تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۹۶۵۵۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

برنامه ریزی برای ۴۰ هزار متر حفاری در گل گهر

می متالز - مدیر توسعه معادن و اکتشافات شرکت صنعتی و معدنی گل گهر با بیان اینکه این شرکت امسال ۴۰ هزار متر حفاری را در برنامه دارد، تمرکز اصلی اکتشافات را در منطقه گل گهر عنوان کرد.
برنامه ریزی برای ۴۰ هزار متر حفاری در گل گهر

به گزارش می متالز، “حسین اکبری” گفت: طی سال های ۹۷ و ۹۸ حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع پهنه (در قالب چهار پهنه) در اختیار گل گهر بود که تاکنون در ۱۱ هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع آنها عملیات انجام شده است. وی بیان داشت: در نتیجه ۳۴ تارگت از آنها به سازمان صمت اعلام شده و در دو مرحله از آنها دفاع شده و به ثبت رسیده است؛ پس از آن ۳۰۰ کیلومتر مربع از مجموع این تارگت ها برای اکتشافات بعدی عمومی در اختیار گل گهر قرار گرفت. به گفته این مسوول گل گهر، اکنون کارهای اداری، اعلام به سازمان صمت، ارائه و دفاع از کارهای اکتشافی تارگت ها انجام شده و این ۳۰۰ کیلومتر مربع در سازمان به ثبت رسیده است.

وی بیان داشت: امسال کار های اخذ پروانه اکتشاف در این ۳۰۰ کیلومتر مربع باید انجام شود که منوط به اخذ تاییدیه های منابع طبیعی، محیط زیست و غیره است تا پس از آن بتوانیم عملیات اکتشاف عمومی را آغاز کنیم. اکبری ادامه داد: یکی از پهنه های مهم در اختیار گل‌ گهر، پهنه بم بود که کارهای عمومی آن انجام شده و اینک نقاط مشخصی را در آن آماده حفاری داریم.

وی اضافه کرد: در این زمینه لازم است پروانه اکتشاف را اخذ کنیم تا به طور قانونی بتوانیم کار حفاری را آغاز کنیم، امیدواریم امسال این مهم به انجام برسد.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات گل گهر در خصوص تارگت پهنه بم، خاطرنشان کرد: با انجام اکتشافات عمومی در این تارگت، احتمال می دهیم ذخیره بزرگی از مس یا پلی متال را در آنجا داشته باشیم و هر چند به دنبال آهن هستیم اما با توجه به اینکه گل گهر یک شرکت معدنی است اگر ذخیره خوبی از پلی متال یا سایر فلزات به دست بیاوریم نیز کار خواهیم کرد. اکبری اظهار داشت: منطقه گل گهر استراتژی کلی و هدف اصلی ماست که باید آن را کشف و ذخایر آنرا مشخص کنیم، ذخیره زمانی آماده بهره برداری می شود که بتوان با توجه به استانداردهای موجود مثل جورک ( jorc ) آن را در کلاس ذخایر قطعی داد بررسی‌های فنی و اقتصادی را بر روی آن انجام داد.

وی گفت: پارسال ۱۷ هزار متر حفاری در پهنه های این شرکت (که عمده آن در منطقه گل گهر بود) به انجام رسید، امیدواریم امسال ذخایر موجود در منطقه گل گهر جمع بندی و اکتشافات تفصیلی آنها کامل شود تا بتوانیم برنامه ریزی استخراج را برای ارسال به کارخانه های منطقه انجام داد.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات گل گهر اظهار داشت: پیش بینی می شود اگر ۳۰ هزار متر حفاری به انجام برسد بتوانیم ذخایر منطقه گل گهر را تعیین تکلیف کنیم، وی خاطرنشان کرد: امسال گل گهر ۴۰ هزار متر حفاری را در برنامه دارد و امیدواریم مشکلات اداری پیش رو حل و به این مهم دست پیدا کنیم.

اکبری با اشاره به برخی اقدامات اکتشافی گل گهر در سال گذشته، یادآور شد: پهنه ای ۱۷۰۰ کیلومتر مربعی در خراسان رضوی در اختیار گل گهر است که فاز پی جویی و شناسایی آن تکمیل شده و فقط بازدیدهای صحرایی در آن باقی مانده است. وی گفت: هر چند در زمستان سال گذشته بخشی از بازدیدهای صحرایی آن به انجام رسید، اما به دلیل بارش برف بازدید ها و نمونه برداری ها به طور کامل انجام نشد و اکنون نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا امیدواریم تا پایان خردادماه به انجام برسد که احتمال می دهیم ذخیره پلی متال داشته باشد. وی ادامه داد: سال گذشته پیگیری چند محدوده دیگر نیز بودیم و در برخی مزایده ها شرکت کردیم که در چند مورد نیز برنده شدیم، اما در مرحله گرفتن پروانه اکتشاف بعضی از ارگان های دولتی با انجام اکتشاف در این محدوده هامخالفت کردند و سازمان صمت که برگزار کننده مزایده ها بود هنوز نتوانسته مشکل حل کند؛ این موارد در اردبیل و آذربایجان غربی بودند که پتانسیل وجود آهن در این محدوده ها وجود دارد.

این مسوول گل گهر افزود: در استان کرمان و همجوار با منطقه گل گهر ، دو پهنه نزدیک به منطقه وجود در اختیار گل گهر بود که در آنها فعالیت اکتشافی انجام اما به تارگت جالبی نرسیدیم تا از نظر سنگ آهن آن را اثبات کنیم. به گفته وی، به احتمال بسیار زیاد امسال بتوانیم چند محدوده دیگر را نیز در اختیار بگیریم و به عنوان پهنه روی آنها کار کنیم، اما به دلیل بروکراسی اداری کار به سختی پیش می رود.

اکبری یادآور شد: در کنار حفاری و اکتشاف نیاز است نمونه ها اخذ و آنالیز گردند، همچنین دادهای معدنی جمع آوری، بررسی ها و تحلیل های لازم انجام شود؛ در این راستا انبار مغز خوبی با همکاری مدیریت عمرانی شرکت ساخته شده است. وی خاطرنشان کرد: محدودیتی از نظر اعتبارات و هزینه برای انجام اکتشافات در گل گهر وجود ندارد و هزینه های آن در مقایسه با هزینه های بهره برداری پایین حساب می شود.

اکبری یادآور شد: ۴۰ هزار متر حفاری را برای سال ۹۹ در برنامه داریم و امیدواریم بتوانیم این هزینه را جذب کنیم. وی درخصوص محل های اکتشاف، خاطرنشان کرد: تعیین محل ها منوط به بحث های فنی و رفع معارضان محلی است که مورد دوم یکی از مشکلات همیشگی ما در پهنه ها است.

مدیر توسعه معادن و اکتشافات گل گهر بیان داشت: یکی از مشکلات اکتشاف در ایران این است که تارگت ها را نمی توانند از نظر قانونی به شرکت‌ها واگذار کنند که این مسئله دست شرکت‌ها را به شدت بسته است. وی گفت: سازمان زمین شناسی پتانسیل های فلزی را در جای جای کشور مشخص کرده که اکنون باید کار دقیقتری روی آنها انجام شود، اما از نظر قانونی اخذ مجوز آن محدوده‌ها امکان پذیر نیست و بروکراسی اداری به خصوص از سوی سازمان‌های میراث فرهنگی، محیط زیست ، منابع طبیعی و . . . وجود دارد. اکبری با بیان اینکه برنامه های زیادی برای اکتشاف داریم، تمرکز اصلی اکتشافات را در منطقه گل گهر عنوان کرد و گفت: به همین منظور دو چاه هزار و ۱۰۰ متری در منطقه حفاری شده است. وی به پذیرش ریسک اکتشافات اشاره کرد و افزود: هر چند ممکن است کار اکتشاف در ۹۵ درصد موارد موفقیت آمیز نباشد، اما ما به امید همان پنج درصد فعالیت می کنیم و اگر همان اندک میزان جواب بدهد به هدف خود دست یافته ایم.

عناوین برگزیده