تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۱۱
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۹۹۲۳۰
سرویس خبر : انرژی

کمک بنزینی تهران به کاراکاس

می متالز - برخی رسانه‌های خارجی مدعی شده‌اند ونزوئلا که تحت‌تاثیر تحریم‌های آمریکا به‌شدت در تولید بنزین و تعمیر پالایشگاه‌هایش دچار مشکل شده است، به متحد دیرینه‌اش ایران روی آورده است.
کمک بنزینی تهران به کاراکاس

به گزارش می متالز، ایران با پروازهایی که چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته به این کشور آمریکای لاتین داشته، محموله‌های مواد پالایشی که برای تولید بنزین در یک پالایشگاه ونزوئلایی با ظرفیت تولید ۳۱۰ هزار بشکه در روز مورد نیاز است را به این کشور منتقل کرده است.

ارلینگ روخاس، معاون وزارت نفت ونزوئلا در امور پالایش و پتروشیمی در اکانت توییتری خود این خبر را تایید کرده و از جمهوری اسلامی ایران تشکر کرده است. ونزوئلا که در تحریم از جانب آمریکا با ایران اشتراک دارد، به‌دلیل از بین رفتن ظرفیت تولید ۳/ ۱ میلیون بشکه‌ای شبکه پالایشگاهی پس از اینکه سال‌ها از سرمایه‌گذاری محروم بوده و نتوانسته این واحد‌ها را تعمیر و نگهداری کند، دچار کمبود شدید سوخت است. به گفته رویترز، این پروازها توسط هواپیمایی ماهان از تهران به مقصد فرودگاه لاس پیدراس در غرب ونزوئلا جایی که پالایشگاه کاردون قرار دارد، انجام شده است. روخاس نگفته است که واحد کراکینگ کاتالیزوری که قرار است به کمک ایران شروع به تولید کند، چه‌زمانی به این هدف دست خواهد یافت، اما منابعی گفته‌اند فعال‌سازی یک واحد مشابه با ظرفیت تولید ۱۴۶ هزار بشکه روزانه در پالایشگاه ال‌پالیتو در مرکز ونزوئلا نیز در دستور کار دولت این کشور قرار گرفته است.

منابع داخلی شرکت نفت دولتی ونزوئلا PDVSA به رویترز گفته‌اند واحد کراکینگ کاتالیزوری پالایشگاه کاردون از سال ۲۰۱۹ در مدار تولید نبوده ‌است. با این حال منابع بلومبرگ همکاری جدید ایران و ونزوئلا در این حوزه را وسیع‌تر گزارش کرده‌اند. براساس این گزارش، ایران علاوه بر تحویل کاتالیزور و مواد پالایشگاهی، قطعات مورد نیاز برای انجام تعمیرات پالایشگاهی برای تولید بنزین به همراه نیروی کار متخصص به این کشور اعزام کرده است. این منابع همچنین اعلام کرده‌اند ونزوئلا درباره خرید بنزین نیز با ایران مذاکره کرده است.

بلومبرگ به نقل از وزارت خارجه ونزوئلا گفته است رئیس‌جمهور این کشور، نیکولاس مادورو و حسن روحانی، همتای ایرانی‌اش اخیرا بر طرح‌های همکاری بین دو کشور در حوزه‌های انرژی، کشاورزی و تامین مالی پروژه‌ها تاکید کرده‌اند. بر این اساس، تهران و کاراکاس پس از این گفت‌وگو‌ها شروع به همکاری برای تحویل مواد پالایشگاهی، اعزام تکنیسین‌های ایرانی و انتقال قطعات مورد مصرف برای تعمیر یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه‌های جهان به نام آموی (Amuay) که متعلق به PDVSA است، کرده‌اند. همچنین منابعی که در این گزارش نامشان فاش نشده به بلومبرگ گفته‌اند دولت مادورو درحال بررسی خرید بنزین از ایران از طریق واسطه‌ها است. علاوه بر این، به گفته این منبع اطلاعاتی، پروازهای ماهان‌ایر که خود از سال ۲۰۱۱ هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته به ونزوئلا ادامه خواهد داشت. ارسال محموله‌های بنزین برای ونزوئلا حیاتی است چراکه ذخایر محدود بنزین این کشور برای تحویل به تامین‌کننده‌های نظامی، درمانی و غذایی سهمیه‌بندی شده‌ که موجب افزایش شدید قیمت این سوخت در بازار سیاه شده‌ است.  

عناوین برگزیده