تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۳۲۸
کد خبر: ۳۲۵۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

هوای تازه در بازار مس

می متالز - زمزمه بهبود بازار فلز سرخ از مدت‌ها قبل شنیده می‌شد؛ زمانی که پیش‌بینی کارشناسان و تحلیلگران بازار از کاهش فاصله عرضه و تقاضا در امسال میلادی حکایت داشت.
هوای تازه در بازار مس

به گزارش می متالز، داستان از اینجا آغاز شد که موجودی برخی بورس‌های فلزی بزرگ جهان در هفته پایانی فوریه و اوایل مارس امسال به اصطلاح ته کشید و بازار این فلز از رکود چند ماهه قیمتی خارج شد. در واقع، حدود یک ماه و نیم گذشته (هفته منتهی به ۲۲ فوریه) مس رشد مناسبی را تجربه کرد و پس از اعلام خبر افت شدید این فلز در انبارهای بورس فلزات لندن، نرخ‌ آن افزایش یافت. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، هرچند روند افت موجودی مس بورس فلزات لندن تا ۱۵ مارس (۲۴ اسفند) ادامه یافت اما پس از آن با افزایش روبه‌رو شد. موجودی مس انبارهای بازار کامکس(امریکا) نیز در ماه‌های اخیر با کاهش روبه‌رو شد و این کاهش همچنان ادامه دارد.
درحال‌حاضر بازار فلز سرخ با توجه به افزایش موجودی انبارها قدری متعادل‌تر شده است. نرخ نقدی هر تن مس در بورس فلزات لندن، جمعه ۵ آوریل (۱۶ فروردین) به ۶هزار و ۴۱۹ دلار رسید.
اتفاق نظر بیشتر کارشناسان بازار این است که بازار مس برای تعادل بیشتر، نیاز به معادن جدید دارد و کسانی که قادر به توسعه معادن جدید هستند از افزایش حجم تولید و درآمد ناشی از آن سود خواهند برد. البته شماری از کارشناسان بین‌المللی بازار مس مانند گروه تحلیل بازار سی‌آریو، این نوسان‌ها را موقتی می‌دانند و بر این باورند که بازار مس با کسری چشمگیری در میان‌مدت روبه‌رو نخواهد شد، در حالی که عده‌ای نیز بر این باورند که عرضه مس در میان‌مدت با مشکلاتی روبه‌رو می‌شود و این مسئله می‌تواند به افزایش کسری بازار کمک کند.
به عنوان نمونه، شرکت گلنکور به تازگی با انتشار گزارشی پیش‌بینی کرده که عرضه جهانی مس تحت تاثیر فرسودگی دارایی‌ها، کاهش عیار معدنی، محدودیت در سرمایه‌گذاری‌های دوباره و تهدیدهای مربوط به اختلال تولید معادن قرار خواهد گرفت. همچنین گلنکور پیش‌بینی کرده که قوانین مربوط به محدودیت واردات قراضه از سوی چین منجر به افزایش واردات کنسانتره و کاتد خواهد شد و با توجه به پیش‌بینی تقاضای مناسب، بازار مس می‌تواند وارد دوره‌ای از کسری پایدار و قابل توجه عرضه شود.
با این وجود، بررسی تقاضای مس به ویژه از سوی مصرف‌کنندگان بزرگ این فلز حائز اهمیت بیشتری نسبت به مسائل عرضه است. فراموش نکنیم که حدود نیمی از مس تولید شده در جهان را چین مصرف می‌کند و میزان تقاضای این کشور همواره نقش مهمی در معادلات بازار این فلز داشته است.
از سوی دیگر، تب تولید خودروهای برقی به‌ویژه در کشورهای پرجمعیت مانند چین و افزایش سهم تولید برق از انرژی خورشیدی، تاثیر بسزایی بر رشد مصرف مس دارد. کافی است به ۲ آمار در این زمینه توجه کنیم تا اهمیت این مبحث بیشتر روشن شود. بر اساس گزارش بلومبرگ مالی، تعداد شرکت‌های خریدار انرژی‌های تجدیدپذیر (برای مصارف برق) در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ خورشیدی) ۲ برابر شده‌ و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، این روند در امسال رکورد جدیدی را ثبت خواهد کرد. تحلیلگران بر این باورند که تا سال ۲۰۳۵ میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی)، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از نیمی از کل تولید برق جهان را شامل خواهند شد.
در عین حال، چین در فصل چهارم سال گذشته میلادی حدود ۶۰ درصد فروش جهانی خودروهای برقی را به خود اختصاص داد و زیرساخت‌های مناسبی برای شارژ خودرو ایجاد کرد. بنابراین ادامه روند افزایش تولید خودروهای برقی و افزایش سهم تولید برق از انرژی خورشیدی که نیازمند مصرف زیاد مس برای ایجاد زیرساخت‌های مربوط در هر ۲ بخش است، فاصله عرضه و تقاضای مس را در سال‌های آینده بیشتر خواهد کرد.

پرویز امانیان / تحلیلگر بازار کالا

عناوین برگزیده