تاریخ: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۵۱
بازدید: ۲۶۱
کد خبر: ۳۴۱۵۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

پتروشیمی ها پیشتاز در معاملات بورس کالا

می متالز - بررسی وضعیت معاملات بورس کالا در سال جاری،‌ حاکی از آن است که تالار پتروشیمی با در اختیار داشتن ۴۶ درصد ارزش معاملات از ابتدای فروردین ماه ۹۸ تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه دارای بیشترین ارزش معاملات در شرکت بورس کالای ایران بعد از تالار صنعتی است.
پتروشیمی ها پیشتاز در معاملات بورس کالا

جای خالی معاملات در رینگ کشاورزی


در این بازار،‌ تالار فرآورده‌های نفتی نیز در رتبه سوم و تالار فرعی با اختصاص دادن تنها 2 درصد از کل ارزش معاملات بازار به خود در رتبه چهارم این تقسیم بندی حضور دارند. در این میان جای خالی معاملات رینگ کشاورزی با توجه به رویکرد دولت به معاملات محصولات کشاورزی در بورس به شدت احساس می شود. ارزش کل معاملات بورس کالا تا بیستم فروردین سال جاری نیز  به میزان 38,424,360 میلیون ریال رسید.


یکه تازی پتروشیمی‌ها


اما در بررسی حجم معاملات مشاهده می‌گردد که تالار پتروشیمی با در اختیار داشتن 30 درصد حجم معاملات دارای بیشترین حجم معاملات در شرکت بورس کالای ایران بعد از فر‌آورده‌های نفتی است. همچنین تالار فرعی نیز در رتبه چهارم تقسیم بندی براساس حجم حضور دارد. حجم کل معاملات در سال 98 به میزان 603,794 تن است.
گفتنی است گروه کالایی پلیمر و شیمیایی به عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌ها در بورس کالای ایران همواره مورد استقبال خریداران محصولات واقع می‌شود. در هفته‌های نخست سال 98 با اینکه بیشتر فعالین اقتصادی فعالیت خود را به طور کامل آغاز نکرده بوده‌اند، نشانه‌هایی از رشد قیمتی در بازارهای رسمی و غیررسمی به دلیل افزایش نرخ ارز مشاهده شد، حجم عرضه‌های محصولات پلیمری و شیمیایی در دو ماهه پایانی سال 97 در وضعیت مطلوبی قرار داشت و شاید بتوان اندکی رکود در هفته‌های آغازی سال جدید را به دلیل موجودی انبار صنایع پایین دستی با خریدهای پایانی سال و نیمه تعطیل بودن فعالیت‌های اقتصادی در ایام ابتدایی فروردین دانست.شایان ذکر است موانع و مشکلات صادرات مواد اولیه که بر اساس سختگیری‌های داخلی و تحریم‌های خارجی ایجاد شده است نیز باعث افزایش حجم عرضه از سوی صنایع بزرگ تولید مواد پتروشیمی در بازار داخل شده است که این امر در کنار افزایش تقاضای محصولات باعث می‌گردد امیدواری به رونق هرچه بیشتر معاملات پلیمری در بورس کالا بیشتر شود.

محمدرضا اسلامی- کارشناس بورس کالای کارگزار سهم آشنا

شماره ۲۹۹ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه۳

عناوین برگزیده