تاریخ: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۹۸۸۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد:

چند ریسک‌ بازار سهام و ادامه رشد بورس تا زمان ادامه ورود نقدینگی

می متالز - کارشناس بازار سرمایه رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران را از جمله ریسک‌های تهدید کننده دانست و گفت: تا زمان ادامه ورود نقدینگی، رشد متغیرهای بورس ادامه‌دار خواهد بود.
چند ریسک‌ بازار سهام و ادامه رشد بورس تا زمان ادامه ورود نقدینگی

به گزارش می متالز، نیما آگاهی  با تاکید بر رشد پرشتاب روزهای اخیر بورس، رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران را از جمله ریسک‌های تهدید کننده بازار دانست و به ایرنا اعلام کرد: مشکلات هسته معاملات و دسترسی کارگزاری‌ها از جمله موضوعاتی است که اخیرا ذهنیت فعالان را تحت تاثیر قرار داده و سرمایه‌گذاران عام را با مشکل مواجه کرده است.

بنابراین مسوولان باید قبل از رسیدن به این مرحله و ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه و با پیش‌بینی این حجم از ورود نقدینگی، برخی مشکلات احتمالی را برطرف می‌کردند.

طی چند ماه اخیر، روند بازار متفاوت با انتظارات بود و عکس‌العمل‌های متفاوتی نسبت به برخی از اتفاقات رخ داد که نشانگر وجود رفتار هیجانی است. در یک ماه گذشته چندین بار رییس جمهور و وزیر اقتصاد در مورد عرضه دارایی‌های دولتی در بازارسرمایه سخن گفته‌اند و اکنون مهمترین وظیفه سکاندار جدید بورس، هدایت عرضه دارایی‌ها و شرکت‌های دولتی است تا این مسیر با موفقیت به پایان برسد.

یکی از مهمترین ریسک‌ها، تصمیم‌‍‌گیری‌ عجولانه برای تغییر برخی از قوانین بازار است که این موضوع می‌تواند بسیار بر دید سرمایه‌گذاران تاثیرگذار باشد.

بخش قابل توجهی از بورس ایران، کامودیتی محور است و در چند وقت اخیر به دلیل روند منفی بورس‌های جهانی انتظار می‌رفت بازار ایران هم از این موضوع تاثیر پذیرد و روند نزولی را در پیش گیرد اما اشتیاق زیاد برای خرید، باعث ایجاد رفتارهای هیجانی می شود و این موضوع آینده بازار را به شدت پرخطر خواهد کرد.

رفتار چند ماه اخیر بازار نشان داده همه اتفاقات را در مدت کوتاهی هضم می‌کند و دوباره به مسیر صعود باز می‌گردد که این موضوع ناشی از ورود گسترده نقدینگی به بازار سرمایه است. روند صعودی بازار سرمایه در طول یکسال گذشته با توجه به ورود گسترده نقدینگی به این بازار از آنچه که انتظار می‌رفت شدیدتر است.

بیشترین نگرانی فعالان قدیمی بازار این است که هر چه رشد بازار سرمایه پرشتاب‌تر باشد احتمال بازگشت آن سریع‌تر و خطرناک‌تر خواهد بود. این نگرانی  وجود دارد که با توجه به ورود حجم نقدینگی از سوی سرمایه‌گذاران تازه وارد و عدم تجربه و آموزش کافی از معاملات بورس، روند بازار هیجانی و در نقطه‌ای از معاملات به دلیل رفتارهای هیجانی با ریزش همراه شود.

ورود نقدینگی جدید مهمترین شاخصی است که بر معاملات اخیر این بازار تاثیر گذاشته و سهامداران حقیقی و حقوقی قدیمی، روند کنونی معاملات بورس را متفاوت با آنچه که در گذشته تجربه کرده‌اند می‌بینند.

با این حال تا زمانی که نقدینگی جایی برای ورود نداشته باشد و بهترین فرصت را در بازار سرمایه ببیند، رشد بازار ادامه‌دار خواهد بود اما مهمترین مساله‌ چند وقت اخیر که باید مورد توجه قرار گیرد ورود نقدینگی حقیقی‌ها است.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده