تاریخ: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۵
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۲۳۳۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در ادامه سال ۲۰۲۰؛

رقابت قیمتی سنگ آهن و زغال سنگ کک

می متالز - در حال حاضر شواهد و مدارک کافی نشان می دهد ۲۰۲۰ یک سال بسیار عجیب از نظر بازارهای کالایی است و در پی همین امر این احتمال وجود دارد که به زودی قیمت سنگ آهن از زغال سنگ کک فراتر رود. براساس داده های S&P Global Platts، قیمت هر تن سنگ آهن و زغال سنگ کک، با هزینه حمل بار به چین، در روز سه شنبه برابر با هم بوده است. سنگ معدن ۶۲٪ توسط Plattsبه قیمت ۱۱۸ دلار در هر تن ارزیابی شد و ۱.۶۵ دلار بیشتر از قیمت قبلی بود. در حالی که زغال سنگ کک با قیمت ۱۱۸.۵۰ دلار در بدون تغییر باقی ماند.
رقابت قیمتی سنگ آهن و زغال سنگ کک

به گزارش می متالز، این بدان معنی است که برابری قیمت بین دو ماده اصلی مورد نیاز برای تولید فولاد ۹۹.۶٪ بوده است، این در حالیست که قیمت سنگ آهن در ۱۰ سال گذشته ۵۷٪ از قیمت زغال سنگ کک بوده است.
از زمان تأسیس بازار مناسب برای سنگ آهن در حدود سال ۲۰۰۸ و برپایی معاملات آتی زغال سنگ کک در بورس سنگاپور در سال ۲۰۱۴، قیمت سنگ آهن ۶۲درصد، هیچگاه از قیمت زغال سنگ کک بالاتر نرفته است.
چین بخش عمده ای از سنگ آهن مورد نیاز برای تأمین صنایع سنگین فولاد خود را وارد می کند، چون محصولات محلی استخراج شده به طور کلی از کیفیت پایین و نسبتاً غیرقابل رقابتی در برابر محصولات معادن بی کیفیت عظیم استرالیا و برزیل، دو صادرکننده برتر جهان، بر خوردار است.
واردات سنگ آهن چین در نیمه اول سال ۲۰۲۰حدودا۵۴۶.۹۱ میلیون تن بوده است که براساس داده های رسمی ۹.۶ ٪ نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ افزایش داشته است.
احتمالاً در ژوئیه همین وضع ثابت خواهد ماند، زیرا ردیابی کشتی ها و داده های بنادر Refinitiv واردات را ۱۰۱.۶میلیون تن تخمین زده اند. اگرچه این رقم ممکن است دقیقاً مطابق با داده های رسمی نباشد، اما با توجه به تفاوت زمانی که محموله ها در گمرک ترخیص شده ارزیابی می شوند.
قدرت واردات سنگ آهن و تولید فولاد چین با یکدیگر مطابقت دارند و در ماه ژوئن روزانه به ۳.۰۵ میلیون و در کل  یک ماه به ۹۱.۵۸ میلیون تن رسیده اند، واردات و تولید فولاد چین در مقایسه با سال گذشته ۴.۵ درصد افزایش داشته اند.
تولید فولاد چین در نیمه اول سال ۱.۴ درصد افزایش یافت به ۴۹۹ میلیون تن رسید. برای تولید این مقدار فولاد حدود ۳۸۴ میلیون تن زغال سنگ کک نیاز است. با این حال، طبق گفته Platts، واردات زغال سنگ کک چین برای نیمه اول سال تنها ۳۸.۱ میلیون تن بود. این بدان معنی است که واردات تنها ۱۰ ٪ از نیازهای زغال سنگ کک چین را تأمین می کند و تولید داخلی مابقی آن را تأمین می کند. در مقابل، واردات، حدود ۷۰ درصد نیاز سنگ آهن چین را برآورده می کند، و به نوبه خود چین بیش از دو سوم حجم سنگ آهن جهانی دریابرد را خریداری می کند. این بدان معنی است که سنگ آهن جهانی به مراتب بیشتر از زغال سنگ کک برای چین سود دارد.
سنگ آهن از بازار هدف خود سود می برد، زیرا قیمت بازار روز سه شنبه نزدیک به ۴۸٪ از پایین ترین نرخ امسال (۷۹.۶۰ دلار در هر تن) در ۲۳ مارس افزایش داشت اما زغال سنگ کک به شکلی دیگر حرکت کرده است، در  معاملات آتی سنگاپور که براساس قیمت آزاد استرالیا است، زغال سنگ کک ۳۲٪ از اوج سالانه ۱۶۱.۹۹ دلاری خود به ۱۱۰.۵۰ دلار در هر تن رسیده است.
بازار هدف زغال سنگ کک بیشتر بقیه صنعت های فولاد جهان هستند و در اینجا این خبر به مراتب بدتر از داستان بازیابی چین است، زیرا سایر تولیدکنندگان بزرگ فولاد مانند ژاپن و کره جنوبی برای شروع مجدد اقتصادهای خود در میان همه گیری ویروس کرونا در حال مبارزه هستند.
میزان تولید فولاد جهان در ماه ژوئن به ۱۴۸.۳ میلیون تن کاهش یافت که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷ درصد کاهش یافته است ، در حالی که تولید در نیمه اول امسال ۸۷۳.۱ میلیون تن بوده که نسبت به سال قبل ۶ درصد کاهش داشته است.
این احتمال وجود دارد که بهبود تولید فولاد چین موجب افزایش تقاضا و قیمت زغال سنگ کک شود، و این امر باعث افزایش تقاضای سنگ آهن دریا برد نیز می شود. این بدان معناست که ممکن است مدتی طول بکشد تا که زغال سنگ کک مجدداً بر تسلط سنتی خود بر سنگ آهن باز گردد.

عناوین برگزیده