تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۰:۲۶
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۱۰۲۴۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
فعالان صنعت فولاد خواستار شدند

لزوم بازنگری در قیمت گذاری زنجیره فولاد / واحدهای کوچک فولادی در واحدهای بزرگ ادغام شوند

می متالز - فعالان صنعت فولاد معتقدند در حال حاضر قیمت گذاری محصولات فولادی نه منطقی است و نه کارشناسی. به اعتقادآنها ساختار بازار سنگ آهن باید اصلاح شده و دولت وارد قیمت‌گذاری نشود.
لزوم بازنگری در قیمت گذاری زنجیره فولاد / واحدهای کوچک فولادی در واحدهای بزرگ ادغام شوند

به گزارش می متالز، مصطفی موذن زاده در همایش «چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» اظهار داشت: بورس برای کاهش دخالت دولت در بازار راه اندازی شد و در حال حاضر گردش مالی بالایی دارد، اما هدف تعیین شده در زمینه فلزات به مشکل برخورده است.
این کارشناس فولاد افزود: دلیل موضوع آن است رویه ای برای قیمت گذاری در وزارت صنعت ایجاد شده که نه کارشناسی است و نه منطقی.
وی با تاکید بر اینکه وصل کردن قیمت زنجیره فولاد به یک محصول منطقی نیست، تصریح کرد: قیمت همه محصولات نباید به یک قیمت بیلت فولاد خوزستان وصل شود. بورس راه اندازی شد که این داستان جمع شود.
موذن زاده از وزیر صنعت خواست از تصمیم گیری های آنی کاسته و ثبات بیشتری در تصمیم گیری ها ایجاد شود.

 

*واحدهای کوچک فولادی در واحدهای بزرگ ادغام شوند

 

به گزارش می متالز، محمد ابکا کارشناس صنعت فولاد نیز در این همایش با تاکید بر لزوم تدوین استراتژیک هماهنگ با نگاه به بازار و صادرات در صنعت فولاد گفت: همزمان با تامین منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌ها، تامین خوراک با پیگیری‌ اکتشافات نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه واحدهای کوچک فولادی بزودی با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد، گفت: این واحدها باید با واحدهای بزرگ ادغام شوند.

ابکا با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف طرح‌های اضافه فولادی افزود: افزایش بهره‌وری در تولید، مصرف بهینه انرژی و تقویت نیروی انسانی نیز باید در طر‌ح‌های فولادی مورد توجه دست‌اندرکاران قرار گیرد.

به گفته وی برای تولید محصولات با ارزش افزوده صادراتی، واحدهای فولادی باید نوسازی و مجهز به دانش فنی روز شوند.

 

*ساختار بازار داخلی سنگ آهن اصلاح شود / دولت قیمت‌گذاری نکند

 

اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن نیز در این همایش با بیان اینکه بسیاری از تولید کنندگان نگران تامین مواد اولیه و فروش محصولات خود هستند اظهار داشت: مشکلات بخش خصوصی بارها مطرح شده ولی راه حلی برای آن لحاظ نشده است.

به گفته وی دسترسی محدود به تسهیلات بانکی و گران بودن این وام‌ها، مشکلاتی را برای بخش تولید ایجاد کرده و در عین حال تامین وثایق نیز قابل تامین نیست و تامین مالی در بورس هم به سختی انجام می‌شود.

اکبریان با اشاره به اینکه قوانین موجود هنوز شفافیت‌ لازم را ندارند، گفت: چگونگی محاسبات مالیات دولتی و عوارض دولتی مشخص نیست.

وی از دولت خواست تا ساختار بازار داخلی سنگ‌آهن را اصلاح‌ کند و در قیمت‌گذاری محصولات نیز دخالت نکند.

به گفته وی باید برای اکتشاف و تولید سنگ آهن، سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: کاهش قدرت چانه‌زنی تولید کنندگان در بازار مشکل ساز شده و این موضوع، فعالیت بسیاری از تولیدکنندگان سنگ آهن را در بخش‌های کوچک و متوسط متوقف می‌کند.

عناوین برگزیده