تاریخ: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۹۸۲۸۳
سرویس خبر : انرژی
قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی:

تعمیق رکود در حوزه پتروشیمی

می متالز - شدت روند کاهشی و بی سابقه را شب گذشته در تاریخ تجارت نفت شاهد بودیم، اما این اعداد منفی در قیمت نفت به نظر ماندگار نمی‌رسد.
تعمیق رکود در حوزه پتروشیمی

به گزارش می متالز، فریبرز کریمایی قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی گفت: آنچه که مسلم است مسائل چند وقت اخیر از جمله شیوع ویروس کرونا در اقتصاد جهان، اتفاقاتی نیست که به سادگی قابل پیش بینی باشد و شاهد تاثیرات بی سابقه آن نیز بوده ایم.

وی ادامه داد: صندوق بین المللی پول پیش بینی کرده که رکود اقتصادی ناشی از اتفاقات اخیر در ۹۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده و می‌تواند به شدت این رکود تعمیق شود.

 

اعداد منفی قیمت نفت ماندگار نیست

این کارشناس حوزه پتروشیمی به روند کاهشی قیمت نفت طی چندماه اخیر اشاره کرد و گفت: شدت روند کاهشی و بی سابقه را شب گذشته در تاریخ تجارت نفت شاهد بودیم، اما این اعداد منفی در قیمت نفت به نظر ماندگار نمی‌رسد.
وی تصریح کرد: قیمت نقدی نفت وست تگزاس عدد ۲۰ دلار بوده و به دلیل تصمیمات و توافقات مابین شرکت‌های صادرکننده نفت احتمال بهتر شدن وضعیت وجود دارد.

 

تغییر و تحول اساسی در صنعت پتروشیمی

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: قیمت نفت از یک سو و افزایش رکود اقتصادی از سویی دیگر طی روز‌های آتی منجر به کاهش تقاضا در حوزه محصولات پایه و فرآورده‌های نفتی خواهد شد و چشم انداز صنعت پتروشیمی نه فقط در ایران بلکه در جهان تغییر و تحولی اساسی را تجربه خواهد کرد.

 

اتفاقات غیر قابل پیش بینی است

کریمایی نکته مهم را "غیرقابل پیش بینی بودن دامنه اتفاقات" عنوان کرد و افزود: عدم شفافیت در مدت زمان ماندگاری ویروس کرونا و نبود چشم انداز‌های روشن، تعمیق رکود در حوزه پتروشیمی را نیز رقم خواهد زد.

وی به تاثیر قیمت محصولات پتروشیمی از قیمت نفت اشاره و اظهار کرد: گروه محصولات پتروشیمی از جمله خوراک‌های آروماتیکی و متانول به شدت و خیلی سریع از نوسانات قیمت نفت تاثیر می‌گیرند، محصولات گروه‌های بعدی مانند پلیمری‌ها با وقفه زمانی طولانی‌تر و در نهایت محصولات با پایه گاز طبیعی با تاخیرات بیشتری تاثیرپذیری خواهند داشت.

 

تاثیرات طی یکسال مشخص می شود

قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در پایان خاطر نشان کرد: طی روند بلند مدت یکساله تمام محصولات از تغییرات قیمت نفت تاثیرگرفته و با وقفه‌های زمانی متفاوت دچار تغییر خواهند شد، در نهایت باید دید که سبد صادراتی و تولید چه خواهد بود و متناسب با آن به برآورد و ارزیابی در این حوزه پرداخت.

عناوین برگزیده