و سیاست خارجی کشور چنین تعریفی را برای سال ۹۹ نشان نمی دهد.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به اینکه امسال با کاهش تعداد شرکت های خارجی سرمایه گذار در ایران مواجه خواهیم شد، عنوان کرد: این موضوع افت صادرات را به همراه داشته و شاید بزرگترین خطری که در سال ۹۹ صنایع را تهدید می‌کند، کوچک شدن بازارها است؛ چراکه توقف صادرات کاهش قدرت خرید داخلی را به همراه خواهد داشت.

وی تاکید کرد: این ۲ اتفاق دقیقا متضاد یکدیگر بوده و روند سیاست های خارجی تمام پتانسیل های صنعت سنگ آهن کشور را مسدود و راکد نگه می دارد؛ چراکه کاهش حاشیه سود واحدهای تولیدی و عدم وجود بازار برای محصولات آنها، قطعا افت تولید و رکود را به همراه دارد که تاثیرهای آتی خود را خواهد داشت.

رکود و تورم بدترین اتفاق سال ۹۹

اکبریان بدترین اتفاق سال ۹۹ را همراهی رکود و تورم در کشور عنوان کرد و گفت: در صورتی که هر یک از این دو عنصر یعنی رکود و تورم به تنهایی در کشور حضور داشت توان سپری کردن آن را داشتیم؛ چراکه اقتصاد ایران در سالهای اخیر نشان داده است که با انعطاف پذیری خود توان عبور از آن‌ها را دارد. وی ضمن تاکید بر قطعیت رکود تورمی در سال آینده، بیان کرد: رکود تورمی سال ۹۹ واقعیتی است که هم تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان خود را برای ان آماده کرده‌اند.

وضع عوارض بر سنگ آهن تصمیم غلطی است

رئیس انجمن سنگ آهن ایران درباره وضع عوارض ۲۵ درصدی بر سنگ آهن کشور نیز گفت: وضع عوارض بر این محصولات تصمیمی غلط است که دولت باید هرچه سریعتر تصمیمات جدیدی را رابطه با آن اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: تصمیمات دولت نباید موجب افزایش هزینه تولید و صادرات شود؛ چراکه اتفاقات اخیر کشور به اندازه کافی تاثیر منفی بر تولید و صادرات کشور داشته است.

اکبریان افزایش ۲۵ درصدی عوارض صادرات سنگ آهن را بی‌فایده دانست و گفت: بررسی‌ها نشان داده است که اعمال این قانون از ابتدای مهر ماه بر سنگ آهن، کنستانتره و گندله هیچ اتفاق مثبتی را رقم نزده و جز ضرر هیچ چیز نداشته است.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران در پایان، اظهار داشت: اگر هزینه ای به عنوان عوارض بر صادرکننده و تولیدکننده تحمیل می شود باید کاملاً هدفمند باشد که متاسفانه این اتفاق در ایران کاملا احساسی و هیجانی رخ داده است.

عناوین برگزیده