تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۲۲
بازدید: ۱۷۲
کد خبر: ۵۴۱۵۷
سرویس خبر : محیط زیست

معادن البرز با چالش جدی مواجه است

می متالز - امروزه معادن یکی از ارکان مهم اقتصادی هر کشور محسوب می شوند و نقش کلیدی در پیشرفت و توسعه جهان برعهده دارند که البته از اثرات مخرب آنها نباید چشم پوشی نمود.
معادن البرز با چالش جدی مواجه است

به گزارش می متالز، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز روز در بازدید از معدن روستای ورده از توابع شهرستان ساوجبلاغ گفت که امروزه منابع طبیعی در بخش معادن با چالش جدی روبرو است.

حامد فرضی با بیان اینکه کوه ها جزو اراضی ملی محسوب می شوند و بیشتر معادن در کوه ها قرار گرفته اند، افزود: مجوز برداشت از معادن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود در صورتیکه این مناطق در حیطه اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی ادامه داد: در صورت رعایت نکردن شرایط قانونی، برداشت بیش از حد و رعایت نکردن هشدارهای زیست محیطی به منابع طبیعی آسیب وارد می کنند.

بازسازی معادن در کشورهای توسعه یافته دنیا از حدود سه دهه پیش مورد تاکید و در حال اجراست و بعد از بازسازی درصد پوشش گیاهی و کیفیت محیط زیست محل بهتر از حالت قبل شده است.

در ایران نیز در قوانین مربوطه به امر بازسازی معادن و تامین مالی آن اشاره شده است، این در حالی است که با وجود پیش بینی مواد قانونی و مجاری تامین هزینه اقدامات احیایی در سطوح معدن کاری شده، این موضوع مورد غفلت واقع شده است. 

فرضی تاکید کرد: بهره برداری اصولی و صحیح از منابع ملی در راستای توسعه پایدار موضوعی است که با گسترش و پرداختن به آن و ایجاد آگاهی در این زمینه بین متخصصان هر دو حوزه معادن و منابع طبیعی می توانند تقابل بین بهره برداری از معادن و حفاظت از منابع طبیعی را از بین برده و تعاملی سازنده بین متولیان بهره برداری از هر دو را ایجاد نماید. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز راه معقول حفظ توازن بین معادن و منابع طبیعی را ارتقاء آگاهی در جهت رسیدن به توسعه پایدار عنوان کرد.

در استان البرز بیش از ۱۷۰ حلقه معدن وجود دارد.

عناوین برگزیده