تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۳۹۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
«فاینکس» در مسیر ایده‌آل‌ها

توسعه ارتباطات با فعالان بازارسرمایه و کسب اطلاعات

می متالز - حسین بوستانی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه؛ سال‌هاست که نمایشگاه بورس، بانک و بیمه با مدیریت سه بخش اصلی از بازار مالی کشور در محل نمایشگاه تهران برگزار شده و با فراز و فرودها و وقفه‌هایی به ایستگاه یازدهم خود رسیده است.
توسعه ارتباطات با فعالان بازارسرمایه و کسب اطلاعات

به گزارش می متالز، چنانچه از معنی کلمه نمایشگاه نیز بر می‌آید، این پدیده در واقع شامل فراهم کردن مکانی به منظور به نمایش گذاشتن مطلبی است که هدف از آن، بازاریابی یا عرضه و فروش آن مطلب و محصول است. در ارزیابی هر نمایشگاه، توجه به شرکت‌کنندگان نمایشگاه و مخاطبان آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در تقسیم‌بندی برگزار کنندگان نمایشگاه، شاهد دسته‌بندی برگزارکنندگان به گروه‌های تخصصی و عمومی هستیم که بی‌شک برگزارکنندگان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را باید در زمره مشارکت‌کنندگان تخصصی قرار داد. از طرف دیگر، از آنجا که محصولات ارائه شده توسط مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه عموما درطبقه خدمات مالی قرار می‌گیرند، عرضه آنها در نمایشگاه نمود فیزیکی خاصی نداشته و ارائه‌کنندگان محصولات مالی برای جلب مشتری، به معرفی خود و خدماتشان از طریق روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات مذاکراتی با مخاطبانشان می‌پردازند. از آنجا که نمایشگاه بورس، بانک، بیمه از حضور همزمان سه صنعت مختلف در یک نمایشگاه شکل می‌گیرد، به بررسی هر یک به طور جداگانه می‌پردازیم:

 

بورس

فعالان حاضر در بخش بورس به چند گروه مختلف از جمله نهادهای حاکمیتی و شرکت‌های بالادستی بازارسرمایه، کارگزاری ها و شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس تقسیم می شوند.

بر این اساس حضور شرکت‌های حاکمیتی و بالادستی بورس در نمایشگاه بهترین فرصت را برای عموم فعالان بازارسرمایه به‌منظور دسترسی به مدیران و بدنه کارشناسی این بخش از بازار فراهم کرده و فرصت را برای درک متقابل این دو گروه از یکدیگر و فهمیدن توقعات متقابل آنها در بازار را ایجاد می‌کند. در رابطه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری، این شرکت‌ها بر خلاف شرکت‌های کارگزاری، به واسطه نداشتن محصول و خدمات قابل ارائه، فاقد مشتری بوده و در شرایطی که کارگزاران با تبلیغ خدمات و سرویس‌های خود مشغول جلب مشتری‌های جدید هستند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری از این ویژگی نمایشگاه بهره‌ای نمی‌برند. همچنین شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس نیز باوجود ارائه نمادین محصولات خود در غرفه‌ها، با توجه به جنس متفاوت بازدیدکنندگان و مخاطبات این نمایشگاه، از شرایطی مشابه با شرکت‌های سرمایه‌گذاری برخوردارند. با این حال از آنجا که مهم‌ترین عامل کارایی بازارهای مالی شفافیت اطلاعات و تکمیل شبکه ارتباطات است، مهم‌ترین کارکرد نمایشگاه برای این دو گروه از مشارکت‌کنندگان، ایجاد و توسعه ارتباطات با فعالان بازارسرمایه و به دست آوردن اطلاعات به روز از وضعیت سایر شرکت‌های حاضر در نمایشگاه به منظور استفاده در تصمیمات سرمایه‌گذاری و همچنین دسترسی سهامداران فعلی و بالقوه به مدیران و مسئولان این شرکت‌ها جهت کسب اطلاعات است.

 

بانک و بیمه

هرچند اکثر قریب به اتفاق بانک‌های حاضر در شبکه پولی کشور به عضویت بورس در آمده و سهام آنها در تابلوهای مختلف بورس مورد معامله قرار می‌گیرد، ولی با توجه به ماهیت رقابتی بین دو بازار پول و سرمایه، حضور همزمان این دو رقیب دیرینه و موازی در قالب یک نمایشگاه و در کنار هم با سوال جدی مواجه است. در شرایطی که منابع مالی اصلی‌ترین ابزار دو بازار پول و سرمایه به حساب می‌آید و جذب نقدینگی به یکی از این دو بازار، به کاهش سطح منابع موجود در بازار دیگر منجر می‌شود، بانک‌ها با استفاده از اندازه و توان مالی خود، بزرگترین غرفه‌های نمایشگاه را به خود اختصاص داده و در کنار شرکت‌های کوچک‌تر فعال در بازارسرمایه، با تمام توان به ترغیب بازدیدکنندگان به حضور در بازار‌ پول و جذب نقدینگی آنها می پردازند. بر این اساس هرچند وجود نمایشگاهی به منظور معرفی خدمات نوین شبکه پولی و افزایش آگاهی جامعه و بازدیدکنندگان از این امکانات نکته‌ای مطلوب به حساب می‌آید، اما حضور همزمان بانک‌ها در نمایشگاه بازارسرمایه چندان قابل توجیه نیست.

البته در رابطه با صنعت بیمه داستان کمی متفاوت بوده و با توجه به پذیرفته شدن سهام اکثر شرکت‌های بیمه‌ای در بورس، شکل‌گیری کانال ارتباطی بین سهامداران و بدنه مدیریتی شرکت‌هایی که سهام آنها را در اختیار دارند، نکته‌ای مثبت به حساب می‌آید. از طرف دیگر، محصولاتی که از جانب این شرکت‌ها به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود، به واسطه جنس متفاوت خدمات بیمه‌ای، منافاتی با حضور همزمان با نمایشگاه بورس نداشته و آسیبی به آن بخش وارد نمی‌کند. در نهایت به جز مواردی که به آنها اشاره شد، چنانچه به برگزاری این نمایشگاه از جانب مخاطبان آن نگاه کنیم، مشاهده می‌شود که مخاطبان نمایشگاه بورس، بانک و بیمه را گروه ‌های متفاوتی از جمله مخاطبان تخصصی و عمومی تشکیل داده‌اند. در رابطه با مخاطبان عام، برگزاری این نمایشگاه فرصتی مطلوب را در اختیار مسئولان قرار می‌دهد که به فرهنگ‌سازی و ارتقای سطح دانش مالی و میزان سرمایه‌گذاری جامعه بپردازند. از طرف دیگر، بازدید از این نمایشگاه فرصت مناسبی را در اختیار عموم مردم قرار می‌دهد که امکان آشنایی بیشتر آنها با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و بازارهای مالی را فراهم می‌کند. البته در بعد مخاطبان تخصصی نیز ضمن شکل‌گیری ارتباطات و همکاری‌های جدید، شرایط برای هم‌افزایی بین فعالان بازار فراهم شده و از آن گذشته، با بازترشدن درهای کشور به روی سرمایه‌گذاران خارجی، این نمایشگاه به مثابه ویترینی بزرگ از بازار مالی کشور، شرایط را برای معرفی فرصت‌های متعدد و جذاب موجود در این بازار، ایجاد همکاری‌های مشترک با طرف‌های خارجی و جذب منابع ارزی فراهم می‌کند.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده