تاریخ: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۰۸
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۹۵۴۱۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سهامداران با پای در گل مانده بین دعواهای ...

دومینوی مدیریت اینبار در مرحله "قالیباف"

می متالز - خدا آخر و عاقبت بورس و بورس بازان را بخیر کند؛ این همه شایعه و تایید و تبریک و تکذیب و... و احتمالا آخر هم مشتی سهامدار با پای در گل مانده...
دومینوی مدیریت اینبار در مرحله "قالیباف"

به گزارش می متالز، امروز بار دیگر شایعه‌ای نخ نما شده، بر سر زبان‌ها افتاد؛ استعفای رئیس سازمان بورس! این بار، اما انگار خبر‌های پشت پرده، بیشتر بود و حتی جانشین ایشان برای گرفتن سکان هدایت بازار سرمایه معرفی شد!

بد نیست نقبی به چند ماه قبل بزنیم؛ همان زمان که این شایعه بار‌ها و بار‌ها تکرار شد و در نهایت، بعد از آنکه سازمان بورس در اسفندماه مقررات جدیدی برای این بازار وضع کرد و کاهش دامنه نوسان بازار، به خاطر مخالفت وزیر اقتصاد، ملغی شد. بعد از آن اتفاق، شایعه برکناری رئیس سازمان بورس جدی‌تر شد و حتی در فضای مجازی، نام بهروز خدارحمی به عنوان رئیس جدید، مطرح شد. این شایعه کمی بعد تکذیب شد و البته خدا رحمی هم تاکید کرد که سیاست‌های شاپور محمدی را قبول داشته است!

با این حساب، باید خدارحمی را از گزینه‌های ریاست سازمان بورس حذف کرد؛ چرا که با فرض قبول شایعات، بالادستی‌ها قصد بالا بردن بورس را دارند و دلیل برکناری شاپور محمدی هم، مخالفت با رشد غیر منطقی بازار بوده است؛ بنابراین رئیس جدیدی لازم است و چه کسی بهتر از یک عضو دیگر خانواده؟ قالیباف اصل، محتمل‌ترین گزینه برای ریاست سازمان بورس خواهد بود.

ولی آیا واقعا بازار سرمایه حباب دارد؟ وزیر اقتصاد در مصاحبه تلویزیونی تاکید کرده کلیت بورس حباب ندارد!
در این میان نکته‌ای هست که باید حتما مد نظر قرار بگیرد.

رشد بازار سرمایه و شاخص بورس، تحت تاثیر مولفه‌های اقتصادی شکل گرفته و نه هیچ مدیری، بانی این رشد بوده و نه هیچ مدیری توان جلوگیری از روند بازار سرمایه را دارد. واقعیت آن است که حجم نقدینگی در کشور ما، رشد فزاینده‌ای داشته و غول نقدینگی به هر حال باید به بازاری وارد شود تا آثار منفی تورم بر ارزش پول ملی را خنثی کند؛ و در این جاست که نقش بانک مرکزی به عنوان فرمانده اصلی جریانات پولی کشور، پررنگ‌تر می‌گردد.

ورود سیل نقدینگی به بازار ارز و سکه، صندلی را از زیر پای رئیس قبلی بانک مرکزی بیرون کشید و رئیس فعلی به خوبی می‌داند باید پول به سمتی هدایت شود که کمترین خرابی را به بار آورد. حالا کرونا و تعطیلی و رکود بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی هم مزید بر علت شده و مردم را پای سیستم معاملاتی بورس کشانده!
شکی نیست که در صورت تغییر مدیریتی در بازار سرمایه، شاخص بورس بالاتر خواهد رفت؛ اما ضروری است که بالادستی‌ها تدبیری بیندیشند و عرضه‌های اولیه را تسهیل و تسریع کنند تا نقدینگی جذب سهم‌های کوچک و سفته بازانه نشود.

البته، برخی عرضه‌های اولیه هم کمی بودار هستند و گران به نظر می‌رسند! بعضی اعضای کابینه دولت هم در اقدامی بی سابقه، از بعضی عرضه‌های اولیه حمایت می‌کنند!

خدا آخر و عاقبت بورس و بورس بازان را بخیر کند. این همه شایعه و تایید و تبریک و تکذیب و... و احتمالا آخر هم مشتی سهامدار با پای در گل مانده...

عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!