تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۵۵
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۶۱۶۶۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در نشست خبری در ماینکس ۲۰۱۹ عنوان کرد:

فولادی‌ها خواستار عوارض ۴۰ درصدی سنگ‌آهن بودند

می متالز - ذوب‌آهن اصفهان یکی از واحدهای فولادی است که با کمبود مواداولیه ازجمله سنگ‌آهن روبه‌رو است.
فولادی‌ها خواستار عوارض ۴۰ درصدی سنگ‌آهن بودند

به گزارش می متالز، ازاین‌رو یکی از دلایلی که دولت بر صادرات سنگ‌آهن عوارض وضع کرد، کمبود سنگ‌آهن واحدهای بزرگ فولادی بود.
 مدیرعامل ذوب‌ آهن اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه هشتمین همایش و نمایشگاه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران (ماینکس ۲۰۱۹) در غرفه این شرکت اظهار کرد: وضع عوارض ۲۵درصدی برای مواد معدنی مربوط به امروز نبوده است. پیش از این نیز ۸درصد عوارض مواد معدنی وضع شده بود که پس از مدت‌ها درخواست فولادی‌ها امروز با ۲۵درصد به تصویب رسیده است.
منصور یزدی‌زاده گفت: دریافت عوارض ۲۵درصدی از صادرات مواد معدنی اگرچه بازدارنده نیست، اما برای شروع کار خوب است؛ هرچند نظر تولیدکنندگان فولاد درخواست ۴۰درصد عوارض بوده است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: سازمان ایمیدرو امسال برای ذوب‌آهن اصفهان یک میلیون تن کنسانتره درنظر گرفته است که شایسته قدردانی است.
مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ادامه با اشاره به اینکه شرکت ذوب‌آهن از مزایای تولید فولاد در ایران بی‌بهره است، عنوان کرد: یکی از مزایای تولید فولاد در ایران، نیروی کار ارزان، انرژی فراوان و معادن سنگ‌آهن بسیار است، اما ذوب‌آهن از هیچ یک از این مزایا بهره‌مند نیست، از این‌رو اگر معدن دراختیار نداشته باشد، قدرت رقابت با نرخ‌های جهانی را نخواهد داشت.
یزدی‌زاده در پاسخ به این پرسش که ذوب‌آهن بدهکار است و به‌موقع تسویه‌حساب نمی‌کند، گفت: در سال ۹۲، حدود ۴۰۰میلیارد تومان به معدن سنگ‌آهن مرکزی بدهکار بودیم و امروز این بدهی به حدود ۲۰۰میلیارد تومان رسیده است. درواقع تاخیر در پرداخت به معدنکاران موضوع جدیدی نیست و نباید آن ‌را بهانه تامین نشدن سنگ‌آهن برای ذوب‌آهن دانست.
وی افزود: پیشنهاد اختصاص ۲۸درصد سهام شرکت سنگ‌آهن مرکزی به ذوب آهن اصفهان برای تسویه بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی ارائه شده است.
مدیرعامل ذوب‌آهن تصریح کرد: ذوب‌آهن سنگ‌آهن را ارزان‌تر نمی‌خرد، اما چون ذوب آهن با روش کوره بلند تولید می‌کند، باید سنگ‌آهن عیار بالا داشته باشد درغیراین‌صورت لازم است کک بیشتری مصرف کند.
یزدی‌زاده تصریح کرد: امروز خرید مواد معدنی از معادن کوچک را تسهیل کرده‌ایم. درواقع تلاش ما این است، از معادن کوچک‌تر که توان پایین‌تری دارند، خرید نقدی انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مشکلی در تامین زغال‌سنگ نداریم و از بخش‌های گوناگون مواد اولیه موردنیاز را تامین می‌کنیم. مدیرعامل ذوب‌آهن افزود: بر اساس آمار ایمیدرو، بیشترین میزان صادرات محصولات فولادی مربوط به ذوب‌آهن اصفهان بوده که حدود ۶۰۰هزار تن است. یزدی‌زاده در ادامه گفت: امروز واردات مقاطع طویل فولادی به صفر رسیده و فقط واردات در برخی اندازه‌های فولاد و فولادهای آلیاژی است.
وی همچنین در پاسخ به این پرسش که تحریم‌ برای فولادسازان فرصت است یا تهدید، عنوان کرد: تحریم برای ما هم تهدید است و هم فرصت، اما شدت تهدید و ‌فرصت نشان‌دهنده آن است که بیشتر برای ما حکم فرصت داشته است.
یزدی‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره انعقاد قرارداد فروش ریل به شرکت توسعه، عمران و مدیریت منطقه گل‌گهر عنوان کرد: قراردادی در زمینه فروش ۹هزار تن ریل یوآی‌سی۶۰ با این شرکت منعقد شده است که در ۳ مرحله به صورت یک‌سوم نقد، یک‌سوم در یک ماه بعد از واریز نخست و باقی قبل از تولید نخستین محموله به ذوب‌آهن داده می‌شود.
وی افزود: قرارداد فروش ۹۰۰۰تن ریل یوآی‌سی۶۰ پرسرعت به شرکت توسعه و سرمایه‌گذاری گل‌گهر امضا شده و از ریل ذوب‌آهن اصفهان در محور بستان‌آباد-میانه استفاده می‌شود.

 

موافق وضع عوارض هستیم

مدیرعامل شرکت صدر تامین در نشست خبری ماینکس۲۰۱۹ در غرفه ذوب‌آهن اصفهان عنوان کرد: هلدینگ صدر تامین، یکی از هلدینگ‌های معدنی و صنایع معدنی شستا است.
غلامرضا سلیمانی در ادامه اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته نسبت به بودجه، بیش از ۱۳۰درصد از برنامه خود را محقق کرده‌ایم، یعنی ۳۰درصد بیشتر از برنامه‌ریزی‌های درنظر گرفته شده فعالیت خود را پیش برده‌ایم و از لحاظ تولید نیز ۱۱۵درصد از برنامه تعریف شده محقق شده و ۱۵درصد نیز جلوتر از برنامه هستیم. وی در ادامه خاطرنشان کرد: با خارج شدن از بنگاه‌داری، به‌دنبال سرمایه‌گذاری هستیم و قصد داریم که نخستین مرکز شتاب‌دهنده معدن و صنایع معدنی را با همکاری دفتر ریاست‌جمهوری تا یک ماه آینده راه‌اندازی کنیم. از سیاست‌های ما حضور در بخش صادراتی است و قصد داریم ۳۰درصد از محصولات‌مان را صادر کنیم. در زمینه صادرات نیز شرکت ذوب‌آهن در ۶ ماه گذشته صادرات خوبی داشته است. مدیرعامل شرکت صدر تامین ادامه داد: از نظر صادرات پیشرفت خوبی داشته‌ایم و به دنبال این هستیم که زنجیره را در بخش‌های گوناگون تکمیل کنیم. استراتژی ما این است که زیرساخت‌ها را تکمیل کرده و مواد اولیه را تهیه کنیم. شرکت‌ها نیز ماشین‌آلات و... را تامین کنند تا با همکاری یکدیگر محصولاتی با ارزش‌افزوده بالا تولید کنیم. سلیمانی گفت: نهضت داخلی‌سازی از مهم‌ترین موضوع‌هایی است که به‌دنبال آن هستیم و در این زمینه زیرمجموعه‌ها را فراخوانده‌ایم تا بتوانیم به جامعه سود برسانیم و منافع سهامداران را تامین کنیم. وی همچنین اظهار کرد: زغال سنگ طبس در امسال بورسی می‌شود و بعد از بورسی شدن آن اتفاق‌های خوبی می‌افتد. مدیرعامل شرکت صدر تامین خاطرنشان کرد: مواد اولیه ذوب آهن را تامین کرده‌ایم که بخش مهمی از سهم توسعه فولاد کشور را ذوب آهن اصفهان برعهده دارد در حالی که ذوب‌آهن از یارانه‌ای که فولادی‌ها استفاده می‌کنند، بهره‌ای ندارد. سلیمانی افزود: کنسرسیوم اکتشافی با حضور ۱۲هلدینگ تشکیل شده و فلزی‌ها در آن سهام دارند.
برای این کنسرسیوم ایمیدرو پهنه‌ای را در نظر گرفته است و سهامداران سرمایه آن را تامین کرده‌اند. وی گفت: خواسته بحق ذوب آهن اصفهان، اختصاص یک پهنه معدنی سنگ‌آهن است. مدیرعامل شرکت صدر تامین همچنین درباره عوارضی که بر مواد اولیه معدنی وضع شده است، گفت: چند پروژه خاص هست که برای آن نیاز به فولاد داریم، به همین دلیل موافق دریافت عوارض ۲۵درصدی از صادرات مواد معدنی هستیم. سلیمانی در پایان یادآور شد: ۵۶ درصد سهام ذوب‌آهن مربوط به سازمان تامین اجتماعی است.

عناوین برگزیده