تاریخ: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۸
بازدید: ۱۹۸
کد خبر: ۱۰۳۵۶۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نقشه راه تجارت خارجی در اتاق بازرگانی زنجان تدوین شد

می متالز - رییس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان گفت: بسته شدن مرزهای تجاری در پی شیوع بیماری کرونا، تجارت این استان را با مشکلاتی مواجه کرد که نیاز به چاره‌اندیشی داشت و به این دلیل، نقشه راه تجارت و صادرات خارجی به همت اتاق بازرگانی زنجان تدوین شد.
نقشه راه تجارت خارجی در اتاق بازرگانی زنجان تدوین شد

به گزارش می متالز، مهدی رنگ‌رونا شامگاه پنجشنبه در اولین جلسه کمیته پایش روابط خارجی، ذیل کارگروه توسعه صادرات استان به صورت مشترک با کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی زنجان افزود: بر اساس این نقشه راه، کشورهای هدف با توجه به حجم مراودات و میزان روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی و موضوعاتی نظیر مسائل بانکی تقسیم‌بندی شده‌اند.

وی اظهار داشت: هدف از تدوین نقشه راه تجارت خارجی استان، توسعه بازارهای صادراتی و ورود به بازار کشورهای جدید است چرا که تحقق شعار سال با افزایش صادرات امکان‌پذیر خواهد بود.

رنگ‌رونا با اشاره به بسته بودن مرز کشورهای مختلف به‌ویژه ترکیه با ایران در پی شیوع ویروس کرونا گفت: ۷۰ درصد تجارت خارجی استان با کشور ترکیه بوده که بسته بودن مرزهای این کشور موجب نقصان در تجارت شده و ضررهای فراوانی به تجار و صادرات استان وارد کرده است.

رییس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی زنجان با اشاره به برگزاری جلسه‌ای با رایزن بازرگانی کنسولگری ترکیه در تبریز و مطرح کردن بحث بسته بودن مرزهای تجاری و وارد شدن هزینه‌های سنگین به طرف‌های تجاری ۲ کشور، اظهار داشت: در نقاط مرزی دیگر، مرز پاکستان و افغانستان همچنان بسته و یا به صورت خیلی محدود فعالیت می‌کنند ولی مرز ترکمنستان بسته بوده و ۲ ماه است که اجناس در مرز سرخس، دپو شده است.

رنگ‌رونا با اشاره به انجام مراودات تجاری از طریق مرز آستارا با کشور آذربایجان و باز شدن چند مرز در کشور عراق، افزود: پس از بسته شدن مرزهای کشور ترکیه، حمل و نقل ریلی توسعه فراوانی گرفته و شاهد ازدحام بسیار بالایی در این بخش هستیم.

وی از تعریف برند محصولات صادراتی استان زنجان خبر داد و خاطرنشان کرد: این مهم در مرکز تحقیق و توسعه برند اتحادیه صادرکنندگان استان صورت گرفته و هدف آن ساماندهی مشکلات موجود در برند با هدف توسعه بازارهای صادراتی استان می باشد.

رنگ‌رونا با اشاره به در نظر گرفتن تخفیفات تجاری برای فعالان اقتصادی در ترانزیت ریلی ایران و ترکیه، گفت: در محموله‌های ۵۰۰ تُن به بالا و طول خط راه آهن ۷۰۰ کیلومتری، تخفیفات خوبی در حمل ریلی در نظر گرفته شده است.

وی اظهار داشت: استان زنجان تنها به دلیل ۴۱ کیلومتر کمتر و واقع شدن در کیلومتر ۶۵۹ از ایستگاه باز بین‌المللی بناب از این تخفیف خوب، محروم مانده که نیازمند چاره‌اندیشی جهت استفاده از این فرصت مطلوب است.

رنگ‌رونا با اشاره به مشکلات موجود در بخش کشاورزی از جمله محصول سیر استان، خاطرنشان کرد: صادرات محصولات کشاورزی، یکی از برنامه‌های جدی صادرات زنجان در سال جاری است.

وی افزود: در نقشه راه صادراتی اتاق بازرگانی، سیر به عنوان یکی از ظرفیت‌های اصلی صادرات استان پیش‌بینی شده است.

رنگ رونا با بیان اینکه تغییر مسیر ترانزیتی، یکی از دغدغه‌های اصلی ما است، ابراز کرد: ترکیه، مسیر جدیدی برای تجارت از اروپا به آسیای میانه و خارج از راه‌های ایران تدارک دیده اما ضعف دیپلماسی خارجی در این مهم به صورت کاملا مشهودی نمایان است.

وی افزود: شرایط امروز به‌گونه‌ای است که باید شکوفایی اقتصاد ایران را در دستور کار قرار دهیم.

رییس گروه بازرگانی راه‌آهن شمالغرب کشور با اشاره به همکاری بسیار خوب گمرک، تجار و بازرگانان استان زنجان در صادرات از طریق حمل و نقل ریلی، گفت: هم‌اکنون حجم بسیار بالایی از کالاها در ایستگاه‌های مختلف راه‌آهن شمالغرب برای صادرات وجود دارد.

بهزاد کریمی با بیان اینکه راه‌آهن شمالغرب به صورت جدی در تلاش برای توسعه صادرات استان زنجان است، اظهار داشت: همکاری خوب دستگاه‌های مربوطه برای استفاده از ظرفیت صادراتی راه‌آهن در چند ماهه اخیر به خوبی نمایان است.

وی با بیان اینکه از زمان شروع ویروس کرونا، راه‌آهن شمالغرب ایران به مرکزیت زنجان برای حل مشکلات صادرات به صورت جدی همکاری داشته است، خاطرنشان کرد: این همکاری‌ها مداوم بوده و امیدواریم که صادرات ریلی از استان زنجان به کشورهای مختلف توسعه پیدا کند.

معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان زنجان نیز با بیان اینکه برای تجارت با سایر کشورها باید توافقنامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی خاصی داشته باشیم، گفت: در شرایط کنونی از ظرفیت رایزنان اقتصادی برای حل مشکلات تجاری به خوبی استفاده نشده و با توجه به شیوع ویروس کرونا باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شود.

غفور حمیدی تاکید کرد: یکی از مهمترین وظایف وزارت امور خارجه، پیدا کردن بازارهای هدف و ایجاد روابط اقتصادی برای فعالان اقتصادی است که در دوره شیوع ویروس کرونا این مهم به خوبی صورت نگرفته است.

عناوین برگزیده