تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۲۲۸
کد خبر: ۹۹۸۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم تعیین تکلیف معادن راکد استان چهار محال و بختیاری/ حمایت برای شروع مجدد یا ابطال پروانه

می متالز - فعالیت معادن استان چهار محال و بختیاری، پروژه‌های در دست مطالعه و اکتشاف، مشکلات و ارائه راه حل برای رفع آن‌ها، تامین اعتبارات برای ارتقای فعالیت معادن و تعیین تکلیف معادن متروکه و فاقد فعالیت در شورای معادن چهارمحال و بختیاری بررسی شد.
لزوم تعیین تکلیف معادن راکد استان چهار محال و بختیاری/ حمایت برای شروع مجدد یا ابطال پروانه

به گزارش می متالز، پیش از ظهر امروز اولین جلسه شورای معادن چهارمحال و بختیاری در سال جاری در محل سالن جلسات شهید مردانی استانداری برگزار شد.
پیگیری فعالیت معادن استان، بررسی پروژه‌های در دست مطالعه و اکتشاف، پیگیری مشکلات و ارائه راه حل برای رفع آن‌ها، بررسی تامین اعتبارات برای ارتقای فعالیت معادن و تعیین تکلیف معادن متروکه و فاقد فعالیت از موضوعات بحث شده در این جلسه بود.

استخراج 5 میلیون تن مواد معدنی از معادن استان

سجاد رستمی در ابتدای جلسه در خصوص فعالیت معادن استان گفت: در حال حاضر 91 معدن فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و 191 پروانه بهره‌برداری تا به امروز صادر شده است.

مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: از این معادن فعال استان در سال گذشته میزان 10هزار تن آرژریت و بوکسیت، 82 هزار تن مرمریت، 2میلیون و 800هزار تن سنگ لاشه، 33 هزار تن سنگ گچ، 75 هزار تن سیلیس، یک ملیون و 900هزار تن مواد اولیه سیمان استخراج شده که در مجموع 5 میلیون تن مقدار کل مواد معدنی استخراج شده از معادن چهارمحال و بختیاری بوده است.

احداث کارخانه فراوری مواد معدنی در استان در دستورکار سازمان صمت

وی ادامه داد: برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال جدید احیای معادن متروکه و فاقد فعالیت و واگذاری آن‌ها از طریق مزایده به  متقاضیان  و بحث دیگر احداث کارخانه فراوری مواد معدنی در استان است که دیگر نیاز به خروج مواد معدنی از استان نباشد که این مسئله باعث اشتغال‌زایی جوانان استان و کاهش ضایعات مواد معدنی استخراج شده از معادن و همچنین باعث کاهش تردد در سطح جاده‌ها و صرفه جویی چشمگیر در زمینه مصرف سوخت و ترافیک‌های جاده‌ای خواهد شد.

رستمی در جواب سوال استاندار مبنی بر توضیح پروژه‌های مطالعاتی، اکتشافی و در دست تولید و فرآوری گفت: درحال حاضر در زمینه مطالعاتی بحث معادن فسفات در لردگان، تولید کاغذ از سنگ آهک و مطالعات ژئوتوریسم در دست اقدام است و در زمینه اکتشاف، معادن مس، کبالت، سرب، روی در دامنه سبزکوه اردل و معادن طلا و مس در لردگان در دست فعالیت است و در زمینه برداشت فعالیت گنبد نمکی در شهرستان بازفت و معادن دلومیت در اردل و بروجن را شاهد هستیم.

گرانی ماشین‌های صنعتی کار معدن‌کاران را سخت کرده است

در ادامه سیدعبدالکریم کریمی در مورد مشکلات معدن‌داران گفت: تهیه ماشین‌های صنعتی برای شروع به کار و ادامه فعالیت معادن با توجه به وضعیت گرانی شدید آن‌ها کاری بسیار سخت برای معدن‌داران شده است.

رئیس خانه معادن چهارمحال و بختیاری ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که مورد بی‌توجهی قرار گرفته تامین آب، برق، گاز و خدمات رفاهی در معادن استان است و مهمترین مورد برای جذب سرمایه‌گذار ایجاد جاده عبور و مرور مناسب و آسفالت برای معادن است.

ضرورت تعیین تکلیف معادن راکد استان

در پایان اقبال عباسی گفت: معادن یکی از مهمترین بسترهای توسعه و رونق اشتغال در هر استانی است و یکی از مهمترین اقدامات باید تعیین تکلیف معادن متروک شده و فاقد استخراج و فعالیت در استان باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: در جلسه بعدی شواری معادن استان 91 معدن راکد باید تعیین تکلیف شده و در صورت امکان برای شروع به کار مجدد حمایت شده و یا پروانه‌هایشان ابطال شود.

وی خاطرنشان کرد: اولویت توزیع اعتبارات تخصیص داده شده به اداره صنعت، معدن و تجارت در سال جاری تقویت زیرساخت‌ها و توسعه تولید معادن و کشاورزی است که این امر باعث تحقق جهش تولید و رشد و توسعه استان خواهد شد.

عناوین برگزیده