تاریخ: ۱۹ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۲۲۴
کد خبر: ۶۱۳۸۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
موسوی لارگانی:

قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش درآمد شهرداری‌ها می‌شود

می متالز - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، با بیان اینکه سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در مالیات بر ارزش افزوده به ۴ درصد افزایش یافته، کاهش درآمد شهرداری‌ها را ناشی از کاهش میزان یک سری عوارض‌های تعیین شده از سوی آنها دانست که ارتباطی با موضوع مالیات بر ارزش افزوده ندارد.
قانون مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش درآمد شهرداری‌ها می‌شود

به گزارش می متالز، ناصر موسوی لارگانی، در مورد اظهار نظر مشاور شهردار در امور توسعه اقتصاد پایدار شهرداری مبنی بر اینکه با مصوب شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده و معافیت‌هایی که در آن دیده شده شاهد کاهش 50 درصدی درآمد شهرداری‌ها خواهیم بود، گفت: در مورد مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها افزایش داشته است، کما اینکه در گذشته از 9 درصد ارزش افزوده یک درصد به بهداشت و درمان، 5 درصد در اختیار دولت و 3 درصد برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرار داده می‌شد.

 

سهم شهرداری‌ها از مالیات بر ارزش افزوده به 4 درصد افزایش یافته است

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شیوه جدید تعیین مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به 4 درصد افزایش یافته است، بنابراین با وجود تمام معافیت‌های مالیاتی در نظر گرفته شده، سهم این بخش افزایش پیدا می‌کند.

 

حذف کل معافیت‌ها باعث افزایش 49 هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی کشور می‌شود

وی تصریح کرد: اکثر معافیت‌های مالیاتی در لایحه قبلی هم وجود داشته و افزایش چشمگیری نداشته است، به طور مثال مناطق آزاد یا فرش دستباف از ابتدا از پرداخت مالیات معاف بوده‌اند، اما بر اساس آنچه روز گذشته رئیس سازمان مالیاتی در کمیسیون اقتصادی اعلام کرد اگر کل معافیت‌های مالیاتی را برداریم، در کل 49 هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی کشور اضافه می‌شود.

موسوی لارگانی اظهار کرد: این امر بیانگر این است که کاهش 50 درصدی درآمدهای شهرداری‌ها در پی تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده رقم غیرمعقولی است و شاید اگر سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها 4 درصد افزایش نمی‌یافت، تا حدودی درآمدهای این بخش کاهش پیدا می‌کرد، اما به طور قطع باز هم این کاهش به میزان 50 درصد نبود.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است این کاهش درآمد شهرداری‌ها ناشی از کاهش میزان یک سری عوارض‌هایی باشد که آنها وضع می‌کردند و اصلا ارتباطی با موضوع مالیات بر ارزش افزوده ندارد و شاید در حق مراجعه‌کنندگانشان ظلم هم می‌شده است.

موسوی لارگانی افزود: بنده معتقدم مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهایی که در کشور تولید و مصرف می‌شوند را فقط باید حلقه آخر پرداخت کند و تولیدکنندگان را درگیر این موضوع نکنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: هم‌اکنون بسیاری از تولیدکنندگان زمین گیر شده‌اند و کارگاهایشان تعطیل شده است به این دلیل که مالیات بر ارزش افزوده‌ای که باید پرداخت می‌کردند بعضا پرداخت کرده‌اند، اما یک سری شرکت‌های صوری بودند که نباید با آنها معامله می‌کردند که در پی قطع یک حلقه این وسط، آنها را با مشکل جدی مواجه کرده است، بنابراین چنانچه حلقه آخر فقط مالیات پرداخت کند هم به نفع مصرف‌کننده و هم تولیدکنندگان است، چرا که با این 9 درصدی که اضافه می‌کنیم از فاکتور کسر نشده و باعث تورم و افزایش قیمت می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مالیات بر ارزش افزوده به معنای این است که 9 درصد ارزش افزوده به کالایی که تولید شده تعلق گیرد و این موضوع ارتباطی با عوارض تعیین شده از سوی شهرداری ندارد، بنابراین شهرداری‌ها نه تنها کاهش درآمد ندارند، بلکه افزایش درآمد نیز خواهند داشت.

عناوین برگزیده