تاریخ: ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۱۰
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۱۰۶۶۹۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
عضو شورای عالی بورس خواستار شد

تلاش برای کاهش خطاهای ناشی از دارندگان سهام عدالت

می‌متالز - عضو شورای عالی بورس معتقد است با سیاست‌گذاری صحیح و اتخاذ سازوکارهای مناسب در کنار اطلاع‌رسانی مطلوب، می‌توان خطاهای پدیده نوظهور سهام عدالت در بازار سرمایه را به حداقل رساند و آن را زمینه‌ساز رونق بازار و افزایش هوش و سواد مالی آحاد مردم دانست.
تلاش برای کاهش خطاهای ناشی از دارندگان سهام عدالت

به گزارش می‌متالز، سعید اسلامی بیگدلی با اشاره به حساسیت موضوع سهام عدالت در بازار سرمایه و نشست روز سه‌شنبه (ششم خردادماه) شورای عالی بورس به خبرنگار روند بورس امروز گفت: در پی نگرانی اهالی بازار سرمایه درباره عرضه‌های سهام عدالت توجه به این موضوع  اهمیت دارد که سهام عدالت تجربه‌ای است که نه تنها برای فعالان بازار که حتی برای سیاست‌گذاران اقتصادی نیز تازگی دارد و بدیهی اس که هر پدیده نوظهوری می‌تواند واکنش‌های ناشناخته‌ای به وجود آورد.

وی از سیاست‌گذاری درست و مناسب به عنوان عاملی نام برد که می‌تواند واکنش های ناشناخته را به فرصتی برای رونق و توسعه هرچه بیشتر بازار تبدیل کند.

عضو شورای عالی بورس اظهارکرد: سهام عدالت گره‌ای است که سال‌هاست در اقتصاد کشور ایجاد شده و رونقی که طی ماه‌های اخیر در بازار سرمایه دیده می‌شود فرصت مناسبی برای بازگشایی این گره ایجاد کرده و قابل ذکر است که هیچ کدام از افراد حاضر در بازار سرمایه، سیاست گذاران و آحاد مردم، تصمیم عاقلانه را به تعویق انداختن یا حذف این مشکل نمی‌دانند.

اسلامی بیدگلی عنوان کرد: نگرانی اصلی اهالی بازار سرمایه در زمینه سهام عدالت ورود حجم زیادی از افراد تازه کار به بازار سرمایه با دانش مالی نامناسب و رفتارهای هیجانی است که سبب تشدید نوسان‌های بازار می‌شود، از این رو باید تلاش شود تا با اطلاع‌رسانی ساده و چندباره، کمترین خطا را در انجام این فرآیند داشت و اینجاست که اهمیت سیاست‌گذاری مشخص می‌شود.

وی یک راهکار برای کاهش سردرگمی مردم را سازوکارهای اطلاع‌رسانی روشن و ساده عنوان کرد که با اطلاع‌رسانی ساده و چندباره می‌توان انتظار کمترین خطا در انجام این فرآیند را داشت.

عضو شورای عالی بورس گفت: کم کاری‌هایی که در سال‌های گذشته در زمینه  افزایش سواد مالی افراد جامعه وجود داشته این روزها نمایان می‌شود

اسلامی بیگدلی تصریح کرد: مسئله سهام عدالت و ورود افراد تازه کار یک واقعیت است و نمی‌توان آن را منکر شد و چه خوب بود اگر که در سال‌های اخیر تصمیم‌هایی درباره افزایش دانش مالی افراد انجام می‌شد و البته که این کم‌کاری بر گردن همه‌ ماست.

وی گفت: به هرحال این واقعیت تنها با کمک سیاست‌گذاری صحیح و سازوکارهای مناسب اقتصاد رفتاری و مالی رفتاری قابل مهار و کنترل است. و انتظار می‌رود در صورت انجام صحیح سازوکارهای اتخاذ شده سهام عدالت زمینه ساز رونق بازار سرمایه و افزایش هوش و سواد مالی آحاد مردم شود.

عناوین برگزیده