تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۳
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۲۲۴۷۳
سرویس خبر : انرژی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

آفت نگاه تک بعدی دولت به پتروشیمی‌ها

‌می‌متالز - کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت نباید صرفا نگاه تک بعدی به درآمد‌های صنعت پتروشیمی داشته باشد و در تحلیل عملکرد این صنعت باید همه پارامتر‌ها را در نظر گرفته شود.

به گزارش می‌متالز، امیرعلی امیر باقری درباره شرایط نامطلوب پتروشیمی‌ها در شش ماه سال گفت: با ابلاغیه افزایش نرخ خوراک به نرخ هفت هزار تومان و نرخ سوخت به چهار هزار تومان حاشیه سود عملیاتی و ناخالصی این شرکت‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرد و با توجه به یک تحلیل و یک مقایسه افقی این درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافته؛ بنابراین طبیعی است به لحاظ ریالی صورت‌های مالی تحت تاثیر قرار بگیرند.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته این نکته قابل توجه است، که بعد از ابلاغیه به پتروشیمی‌ها در مورد افزایش نرخ خوراک تاثیر آن بر بازار سهام دوراز ذهن نبود و فعالان بازار سرمایه این انتظار را داشته اند؛ البته انتظاری که برای این صنعت وجود دارد این است که بازبینی برخی از پارامتر‌ها منجر به حفظ مزیت رقابتی این صنعت در کلان اقتصاد منطقه شود.

وی در مورد افزایش نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی که باعث کاهش سودآوری این صنعت شده است افزود: مهم‌ترین مورد صورت‌های مالی در تحلیل صنعت پتروشیمی معقوله‌ی درآمد هزینه است و درآمد هزینه متاثر از نرخ خوراک و قیمت‌های جهانی است.

امیرباقری با اشاره به تاثیر قیمت‌های جهانی در صنعت پتروشیمی به افت قیمت گاز اشاره کرد و افزود: با افت قیمت گاز در بازار‌های جهانی شاهد روند کاهشی قیمت‌های جهانی در صنعت پتروشیمی بوده ایم شد به عنوان مثال اوره از ۹۰۰دلار به ۳۰۰دلار ومتانول به قیمت متوسط حدود ۲۳۰ دلار رسید از طرف دیگر افزایش هزینه‌ها که ناشی از افزایش نرخ خوراک و سوخت است تاثیر خود را گذاشته و حاشیه سود عملیاتی به شدت کاهش یافت. انتظار می‌رود که با ثبات قیمت گاز جهانی محصولات پتروشیمی هم در محدوده این نرخ‌ها ثبات را تجربه کنند.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اقتصاد جهانی با شوک‌های وارد شده توانسته است هماهنگ شود و احتمال رخداد مجدد اینگونه شوک‌ها در اقتصاد جهانی دوراز ذهن نیست، تصریح کرد: در کشور باید قیمت‌های انتظاری را با یک اختلاف ۱۰درصد بالاتر و پایین‌تر برای کوتاه مدت و میان مدت در نظر داشت.

امیر باقری گفت: از دولت انتظار می‌رود برای حفظ مزیت رقابتی در این صنعت نرخ خوراک و سوخت براساس واقعیت‌های اقتصاد و به درو از نرخ گذاری دستوری انجام شود.

وی در ادامه به قطعی برق صنایع اشاره کرد و گفت:با ید توجه داشت ثبات تامین انرژی باری صنایع بسیار مهم است معقوله قطع انرژی برای صنایع انرژی بر ریسک‌هایی به همراه دارد، که باید در تحلیل‌ها این ریسک در اینگونه صنایع در نظر گرفته شود و با توجه به فصل سردی که در پیش داریم و سیستم گازرسانی که زیرساخت آن در سال‌های اخیر به دلیل عدم سرمایه گذاری با استهلاک مواجه شده طبیعی است، که این ریسک؛ ریسک پررنگی برای صنعت پتروشیمی و سایر صنایع انرژی بر باشد

امیرباقری ادامه داد: دولت در کنار معقوله نرخ گذاری باید به تامین انرژی پایدار هم برای صنایع اهتمام داشته باشد چرا که صرفا نرخ نمی‌تواند عامل تاثیرگذاری بر تحلیل عملکرد شرکت‌ها باشد در کنار نرخ گذاری باید تامین انرژی نیز مدنظر قرار گیرد.

کارشناس بازار سرمایه در مورد ارزش گذاری سهام در بازار سرمایه افزود: باید در این فضا ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک باهم در نظر گرفته شود؛ یعنی هم ریسک‌های خارجی و هم ریسک‌های داخلی، شرایط کلی بازار درحال حاضر منجر به کاهش P/E بازار شده، که بطور یکسان تاثیر خود را بر صنایع مختلف اعمال می‌کند در کنار این ریسک‌ها باید ریسک‌های خاص صنعت را هم در نظر گرفت.

به گفته وی بحث قیمت‌های جهانی، نرخ خوراک، رقابت فروشندگان و مواردی دیگر به طور طبیعی حداقل در کوتاه مدت و میان مدت برسهام شرکت‌های پتروشیمی تاثیر گذار خواهد بود و تا این ریسک‌ها مرتفع نشود نمی‌توان به رونق سهام این صنایع امیدوار بود.

امیر باقری با اشاره به پارامتر‌های درآمد زا دراین صنعت گفت: باید توجه داشت صرفا نمی‌توان با افزایش نرخ خوراک و سوخت درآمد‌های کشور را افزایش داد بلکه باید این مساله را در پارامتر‌های مختلف در نظر گرفت، اینکه دولت صرفا تک بعدی بررسی داشته باشد به نظر می‌رسد تحلیل کاملی از مساله نباشد.

وی افزود: سهامداران امیدوار هستندکه دولت یک بازنگری جدی در سیاست خود در زمینه صنایعی مانند صنعت پتروشیمی که مزیت رقابتی دارند، داشته باشد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: از طرفی سهام پتروشیمی همیشه سهام پراقبالی در بورس بوده است و از نظر تکنیکال برای بازار سرمایه و اقتصاد، صنعت بسیار مهمی محسوب می‌شود نباید با خود تحریمی منجر به رکود این صنعت شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده