تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۲۴
بازدید: ۲۳۸
کد خبر: ۹۷۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس نظام‎مهندسی معادن استان همدان مطرح کرد:

سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف عمقی لازمه جهش تولید در معادن همدان

می متالز - رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان خواهان سرمایه‌گذاری دولت در بخش اکتشافات عمقی معادن در راستای تحقق شعار سال شد.
سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف عمقی لازمه جهش تولید در معادن همدان

به گزارش می متالز، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در نخستین جلسه شورای عالی معادن این وزارتخانه در سال 99 گفت که بخش معادن و صنایع معدنی امسال می‌توانند از جلوه‌های برجسته جهش تولید در کشور باشند و شخصاً از فعالان و مسوولان حوزه معادن انتظار دارم جایگاه این حوزه را در سال پیش ‌رو پُررنگ‌تر از پیش کنند؛ دراین‌بین در استانی همچون همدان که به‌لحاظ داشتن ظرفیت‌های معدنی از ویژگی خاصی برخوردار است، می‌توان با برنامه‌ریزی درست این فرصت بالقوه را بالفعل کرد و به‌صورت واقعی در این بخش به شعار سال جامه عمل پوشاند. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمدبشیر یوسفی، رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

محمدبشیر یوسفی با بیان اینکه از 285 معدن موجود در استان حدود 190 مورد فعال است، گفت: اغلب این معادن در حوزه استحصال شن و ماسه فعال بوده و وابستگی شدیدی به بخش ساخت‌وساز دارند.

رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان افزود: بر این اساس از آنجایی که فعالیت بخش ساخت‌وساز به‌تازگی آغاز شده است، این معادن به‌صورت جدی فعال شده‌اند؛ به‌طوری که طبق پروتکل‌های بهداشتی و طبق دستورالعمل‌های ابلاغی با وجود شیوع بیماری کرونا، این معادن درحال حاضر با قدرت دایر بوده و نسبت به استحصال مواد معدنی اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های معدنی مهم استان ازجمله معادن فلزی همچون آهن و معادن حوزه تولید سیلیس و دولومیت، گفت: در این بخش‌ها متأسفانه در مقایسه با سال‌های گذشته بنا به کاهش صادرات، قیمت محصول دچار اُفت شده است.

یوسفی با بیان اینکه البته کاهش قیمت مذکور فعالیت این معادن را دچار مشکل نکرده است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در این بخش نیز شاهد فعالیت معادن هستیم.

وی دلیل عدم فعالیت دیگر معادن را قطع صادرات محصولات معدنی در بازه زمانی خاص، افزایش هزینه حمل‌ونقل، مشکلاتی که معادن با محیط‌زیست و منابع طبیعی دارند و درعین حال معارضین محلی اعلام کرد و افزود: متأسفانه معادن همواره پس از اتمام ذخایر معدنی، برای تغییر جا می‌بایست از اداره کل منابع طبیعی بار دیگر مجوز دریافت کنند که این فرآیند به دشواری و در مدت‌زمانی زیاد طی می‌شود.

یوسفی در پاسخ به این سؤال که شرایط صنایع تبدیلی استان را با توجه به تأثیر شگرفی که در رونق و جهش تولید معادن دارند چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اذعان کرد: پیشرفت استان در این بخش قابل توجه است، به‌طوری که در بخش معادن شن و ماسه هیچ مشکلی برای مواد استحصال‌شده نداریم؛ چراکه بخش اعظمی از آن در استان مصرف می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث معادن سیلیس نیز دو کارخانه فروسیلیس استان دایر شده که بخش اعظمی از محصولات استخراج‌شده از معادن حتی سیلیس با عیار پایین را نیز فرآوری می‌کنند.

یوسفی با تأکید بر اینکه در بخش معادن آهن نیز کارخانه‌های کنسانتره در استان دایر هستند، خاطرنشان کرد: حتی قرار بود ذوب آهن غرب در استان همدان مستقر شود که متأسفانه هنوز این امر بنا به دلایلی که بنده نیز از آن بی‌اطلاع هستم، محقق نشده است.

رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان با بیان اینکه تنها در بخش صنایع تبدیلی سنگ‌های ساختمانی به‌ویژه سنگ نما در استان ضعیف عمل کرده‌ایم، اذعان کرد: درواقع این محصولات به‎دلیل نبود سنگ‌بری‌های مدرن در استان، به اصفهان و تهران به‌صورت خام فرستاده می‌شوند.

یوسفی با تأکید بر اینکه در عرصه بهره‌مندی علم و فناوری روز دنیا معادن استان همدان در بحث ماشین‌آلات تا جایی که امکان واردات وجود داشته از شرایط مطلوبی برخوردار هستند، گفت: خوشبختانه در بحث فرآوری سیلیس و کنسانتره شرایط بهره‌مندی از ماشین‌آلات در بهترین حالت خود قرار دارد.

وی با تأکید بر اینکه اگر در بخشی از صنایع مرتبط با معادن دچار نقص هستیم این کمبود به تحریم‌ها بازمی‌گردد، عنوان کرد: در بحث تحقق شعار سال یکی از موانع سختگیری‌هایی است که منابع طبیعی و محیط‌زیستی در قبال معادن دارند، به‌طوری که روزبه‌روز گرفتن مجوز برای معادن اکتشافی جدید سخت‌تر می‌شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه سالانه حدود 150 درخواست اکتشاف جدید علاوه‎بر 280 معدن فعال وجود دارد، گفت: طی ماه‌های اخیر دستورالعمل‌هایی از سوی منابع طبیعی در این باب ابلاغ شده است که مانع تحقق این فصل می‌شود؛ به‌عنوان مثال تا پیش از ایام نوروز برای دریافت مجوز اکتشاف جدید تنها لازم بود بهره‌بردار طی توافق با یک دام‎دار، نسبت به کاهش تعداد مجوز دام تعامل کند، اما طی ماه گذشته دستورالعملی ابلاغ شده که براساس آن بهره‌بردار می‌بایست یک روستایی را مجاب به ابطال کامل مجوز دام‌داری کند که تحقق این امر بسیار دشوار به نظر می‌رسد.

رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان افزود: در کنار این مانع بزرگ نمی‌توان از مشکل معارضین محلی به‌راحتی گذشت.

یوسفی با بیان اینکه نیمی از توان معدن‎کاران همدانی در مواجه با این مشکلات تعدیل می‌شود، اذعان کرد: بخش دیگری از موانع تحقق شعار سال به عدم سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف معادن از سوی دولت بازمی‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش می‌بایست وزارت‌خانه بودجه خاصی را اختصاص دهد تا با پیگیری متولیان این امر در استان بتوانیم شاهد اکتشافات تکمیلی باشیم.

رئیس نظام‌مهندسی معادن استان همدان با تأکید بر اینکه میزان عمق اکتشافات معادن در ایران 50 متر بوده و این درحالی است که این عدد در دیگر کشورها به یک‌هزار متر می‌رسد، ابراز کرد: برای اکتشاف در این بخش نیازمند بودجه خاص هستیم که می‌بایست این بودجه از طریق مدیران استانی از مرکز جذب شود.

یوسفی با بیان اینکه البته در بحث اکتشافات عمقی می‌بایست در بدو امر دولت خود نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کرده و مقدمات ورود بهره‌بردار را فراهم کند، گفت: خوشبختانه طی سال‌های اخیر در استان‌هایی همچون کرمان، یزد و اصفهان این فرآیند با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود بنا به ظرفیت موجود، همدان نیز به استانی پیشرو بدل شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در عرصه صادرات محصول نیز از آنجایی که استان همدان به‌نوعی کریدور تجاری محسوب می‌شود، از شرایط مطلوبی در این وادی برخوردار هستیم.

یوسفی با بیان اینکه در عرصه صادرات بیشترین ارتباط را با کشور عراق داریم، اذعان کرد: خوشبختانه در عرصه صادرات آهن نیز ارتباط تنگاتنگی با بندر امام خمینی (ره) داریم.

منبع: سپهر غرب
عناوین برگزیده
کاش نمی‌دیدمت!
یادداشت علیرضا مخبر دزفولی قائم‌مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسوولیت‌های اجتماعی شرکت فولاد خوزستان

کاش نمی‌دیدمت!