تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۷:۵۶
بازدید: ۱۳۲
کد خبر: ۹۹۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس جمهور در ادامه حمایت ها از بازار سرمایه:

بورس ایران درخشیده و باید به صحنه بیاید/ توصیه به شورا/ غافلگیری روحانی

رئیس جمهور بازهم با حمایت از گفت: بورس ایران بر خلاف دیگر بورس ها درخشیده باید به صحنه بیاید تا ارتباط بانک ها و بخش خصوصی نزدیک‌تر و حرکت بزرگی شروع شود.
بورس ایران درخشیده و باید به صحنه بیاید/ توصیه به شورا/ غافلگیری روحانی

به گزارش می متالز، حسن روحانی در جلسه عصر دیروز با فعالان بخش خصوصی از جمله روسای اتاق بازرگانی ایران و تهران، تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ، قطعه سازان، صنعت لوازم خانگی و مدیران بانکی و... گفت: امروزه به یک تحول در بخش تولید نیاز داریم. یعنی ممکن است چیزی دیروز تولید می‌کردیم که بازار داشته اما در شرایط امروز ممکن است بازار نداشته باشد، خط تولید را باید عوض کنیم نباید معطل شویم.

اولین درخواست دولت

اولین درخواست بر مبنای شرایط بدبینانه کرونا که شاید تا چند ماه دیگر و حتی تا آخر سال ادامه داشته باشد، این است که تولید و خط تولید را باید بر مبنای بلند مدت یک مقداری برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر خیلی چیزها در منطقه نیاز است و کشورهای اطراف نیاز دارند و به راحتی می‌توانیم صادر کنیم. صادرات برخی محصولات هم سخت شده است.

وقتی صنعت در دنیا دچار وقفه و مشکل می‌شود، نمی‌تواند روی فولاد، مس و آلومینیوم اثر نگذارد، روی آنها اثر می‌گذارد. همه آْنها بر مبنای این است که آنجا فعال باشد تا از اینجا حرکت شروع شود.

وقتی رفت و آمدها و شرکت‌های حمل و نقل دچار مشکل می‌شوند، خود به خود مسأله بنزین، گازوییل، یا خود نفت خام، میعانات و ... به طور طبیعی دچار مشکل می‌شود. پس ضرورت دارد بر مبنای شرایط امروز بیاییم طراحی کنیم.

در اینجا که وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، معاون اقتصادی رئیس جمهور هستند عرض می کنم بانک ها باید روی مساله  فکر کنند. اگر تولیدکننده ای  بتواند آنچه وام می‌گیرد برگرداند یعنی یا باید برود دنبال واحدهای تولیدی متوسط یا کوچک. یا اگر تولید بزرگ است باید برود دنبال تکمیل و اگر طرحی دارد، باید برود تکمیل کند.

غافلگیری روحانی

یعنی رئیس بانک مرکزی نگوید نقدینگی شد ۲۷ الی ۲۸ درصد. به گونه ای باشد که در اسفند محاسبه می‌کند این پول و نقدینگی برگشت خورده باشد نه اینکه ۲۸ درصد نیست رفته ۲۵ الی ۲۳ درصد.اگر در داخل سال بتوانیم وام‌های کوتاه مدت را تنظیم کنیم اگر این شدنی باشد. دست و بال بانک‌ها یک خرده بازتر می‌شود.در این زمینه بانک مرکزی و وزیر اقتصاد بنشینند برنامه‌ریزی کنند.

در این جلسه یک چیزی را متوجه شدم که فکر نمی‌کردم و غافلگیرکننده بود. یعنی هنوز هم رابطه بخش خصوصی با دولت به اندازه کافی نیست و این خیلی بد است. مشکل به اعتقاد من از اینجا نشأت می‌گیرد.

اگر در این جلسه گفته می‌شود آینده بخش دامداری، مرغداری برای مواد و نهاده‌ها، فروش‌، بازار و تقاضا شفاف نیست. در حالی که برایم شفاف است پس معلوم است که رابطه من و بخش خصوصی با فاصله است و این فاصله‌ای که در کرونا گفتیم و باید مراعات کنیم برای اینجا نیست. اینجا باید ارتباط  بسیار ارتباط نزدیکی باشد.

اینجا دیگر فاصله اجتماعی و فاصله هوشمند نداریم. باید ارتباط هوشمند داشته باشیم باید با هم رابطه داشته باشیم، رابطه فوری داشته باشیم.

یا اگر در این جلسه می‌شنوم بانکی اعلام می‌کند و می‌گوید می‌خواهم اموالم را در بورس بفروش برسانم ولی هنوز پیچ و خم وجود دارد، معلوم است که مشکل داریم و باید مشکل را حل کنیم. اتفاقاً خاصیت این جلسات، در ماه مبارک رمضان، یا غیرماه مبارک رمضان این است که مشکلات بخش خصوصی یک مقدار ملموس‌تر برای دولت می‌شود.

این رابطه را باید نزدیک‌تر کنیم. این شورایی که بنا بود به طور مداوم تشکیل شود بین بخش خصوصی و بخش دولتی، اینها مداوم با هم مشورت کنند مشکلات‌ را حل کنند که البته مقدار زیادی تشکیل می‌شود ولی معلوم است که کم است و باز نیاز داریم به جلسات و ارتباطاتی که این را حل کنیم.

بورس درخشیده اما شورای عالی مراقب باشد

مسأله دیگر بورس  است که انصافاً در این ایام، یعنی در ماه‌های اخیر کلاً درخشیده و در این ایامی که بورس کشورهای زیادی دچار مشکل بود، بورس ایران دچار مشکل نبود. البته شورای عالی بورس همیشه باید مراقبت و مواظبت و به گونه‌ای حرکت کند که به آینده مطمئن باشد.

بورس حرکت بسیار خوبی داشته است. سهام بخش دولت باید عرضه شود که از اول دولت یازدهم اصرار و بر آن تأکید بود. بعضی از بخش‌ها حرکت خوبی انجام داده به نظرم بورس میدان بسیار خوبی است.

یعنی بانک‌ها را اختصاص دهیم به بنگاه‌های کوچک و متوسط و برای بنگاه‌های بزرگ. بورس باید به صحنه بیاید و اگر ارتباط بانک با بخش خصوصی و ارتباط بورس با بانک خصوصی را نزدیک‌تر کنیم. برندها در میان مردم اعتبار دارند . یعنی به محض اینکه اعلام کنند که اوراق برای عرضه دارند، مردم می‌آیند. گاهی وقت‌ها شاید نیازی از حمایت بانک در بعضی از موارد نداشته باشد.

بانک هم به راحتی می‌تواند حمایت کند. بورس هم به راحتی می‌تواند حمایت کند. این یک راه بسیار خوبی است. در این شرایطی که امروزه با آن مواجه هستیم، اگر بانک و بورس و بخش خصوصی در کنار هم قرار بگیرند، حرکت بزرگی را می‌توانیم ایجاد کنیم.

خواهش می‌کنم مقداری پیشنهادها در این راه و در این راستا بیاید که چه تحولاتی می‌توانیم ایجاد کنیم. دولت باید چه کند؟ بورس و بانک باید چه کار کند؟ آنهایی که اموال مازاد دارند، باید چه کار کنند. چگونه صحنه را عوض کنیم و اعتماد دهیم. خیلی مهم است به یک تولیدکننده اعتماد دهیم و بگوییم نهاده تا پایان سال می‌رسد و به شایعات توجه نکند.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده